Niet harder dan 80 a 90 km/u? - Compressie meten vraagje...

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 20 dec, 2015 10:20

Die lekkende klep verklaart dan ook de minder hoge compressie aan die kant. Inslijpen kun je op youtube vinden hoe te doen. Is niet moeilijk, je moet alleen wel de klep even los halen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 29 dec, 2015 18:22

"even de klep loshalen", is zeker goed te doen, maar als je het voor de eerste keer doet, wel beetje opletten.
Juiste seals plaatsen etc......

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » zo 17 jan, 2016 13:20

Ik heb de klep ingeslepen en gemonteerd, nu gaat de kop er weer op! Ook heb ik een compressiemeter aangeschaft om de boel te kunnen controleren. Nu heb ik wel twee vraagjes:

1. Kan je de compressie ook koud meten? En dan bij voorkeur zonder spruitstuk, zodat ik niet de hele auto in elkaar hoef te zetten, rondje hoef te gaan rijden alvorens ik kan meten om eventueel tot de cunclusie te komen dat alles weer uit elkaar kan...

2. Welke compressie zou ik moeten meten? Ik ging uit van 8.5/9.0 bar, echter kom ik nu ergens anders op het forum tegen "+30%"...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » zo 17 jan, 2016 14:05

Gewoon gedaan, koude motor zonder spruitstuk...

Linker cilinder, niet aan geweest: 9 bar.
Rechter cilinder, klep ingeslepen: 4 bar...

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 17 jan, 2016 14:14

Misschien zijn je zuigervern niet ok? Of ze kunnen ook vast kleven door vervuiling.
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » zo 17 jan, 2016 14:22

Klevende zuigerveren betekent gewoon dat als je de zuiger uit de cilinder haalt dat de veren wel of niet vrij rond kunnen draaien? (als in vast zitten in de groef?)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 17 jan, 2016 18:03

ja dat ze niet naar buiten veren tegen de cylinderwand.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 18 jan, 2016 09:52

Rossero schreef:Lektest gedaan en de benzine zakt een millimeter per paar minuten, maar dat kan ook gewoon het verdampen zijn? Ookal is het wel weer wat snel voor verdampen. Het loopt in ieder geval niet zichtbaar weg...
wat ik een betere test vind: een beetje water in de kop en dan met een spuitje perslucht in de in/uitlaat spuiten. geen belletjes is goed, belletjes is niet goed.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 18 jan, 2016 10:12

Dat is wat ik uiteindelijk ook gedaan heb inderdaad! Maar dan wel met benzine. En ik had geen belletjes meer na het inslijpen, vandaar dat ik er nu mee zit dat de compressie nog steeds ondermaats is. Volgens mij zaten alle zuigerveren ook goed los, maar ik moet toch alles weer loshalen, dus daar zal ik wel even naar kijken... Misschien toch maar even de cilinder (laten) honen, in de hoop dat dat helpt

Oja, is het mogelijk dat het lek tussen de cilinder en de kop zit, dat deze niet goed aansluiten?

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 18 jan, 2016 12:57

Ja, dat kan.
Ik had een cilinder waarbij de eerder gemonteerde kop er niet ver genoeg op had gezeten.
Daardoor was een klein roestrandje ontstaan op de cilinder aan de buitenzijde waar de kop er overheen schuift... dan lekt het dus...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 18 jan, 2016 13:51

kan.

ik heb een oude cilinder waar ik de koelribben afgehaald heb, hier doe ik wat slijppasta op die je ook voor de kleppen gebruikt en hiermee slijp ik de rand van de cilinderkop mee glad.

ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou een setje perfect circle 9.0 zuigers, cilinders en veren kopen bij blijvend compressie verlies of als je overweegt nieuwe zuigerveren te kopen. ik was de vorige keer 150 euro kwijt hiervoor maar dat was wel een aanbieding (die ik overigens wel vaker bij die aanbieder voorbij zie komen). een losse set zuigerveren kost iets van 30 euro meen ik...

maar je kan proberen de huidige zuigerveren "los te maken door de groef uit te krabben. echter moet je hier de veren voor los halen en weer monteren met kans op breken. ook heb je eigenlijk oude (gebroken) zuigerveren nodig om de groef uit te krabben.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 28 mar, 2016 16:19

Ik wordt er echt moe van... Alles opnieuw ingeslepen, benzine blijft staan op de kleppen, cilinder gehoond, weer 4 bar...

@#$%^&*...

En nu met het uitdraaien van de compressiemeter ook de draadbus van de bougie meegedraaid, gaat lekker hier. Mijn eendje rijdt ondertussen ook nog maar 100, dus die is ook aan de beurt. Zal ik de hobby anders maar gewoon opgeven?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 28 mar, 2016 23:03

opgeven is altijd een optie, je kunt het ook "upgraden" noemen, lol

ik weet echter uit ervaring dat het weer gaat kriebelen......

en dan koop je weer iets van een ander waar je je eigen ding van maakt, en juist dat duurt erg lang.... (ik ben er ook nog niet helemaal...)

dit kan alleen maar klepseal of zuigerveer zijn of een losse kop, maar goed, dat zal wel niet...

Lekt die draadbus niet?

Tip uit de brommer scene.... draai alle zuigerveren een halve slag. Klinkt lullig stom, maar werkt soms gewoon, dan zitten opeens alle groeven niet meer bij elkaar in buurt.

Anders gewoon van een ander oud goed blokkie een kant afhalen en monteren, en dan weer checken, desnoods met kop en al.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » di 29 mar, 2016 01:01

Zat dat lek niet bij die slechte draad bus van je bougie. Ook moet het blok volgens mij wel warm zijn geweest om goed de compressie te meten. zelf al eens een scheurtje gehad tussen klep en bougie
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 29 mar, 2016 09:18

Is die gehoonde cilinder al ingesleten?
Anders heb je natuurlijk nog wat lage compressie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie