Motor ploft na vervangen olie en olievulpijp

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Motor ploft na vervangen olie en olievulpijp

Bericht door Duckfan » zo 3 jul, 2016 23:17

Die olievulpijp van burton leek mij een mooie innovatie, na het lezen van problemen met het origineel. Dus olie eruit, filter vervangen en vervolgens de nieuwe olievulpijp erop. 2,5 liter olie erbij en rijden maar. Dacht ik althans tot bij het proefrijden de motor ging ploffen. Ik zag vervolgens dat ik het onderste slangetje van de pijp niet had aangesloten (waar de olie evt terugloopt naar carter). Ook de vrij nieuwe bougies gecheckt en een van beide bleek zwart... Oudere gebruikte bougies erin en het ploffen is weg, maar de trekkracht is wat minder.
Iemand een idee wat er is gebeurd? Speelt de olievulpijp een rol (olie in motor?) of is de 2,5 liter in een keer teveel? Tips zijn welkom, zodat ik hiervan leer en nieuwe problemen kan voorkomen. Dank alvast!
2CV6 Club 1986

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 4 jul, 2016 14:15

De carterinhoud van een 2cv blokje is volgens mij 2,2 liter :shock:
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » ma 4 jul, 2016 14:31

op de website van burton zie ik dat er 2,2l in het carter en 0,2l in het filter past. Dus dat betekent inderdaad 0,1l teveel... :(
2CV6 Club 1986

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 4 jul, 2016 16:04

Ik neem aan dat je toch ook de peilstok gebruikt?
Citroen 2cv6 special 1986

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » ma 4 jul, 2016 16:51

ja, maar ik wilde eerst een beetje warm rijden om een goede stand te krijgen, en dat verliep toen helaas niet zo soepel.
2CV6 Club 1986

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 4 jul, 2016 21:41

Olie bijvullen. Pijlen. als je filter hebt vervangen dan vullen tot net onder max streepje.
Starten even laten draaien minuut ofzo. Uit zetten en wachten 5 minuten.
Dan pijlen! Je zal zien dat ie dan net boven minimum staat.

Ik denk dat je teveel olie hebt. Beetje geeft niet. Maar hij gooit het de motor in.
Als die fors boven max staat er wel wat uit halen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 5 jul, 2016 12:54

Je zult het te veel aan olie er echt uit moeten halen.

Wanneer je geen idee hebt hoeveel er in zou moeten dan gooi je er steeds een beetje in, even wachten en dan peilen.
Lijkt het peil goed te staan dan inderdaad de motor even laten draaien om het filter en de kanaaltjes goed te vullen.
Dan weer wachten na het uit zetten en weer peilen en bijvullen.
De volgende dag weer even controleren en eventueel nog bijvullen.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 5 jul, 2016 20:52

Wat betreft het ploffen, het zou kunnen dat een van je nieuwe bougies niet goed is, vandaar dat zwart worden en ploffen. Omdat het met xe oude bougies weer over is, even de zwarte bkuvie vervangen door een andere nieuwe, kan je de kop niet kosten.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 6 jul, 2016 08:13

Inderdaad nieuwe bougies en er een sloot olie uit laten lopen. Al die extra olie zuigt hij nou op en verbrand hij mee. Niet fijn. Verklaard mogelijk ook de zwarte bougies
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » do 7 jul, 2016 05:11

Komen de bougies toevallig ook uit Zutphen?
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » do 7 jul, 2016 12:16

Dank voor alle reacties! Ik heb gepeild en het peil zit net een mm boven de max, dus lijkt mij acceptabel. De bougies waren iridium exemplaren. Komend weekend gaan er nieuwe bougies (NKF) in. Zal meteen de carburateur even nakijken.
Weet iemand toevallig een adres in omgeving Haarlem om deze ultrasoon te laten reinigen?
2CV6 Club 1986

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » do 7 jul, 2016 21:08

Toch maar meteen wat olie eruit en nieuwe bougies erin. Loopt nog steeds niet als voor de oliewissel., vooral wat moeilijk bij weinig gas. Kan het zijn dat de sproeiers in de carn ook wat olie hebben opgepikt? Of misschien de klepspeling veranderd door het ploffen? Tips zijn zeer welkom!
2CV6 Club 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5120
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 8 jul, 2016 22:19

valse lucht? Test eens met remmenreiniger. Zitten de moeren van de carburateur goed vast?
diverse Citroens, wat anders.

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » za 9 jul, 2016 15:36

Ik vermoed dat het lek boven is. Ik zie duidelijk olie zitten in een van de trappen van de carb (waar de acceleratiepomp zit).
De andere trap is brandschoon. Luchtfilter nog eens bekeken, en er zit onderin behoorlijk wat olie.
Tijd dus voor een schoonmaak van de carb... Ik zal op het forum eens speuren naar een manier om dit zelf te doen, zonder ultrasoon.
Dank voor het meeleven. Bij de eerstvolgende oliewissel zal ik wat zorgvuldiger te werk gaan!
2CV6 Club 1986

Duckfan
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do 9 jun, 2016 09:14
Locatie: Haarlem

Bericht door Duckfan » zo 10 jul, 2016 19:44

Helaas... Na het schoonmaken van de carb nog steeds hetzelfde probleem. Af en toe ploffen, en inhouden bij half gas.
Wat ik nog ga checken: oude bobine erop ipv visa bobine. Oude 123 ontsteking erop ipv nieuwe (die met visa bobine zou moeten kunnen werken). Traditionele bobine kabels erop ipv de recente burton kabels. Kleppen stellen.
Mocht iemand andere suggesties hebben, dan heel graag.
2CV6 Club 1986

Plaats reactie