Motor ploft na vervangen olie en olievulpijp
Motor ploft na vervangen olie en olievulpijp
Die olievulpijp van burton leek mij een mooie innovatie, na het lezen van problemen met het origineel. Dus olie eruit, filter vervangen en vervolgens de nieuwe olievulpijp erop. 2,5 liter olie erbij en rijden maar. Dacht ik althans tot bij het proefrijden de motor ging ploffen. Ik zag vervolgens dat ik het onderste slangetje van de pijp niet had aangesloten (waar de olie evt terugloopt naar carter). Ook de vrij nieuwe bougies gecheckt en een van beide bleek zwart... Oudere gebruikte bougies erin en het ploffen is weg, maar de trekkracht is wat minder.
Iemand een idee wat er is gebeurd? Speelt de olievulpijp een rol (olie in motor?) of is de 2,5 liter in een keer teveel? Tips zijn welkom, zodat ik hiervan leer en nieuwe problemen kan voorkomen. Dank alvast!
Iemand een idee wat er is gebeurd? Speelt de olievulpijp een rol (olie in motor?) of is de 2,5 liter in een keer teveel? Tips zijn welkom, zodat ik hiervan leer en nieuwe problemen kan voorkomen. Dank alvast!
2CV6 Club 1986
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Olie bijvullen. Pijlen. als je filter hebt vervangen dan vullen tot net onder max streepje.
Starten even laten draaien minuut ofzo. Uit zetten en wachten 5 minuten.
Dan pijlen! Je zal zien dat ie dan net boven minimum staat.
Ik denk dat je teveel olie hebt. Beetje geeft niet. Maar hij gooit het de motor in.
Als die fors boven max staat er wel wat uit halen.
Starten even laten draaien minuut ofzo. Uit zetten en wachten 5 minuten.
Dan pijlen! Je zal zien dat ie dan net boven minimum staat.
Ik denk dat je teveel olie hebt. Beetje geeft niet. Maar hij gooit het de motor in.
Als die fors boven max staat er wel wat uit halen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Je zult het te veel aan olie er echt uit moeten halen.
Wanneer je geen idee hebt hoeveel er in zou moeten dan gooi je er steeds een beetje in, even wachten en dan peilen.
Lijkt het peil goed te staan dan inderdaad de motor even laten draaien om het filter en de kanaaltjes goed te vullen.
Dan weer wachten na het uit zetten en weer peilen en bijvullen.
De volgende dag weer even controleren en eventueel nog bijvullen.
Wanneer je geen idee hebt hoeveel er in zou moeten dan gooi je er steeds een beetje in, even wachten en dan peilen.
Lijkt het peil goed te staan dan inderdaad de motor even laten draaien om het filter en de kanaaltjes goed te vullen.
Dan weer wachten na het uit zetten en weer peilen en bijvullen.
De volgende dag weer even controleren en eventueel nog bijvullen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- 2cvzeeland
- Regelmatige poster
- Berichten: 213
- Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
- Locatie: Scharendijke
Dank voor alle reacties! Ik heb gepeild en het peil zit net een mm boven de max, dus lijkt mij acceptabel. De bougies waren iridium exemplaren. Komend weekend gaan er nieuwe bougies (NKF) in. Zal meteen de carburateur even nakijken.
Weet iemand toevallig een adres in omgeving Haarlem om deze ultrasoon te laten reinigen?
Weet iemand toevallig een adres in omgeving Haarlem om deze ultrasoon te laten reinigen?
2CV6 Club 1986
Toch maar meteen wat olie eruit en nieuwe bougies erin. Loopt nog steeds niet als voor de oliewissel., vooral wat moeilijk bij weinig gas. Kan het zijn dat de sproeiers in de carn ook wat olie hebben opgepikt? Of misschien de klepspeling veranderd door het ploffen? Tips zijn zeer welkom!
2CV6 Club 1986
Ik vermoed dat het lek boven is. Ik zie duidelijk olie zitten in een van de trappen van de carb (waar de acceleratiepomp zit).
De andere trap is brandschoon. Luchtfilter nog eens bekeken, en er zit onderin behoorlijk wat olie.
Tijd dus voor een schoonmaak van de carb... Ik zal op het forum eens speuren naar een manier om dit zelf te doen, zonder ultrasoon.
Dank voor het meeleven. Bij de eerstvolgende oliewissel zal ik wat zorgvuldiger te werk gaan!
De andere trap is brandschoon. Luchtfilter nog eens bekeken, en er zit onderin behoorlijk wat olie.
Tijd dus voor een schoonmaak van de carb... Ik zal op het forum eens speuren naar een manier om dit zelf te doen, zonder ultrasoon.
Dank voor het meeleven. Bij de eerstvolgende oliewissel zal ik wat zorgvuldiger te werk gaan!
2CV6 Club 1986
Helaas... Na het schoonmaken van de carb nog steeds hetzelfde probleem. Af en toe ploffen, en inhouden bij half gas.
Wat ik nog ga checken: oude bobine erop ipv visa bobine. Oude 123 ontsteking erop ipv nieuwe (die met visa bobine zou moeten kunnen werken). Traditionele bobine kabels erop ipv de recente burton kabels. Kleppen stellen.
Mocht iemand andere suggesties hebben, dan heel graag.
Wat ik nog ga checken: oude bobine erop ipv visa bobine. Oude 123 ontsteking erop ipv nieuwe (die met visa bobine zou moeten kunnen werken). Traditionele bobine kabels erop ipv de recente burton kabels. Kleppen stellen.
Mocht iemand andere suggesties hebben, dan heel graag.
2CV6 Club 1986