bak lekt bij steekas

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

bak lekt bij steekas

Bericht door dyane_maniac » vr 22 jan, 2016 21:25

hoi,

mijn versnellingsbak lekt olie bij de rechter uitgaande steekas. Hierdoor zijn de remschijf en blokken ook vet dus dit moet gefixt worden. mijn vraag is alleen hoe? als ik naar de tekeningen/instructies in het handboek 2cv kijk zie ik niet iets van een keerring ofzo. of zou het al zo simpel kunnen zijn dat die buitenste ring waarmee het lager op de bak geschroefd wordt vaster moet worden aangedraaid?

grtz douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » vr 22 jan, 2016 22:18

Zou kunnen dat de borging losgelopen is van de buitenste ring. Maar waarschijnlijk is de keerring lek die achter het lager zit. Dus worst case scenario moet het differentieelhuis even los. Vervang dan ook even de papieren pakking die tussen bak en huis zit.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 23 jan, 2016 09:57

Er is dus toch een keerring?! Die heb ik niet gezien in de boekjes. Als die keerring vervangen moet worden, moet dan de hele bak eruit en moet die hele voorkant er dan af? Of bedoel je dat deel waar die ring opgeschroefd zit (wat met 6 moeren vastzit)?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » za 23 jan, 2016 10:14

Bak kan gewoon blijven zitten. Spatbord eraf, remklauw eraf, aandrijfas los en schijf eraf en dan het differentieel eruit.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 23 jan, 2016 11:58

Ik heb daar ook eens lekkage gehad, maar toen was alleen de papieren pakking vervangen al voldoende.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 23 jan, 2016 18:16

Okay thnx allemaal. Ik ga ermee bezig!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » di 2 feb, 2016 22:31

Hans B schreef:Bak kan gewoon blijven zitten. Spatbord eraf, remklauw eraf, aandrijfas los en schijf eraf en dan het differentieel eruit.
Zijn daar tekeningen van? ik heb de bak er vanavond bij mijn Aca er uit gehaald, heb het vermoeden dat de lagers waar de aandrijfassen in lopen in de bak niet meer helemaal goed zijn. maar kan nergens een goede beschrijving met tekening vinden

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » di 10 mei, 2016 09:39

Met welke sleutel draai je de moer in de steekas los, om de pakking te vervangen?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 10 mei, 2016 10:22

Voor het vervangen van de papieren pakking heb je geen speciaal gereedschap nodig.

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » di 10 mei, 2016 10:46

Nee, niet de papieren pakkingen, maar de pakking die in de as zelf zit. Het lijkt er op dat je die met een lang dop 30 zou kunnen losdraaien, maar de doppen zijn t kort en blijven steken op de as.

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » di 10 mei, 2016 10:47

Roel van de wal schreef:Nee, niet de papieren pakkingen, maar de pakking die in de as zelf zit. Het lijkt er op dat je die met een lang dop 30 zou kunnen losdraaien, maar de doppen zijn t kort en blijven steken op de as.
met dat losdraaien bedoel ik de bout in het huis in de steekas.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 22 mei, 2016 21:49

een paar jaar geleden heb ik bij mijn azu 1958 hetzelfde gehad. de keerring lekte (flink).
Ik weet niet hoe het bij een 6-je eruit ziet maar het zal niet veel anders zijn.
ter inspiratie lering ende vermaak.

De moer om de as heb ik met een pijpsleutel losgehaald, dan kan de as eruit.

er zit ook nog een lager voor de keerring.

Afbeelding
pijpsleutelvoor de moer en de aangepaste dop voor de ring die het lager op zijn plek houdt. (maat voor een oude eend dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
tweeceevees zijn leuk!

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 18 mei, 2017 18:50

mijn bak lekt ook aan een steekas. Ik neem aan dat ik eerst de olie af moet laten voordat ik de as loshaal.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 18 mei, 2017 19:47

Ik had niet goed gekeken het was remvloeistof. een wartel lekte en de remolie liep langs de steekas. Dat scheelt in ieder geval veel werk.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 687
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 20 mei, 2017 10:30

Lekte bij mij ook, zat waarschijnlijk te veel olie in de bak (druk te hoog).
Altijd tot het vulgaatje en niet nog wat "extra" er in...maar dat zou iedereen moeten weten...

Daarna de papieren pakkig vervangen. Nu is alles droog.
onder druk wordt alles vloeibaar

Plaats reactie