startprobleem
startprobleem
Ik heb een startprobleem, als ik met koude motor start, de choke helemaal uittrek, wil de motor na doorstarten wel aanslaan, maar dan hoor ik een plof en is het einde verhaal!
De kabels aan de bobine zijn niet verroest, ik heb nieuwe bougiekabels en brandstofpomp.javascript:emoticon(':(')
De kabels aan de bobine zijn niet verroest, ik heb nieuwe bougiekabels en brandstofpomp.javascript:emoticon(':(')
ouwe eenden freak
Even systematisch. Wat bedoel je met "plof - einde verhaal"?
De motor slaat dus af, neem ik aan. En hoe krijg je hem daarna gestart? Zoals je normaliter een verzopen motor zou starten, dus gas langzaam tot de bodem intrappen en lang doorstarten? Of moet je opnieuw de choke gebruiken? Misschien moet je je starttechniek even beschrijven, want bij de temperaturen van de laatste dagen hoeft er nauwelijks gechoked te worden.
Wat je nog even zou kunnen controleren: Het is de bedoeling dat de choke een stukje open gaat als de motor aanslaat. Anders zou de motor verzuipen. Bij oudere carburateurs is dat opengaan geregeld door een sterke veer; als de motor aanslaat, laat je de chokeknop los en die veert dan een stukje terug. Op nieuwere carburateurs zit rechtsbovenop een vierkant vacuumdoosje met een haak die de chokeklepas een stukje terugtrekt. Vaak is dat piefje kapot of losgerammeld.
De oorzaak kan verder in de ontsteking zitten, zoals Denny opmerkte. Maar als de koude motor in eerste instantie wel aanslaat, is dat niet het eerste waaraan je zou denken. Het kan ook valse lucht zijn, die het mengsel te arm maakt als de motor even wat toeren draait.
De motor slaat dus af, neem ik aan. En hoe krijg je hem daarna gestart? Zoals je normaliter een verzopen motor zou starten, dus gas langzaam tot de bodem intrappen en lang doorstarten? Of moet je opnieuw de choke gebruiken? Misschien moet je je starttechniek even beschrijven, want bij de temperaturen van de laatste dagen hoeft er nauwelijks gechoked te worden.
Wat je nog even zou kunnen controleren: Het is de bedoeling dat de choke een stukje open gaat als de motor aanslaat. Anders zou de motor verzuipen. Bij oudere carburateurs is dat opengaan geregeld door een sterke veer; als de motor aanslaat, laat je de chokeknop los en die veert dan een stukje terug. Op nieuwere carburateurs zit rechtsbovenop een vierkant vacuumdoosje met een haak die de chokeklepas een stukje terugtrekt. Vaak is dat piefje kapot of losgerammeld.
De oorzaak kan verder in de ontsteking zitten, zoals Denny opmerkte. Maar als de koude motor in eerste instantie wel aanslaat, is dat niet het eerste waaraan je zou denken. Het kan ook valse lucht zijn, die het mengsel te arm maakt als de motor even wat toeren draait.
startprobleem
Ik heb een electronische 123 onsteking. Na de plof, na lang starten, start de motor helemaal niet meer! Eerst krijg ik de indruk, dat hij wil starten, maar na de plof krijg ik hem niet meer aan de praat, zelfs niet met behulp (via startkabels) van mijn andere auto!
ouwe eenden freak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Zou het kunnen dat dan je motor na al dat starten verzopen is? Als je hem een dag laat staan is de overbodige benzine wel weer verdampt. Maar de oorzaak van het probleem moet aangepakt worden.
Maak de carb goed schoon, inclusief de sproeiers, stel hem af en kijk of de vlotter niet ergens aanloopt of blijft hangen. Start vervolgens met snelstarter of remmenreiniger in het luchtfilter gespoten. Dan omzeil je heel even de carb. Als de carb goed functioneert moet hij de motor aan de praat houden.
Ik neem aan dat de 123 niet defect is en voordat dit startprobleem ontstond de ontsteking OK was en nog steeds OK is. Als het probleem opgelost is koop dan ook maar een nieuw benzinefilter. Vervuiling in de carb kan niet ontstaan als het vuil door een filter tegengehouden wordt.
Maak de carb goed schoon, inclusief de sproeiers, stel hem af en kijk of de vlotter niet ergens aanloopt of blijft hangen. Start vervolgens met snelstarter of remmenreiniger in het luchtfilter gespoten. Dan omzeil je heel even de carb. Als de carb goed functioneert moet hij de motor aan de praat houden.
Ik neem aan dat de 123 niet defect is en voordat dit startprobleem ontstond de ontsteking OK was en nog steeds OK is. Als het probleem opgelost is koop dan ook maar een nieuw benzinefilter. Vervuiling in de carb kan niet ontstaan als het vuil door een filter tegengehouden wordt.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
startprobleem
De 123 ontsteking en de kleppen zijn inmiddels bijgesteld. De eend start nu zonder problemen!
ouwe eenden freak