Ok hierbij, af en toe schrijf ik ook wat voor het blad Klassiek & techniek.
Een gemotoriseerde vouwwagen…
Tot 2000 ging ik net als een heleboel andere mensen graag kamperen met een tent. Gewoon leuk back to basic en vooral goedkoop. Een tent heeft echter een paar nadelen, je ligt op de grond ( kou trekt op) en je moet als je verder wil trekken je tent (vaak nat) weer opvouwen en achterin je auto opbergen.
Begin 2000 ben ik samen met een goede vriend in 10 dagen naar de Noordkaap heen en weer geweest, een dikke 8000km. Heen via Noorwegen en de Lofoten eilanden en terug via Finland. Ik wist dat we veel kilometers op een dag gingen maken en had erg weinig zin om sávonds een natte tent uit de auto te pakken en die s’morgens weer achterin te moeten leggen (afgezien van dat kleine steentje onder je slaapmatje…)
De oplossing was even simpel als doeltreffend : gewoon slapen in de auto.
Euh, nu is een lelijke eend niet zo heel groot bemeten en mijn bijrijder is nogal aan de lange kant…Ook daar heb ik een simpele oplossing voor gevonden. De campingstoeltjes van een eend zitten wel erg goed ( mits de rubbers en het schuim een keer zijn vernieuwd) maar de lengte van de rugleuning houd niet over, zeker voor een lang persoon. Ik heb van een ander sloop stoelframe een stuk van 30 cm eruit gehaald en in het frame van de bijrijdersstoel ertussen gezet. Nu was het probleem van de rugleuning in de schouderbladen opgelost.
Om de maximale lengte van de koets te kunnen gebruiken om in de auto te kunnen slapen heb ik de rugleuning van de voorstoeltjes afneembaar gemaakt. Ik heb ze vlak boven de zitting door gezaagd en in de buisjes 2 stukken betonijzer gestoken. Voor de stevigheid heb ik er een deelbare rits bij een zeilmaker in laten zetten. De achterbank haal ik uit de auto ( op dit soort vakanties ga ik vaak samen met een vriend dus heb ik die achterbank toch niet nodig) en daarvoor in de plaats komt een platform met luiken erin. Het platform is op de hoogte van de zitting van de voorstoelen.
Op het platform ligt een plaat die ik over de zitting van de voorstoelen heen kan schuiven en vooraan onder het platform vast kan haken.
Het hele systeem kan ik in een half uur demonteren, maar nog veel belangrijker is het feit dat niks vast gelast is, het platform staat op een paar schotten geklemd in de koets.
Aangekomen op een camping kijk ik bij de receptie eerst wat het goedkoopste tarief is ( tent en 2 personen, 1 auto met 2 personen en heel soms camper) op het plekje zorg ik dat de auto waterpas staat ( de rugleuningen leg ik voor bij de pendalen) en dan klap ik het 2 persoonsbed uit. Dan koken we ons eten en daarna leggen we de matjes en de slaapzakken op bed. Net als thuis als we gaan slapen doen we dan de gordijnen dicht.
Sinds een paar jaar hebben we het systeem uitgebreid met een echte luifel aan de eend / dyane, dan kunnen we sávonds na het eten ook nog even buiten zitten.
S’morgens na het ontbijt en heerlijk van de grond af gelegen te hebben klappen we alles weer in.
Thuis gekomen zet ik het gewone interieur er weer in.
op de laatste foto staat het geheel nog met de oude luifel
Het grote voordeel van een luifel is dat je sávonds en bij iets minder weer toch no9g lekker buiten kan zitten