Eend kamperen
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Eend kamperen
Hallo,
Wij gaan binnenkort een weekendje weg om te gaan kamperen. Normaal gesproken gebruiken wij de tent van mijn ouders om te gaan kamperen. Maar deze hebben ze nu (zeer uitzonderlijk) zelf nodig. Een eigen tent kopen vinden wij zelf niet de moeite omdat we niet zo vaak op vakantie gaan.
Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het slapen in de eend zelf. Wij dachten namelijk om de achterbank eruit te halen en er dan iets van een matras (of iets anders wat hetzelfde effect geeft) erin te leggen om daarin te slapen.
Is dit gekkenwerk of is het eigenlijk nog niet zo'n slecht idee?
Alvast bedankt
Wij gaan binnenkort een weekendje weg om te gaan kamperen. Normaal gesproken gebruiken wij de tent van mijn ouders om te gaan kamperen. Maar deze hebben ze nu (zeer uitzonderlijk) zelf nodig. Een eigen tent kopen vinden wij zelf niet de moeite omdat we niet zo vaak op vakantie gaan.
Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het slapen in de eend zelf. Wij dachten namelijk om de achterbank eruit te halen en er dan iets van een matras (of iets anders wat hetzelfde effect geeft) erin te leggen om daarin te slapen.
Is dit gekkenwerk of is het eigenlijk nog niet zo'n slecht idee?
Alvast bedankt
2cv special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Sinds 1999 neem ik met de eend geen tent meer mee op vakantie...
Speciaal voor de Noordkaap reis in 2000 heb ik een uitneembaar platform ontwikkeld dat achterin de eend en later in de Dyane geklemd wordt.
Een 1 persoons variant zie je wel vaker maar de 2 persoons variant zoals ik die heb, ben ik nog niet eerder tegen gekomen. In het achterste gedeelte heb ik luiken gemaakt zodat ik makkelijk bij de spullen kan komen.
Ik kan de rugleuning van de voorstoelen afhalen en die leg ik voor bij de pendalen neerop hun kant. Dan klap ik een plank uit en schuif die over de zitting van de voorstoelen heen ( net als bij een uitklaptafel) ik heb beide gedeeltes met vloerbedekking afgewerkt en daar leg ik mijn matje met slaapzak op.
Het grote voordeel van deze manier van kamperen is dat je geen natte tent hoeft in en uit te klappen en je ligt altijd van de grond af dus veel warmer.
Sinds kort heb ik aan de chauffeurs kant een grote luifel gemonteerd, iets wat vooral avonds erg fijn is.
Het geheel heeft 1 nadeel : je wordt niet overal meer geaccepteerd als kampeerder maar heel snel als kampeerauto...
Wat ook leuk is dat mensensoms zenuwachtig worden als je na 18:00 geen tent op zet...
Omdat het zo goed bevalt reis ik samen met een vriend al jaren zo door heel Europa.
ergens moeten er wel foto's van rondzwerven maar anders post ik ze nog wel eens hier
Speciaal voor de Noordkaap reis in 2000 heb ik een uitneembaar platform ontwikkeld dat achterin de eend en later in de Dyane geklemd wordt.
Een 1 persoons variant zie je wel vaker maar de 2 persoons variant zoals ik die heb, ben ik nog niet eerder tegen gekomen. In het achterste gedeelte heb ik luiken gemaakt zodat ik makkelijk bij de spullen kan komen.
Ik kan de rugleuning van de voorstoelen afhalen en die leg ik voor bij de pendalen neerop hun kant. Dan klap ik een plank uit en schuif die over de zitting van de voorstoelen heen ( net als bij een uitklaptafel) ik heb beide gedeeltes met vloerbedekking afgewerkt en daar leg ik mijn matje met slaapzak op.
Het grote voordeel van deze manier van kamperen is dat je geen natte tent hoeft in en uit te klappen en je ligt altijd van de grond af dus veel warmer.
Sinds kort heb ik aan de chauffeurs kant een grote luifel gemonteerd, iets wat vooral avonds erg fijn is.
Het geheel heeft 1 nadeel : je wordt niet overal meer geaccepteerd als kampeerder maar heel snel als kampeerauto...
Wat ook leuk is dat mensensoms zenuwachtig worden als je na 18:00 geen tent op zet...
Omdat het zo goed bevalt reis ik samen met een vriend al jaren zo door heel Europa.
ergens moeten er wel foto's van rondzwerven maar anders post ik ze nog wel eens hier
met eendige groeten,
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik zou ook graag foto's zien
Ik zat zelf te denken (omdat het snel opgelost moet zijn) om met de achterklep open te slapen en daar dan een plank uit te laten steken. Omdat het anders te kort gaat zijn voor mij. Ik heb geen tijd meer om dingen te maken of aan te passen. Maar ik wist niet dat het zo praktisch kon zijn. Ik ga er ook eens over denken om zo op reis te gaan in de toekomst
Ik zat zelf te denken (omdat het snel opgelost moet zijn) om met de achterklep open te slapen en daar dan een plank uit te laten steken. Omdat het anders te kort gaat zijn voor mij. Ik heb geen tijd meer om dingen te maken of aan te passen. Maar ik wist niet dat het zo praktisch kon zijn. Ik ga er ook eens over denken om zo op reis te gaan in de toekomst
2cv special 1986
Ik heb ooit een topic aangemaakt over mijn 2cv met een luchtbed er in, dit ging prima! Het topic is echter verwijderd van het forum... Wel inderdaad de banken er uit. Ik had een soort van simpele lattenbodem gemaakt van onder het stuur naar onder de achterbank, deze kon onder de achterbank door de achterbak ingeschoven worden. Op deze manier heb je een compleet vlakke bodem van het stuur tot aan de achterklep! Als je een luchtbed vind van uit mijn hoofd 110cm breed past het net tussen de wielkasten
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Ik liet mijn bestuurders stoel zitten en haalde de bijrijdersstoel eruit.
Brede plank met blokjes eronder bij het verhoogde deel van de koets bij de achterbank en daarbovenop een luchtbed.
Sliep redelijk lekker, in ieder geval van de grond af.
Brede plank met blokjes eronder bij het verhoogde deel van de koets bij de achterbank en daarbovenop een luchtbed.
Sliep redelijk lekker, in ieder geval van de grond af.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Ok hierbij, af en toe schrijf ik ook wat voor het blad Klassiek & techniek.
Een gemotoriseerde vouwwagen…
Tot 2000 ging ik net als een heleboel andere mensen graag kamperen met een tent. Gewoon leuk back to basic en vooral goedkoop. Een tent heeft echter een paar nadelen, je ligt op de grond ( kou trekt op) en je moet als je verder wil trekken je tent (vaak nat) weer opvouwen en achterin je auto opbergen.
Begin 2000 ben ik samen met een goede vriend in 10 dagen naar de Noordkaap heen en weer geweest, een dikke 8000km. Heen via Noorwegen en de Lofoten eilanden en terug via Finland. Ik wist dat we veel kilometers op een dag gingen maken en had erg weinig zin om sávonds een natte tent uit de auto te pakken en die s’morgens weer achterin te moeten leggen (afgezien van dat kleine steentje onder je slaapmatje…)
De oplossing was even simpel als doeltreffend : gewoon slapen in de auto.
Euh, nu is een lelijke eend niet zo heel groot bemeten en mijn bijrijder is nogal aan de lange kant…Ook daar heb ik een simpele oplossing voor gevonden. De campingstoeltjes van een eend zitten wel erg goed ( mits de rubbers en het schuim een keer zijn vernieuwd) maar de lengte van de rugleuning houd niet over, zeker voor een lang persoon. Ik heb van een ander sloop stoelframe een stuk van 30 cm eruit gehaald en in het frame van de bijrijdersstoel ertussen gezet. Nu was het probleem van de rugleuning in de schouderbladen opgelost.
Om de maximale lengte van de koets te kunnen gebruiken om in de auto te kunnen slapen heb ik de rugleuning van de voorstoeltjes afneembaar gemaakt. Ik heb ze vlak boven de zitting door gezaagd en in de buisjes 2 stukken betonijzer gestoken. Voor de stevigheid heb ik er een deelbare rits bij een zeilmaker in laten zetten. De achterbank haal ik uit de auto ( op dit soort vakanties ga ik vaak samen met een vriend dus heb ik die achterbank toch niet nodig) en daarvoor in de plaats komt een platform met luiken erin. Het platform is op de hoogte van de zitting van de voorstoelen.
Op het platform ligt een plaat die ik over de zitting van de voorstoelen heen kan schuiven en vooraan onder het platform vast kan haken.
Het hele systeem kan ik in een half uur demonteren, maar nog veel belangrijker is het feit dat niks vast gelast is, het platform staat op een paar schotten geklemd in de koets.
Aangekomen op een camping kijk ik bij de receptie eerst wat het goedkoopste tarief is ( tent en 2 personen, 1 auto met 2 personen en heel soms camper) op het plekje zorg ik dat de auto waterpas staat ( de rugleuningen leg ik voor bij de pendalen) en dan klap ik het 2 persoonsbed uit. Dan koken we ons eten en daarna leggen we de matjes en de slaapzakken op bed. Net als thuis als we gaan slapen doen we dan de gordijnen dicht.
Sinds een paar jaar hebben we het systeem uitgebreid met een echte luifel aan de eend / dyane, dan kunnen we sávonds na het eten ook nog even buiten zitten.
S’morgens na het ontbijt en heerlijk van de grond af gelegen te hebben klappen we alles weer in.
Thuis gekomen zet ik het gewone interieur er weer in.
op de laatste foto staat het geheel nog met de oude luifel
Het grote voordeel van een luifel is dat je sávonds en bij iets minder weer toch no9g lekker buiten kan zitten
Een gemotoriseerde vouwwagen…
Tot 2000 ging ik net als een heleboel andere mensen graag kamperen met een tent. Gewoon leuk back to basic en vooral goedkoop. Een tent heeft echter een paar nadelen, je ligt op de grond ( kou trekt op) en je moet als je verder wil trekken je tent (vaak nat) weer opvouwen en achterin je auto opbergen.
Begin 2000 ben ik samen met een goede vriend in 10 dagen naar de Noordkaap heen en weer geweest, een dikke 8000km. Heen via Noorwegen en de Lofoten eilanden en terug via Finland. Ik wist dat we veel kilometers op een dag gingen maken en had erg weinig zin om sávonds een natte tent uit de auto te pakken en die s’morgens weer achterin te moeten leggen (afgezien van dat kleine steentje onder je slaapmatje…)
De oplossing was even simpel als doeltreffend : gewoon slapen in de auto.
Euh, nu is een lelijke eend niet zo heel groot bemeten en mijn bijrijder is nogal aan de lange kant…Ook daar heb ik een simpele oplossing voor gevonden. De campingstoeltjes van een eend zitten wel erg goed ( mits de rubbers en het schuim een keer zijn vernieuwd) maar de lengte van de rugleuning houd niet over, zeker voor een lang persoon. Ik heb van een ander sloop stoelframe een stuk van 30 cm eruit gehaald en in het frame van de bijrijdersstoel ertussen gezet. Nu was het probleem van de rugleuning in de schouderbladen opgelost.
Om de maximale lengte van de koets te kunnen gebruiken om in de auto te kunnen slapen heb ik de rugleuning van de voorstoeltjes afneembaar gemaakt. Ik heb ze vlak boven de zitting door gezaagd en in de buisjes 2 stukken betonijzer gestoken. Voor de stevigheid heb ik er een deelbare rits bij een zeilmaker in laten zetten. De achterbank haal ik uit de auto ( op dit soort vakanties ga ik vaak samen met een vriend dus heb ik die achterbank toch niet nodig) en daarvoor in de plaats komt een platform met luiken erin. Het platform is op de hoogte van de zitting van de voorstoelen.
Op het platform ligt een plaat die ik over de zitting van de voorstoelen heen kan schuiven en vooraan onder het platform vast kan haken.
Het hele systeem kan ik in een half uur demonteren, maar nog veel belangrijker is het feit dat niks vast gelast is, het platform staat op een paar schotten geklemd in de koets.
Aangekomen op een camping kijk ik bij de receptie eerst wat het goedkoopste tarief is ( tent en 2 personen, 1 auto met 2 personen en heel soms camper) op het plekje zorg ik dat de auto waterpas staat ( de rugleuningen leg ik voor bij de pendalen) en dan klap ik het 2 persoonsbed uit. Dan koken we ons eten en daarna leggen we de matjes en de slaapzakken op bed. Net als thuis als we gaan slapen doen we dan de gordijnen dicht.
Sinds een paar jaar hebben we het systeem uitgebreid met een echte luifel aan de eend / dyane, dan kunnen we sávonds na het eten ook nog even buiten zitten.
S’morgens na het ontbijt en heerlijk van de grond af gelegen te hebben klappen we alles weer in.
Thuis gekomen zet ik het gewone interieur er weer in.
op de laatste foto staat het geheel nog met de oude luifel
Het grote voordeel van een luifel is dat je sávonds en bij iets minder weer toch no9g lekker buiten kan zitten
met eendige groeten,
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik heb ook eens gekeken naar mijn 2cv. Ik heb helaas geen tijd meer om zo'n mooie constructie te maken (Maar zou het in de toekomst zeker een willen bekijken). Ik heb wel al geprobeert de voorbank er volledig uit te halen. Maar dit vinden we te veel werk om iedere avond en ochtend te doen. Bovendien worden de handen ook vuil.
Ik ben zelf 195cm lang dus heb nogal wat plek nodig. Ik heb geprobeerd de voorbank zo vermogelijk naar voren te schuiven(Maar zonder hem los te maken). Dat schepte toch behoorlijk wat ruimte. Dit was helaas niet te kort voor mij. Ik had toch nog een kleine 20 cm nodig. Ik ga vanmiddag nog eens kijken of we met de kofferklep open kunnen slapen. We gaan naar Engeland het zal behoorlijk koud zijn daar. Dus het moet zeker niet tochten in de auto.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik ben zelf 195cm lang dus heb nogal wat plek nodig. Ik heb geprobeerd de voorbank zo vermogelijk naar voren te schuiven(Maar zonder hem los te maken). Dat schepte toch behoorlijk wat ruimte. Dit was helaas niet te kort voor mij. Ik had toch nog een kleine 20 cm nodig. Ik ga vanmiddag nog eens kijken of we met de kofferklep open kunnen slapen. We gaan naar Engeland het zal behoorlijk koud zijn daar. Dus het moet zeker niet tochten in de auto.
Ik houd jullie op de hoogte.
2cv special 1986