Zelfbouw carter ontluchting - toch maar DIY vulpijp revisie

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 11 feb, 2017 15:28

Aquariumshop... In Dronten... Maar ik heb gelukkig slang kunnen vinden en een onderdrukmeter gemaakt! De gehele meter heeft mij uiteindelijk €1,10 gekost. En zoals jullie voorspelde werkte het systeem niet, na een aantal tests kwam het inderdaad door de te kleine doorgang en een te grote kracht die nodig was om het ventiel te openen...

Afbeelding

Nu heb ik een nieuw ventiel gemaakt van een oude fietsband, deze werkt wel! (en ja, dit is tijdelijk, uiteindelijk moet er een goede oplossing komen, maar tot die tijd heb ik toch liever onderdruk)

Afbeelding

Hij heeft bij stationair ongeveer 15cm onderdruk en naarmate het toerental oploopt loopt dit terug naar 5cm, volgens mij is dit redelijk standaard en in ieder geval niet verkeerd?

Maar nu heb ik gelijk een probleem! De motor slaat na kort rijden af! Dit terwijl de onderdruk OK is. Wanneer ik het ventiel open zet start hij weer en loopt hij goed. Maar de druk in het blok is dan neutraal... Iemand enig idee?
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » za 11 feb, 2017 15:50

Hey,

machtig gedaan met die fietsband! En toppie dat het werkt, is hetzelfde principe als het visbekje van een 375/425cc.

Wat het stilvallen betreft, dit lijkt me zo gek nog niet want van waar komt de (onder)druk in de motor, langs de carburator toch, dus als je onderdruk beter is dan wil dit zeggen dat je meer lucht binnezuigt langs de carb...volgens mij stationair (luchtschroef) vijsje misschien ietsje moet bijzetten ...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 11 feb, 2017 17:01

Volgens mij staat dew carterontluchting en carburateur redelijk los van elkaar. Wanneer je de ontbranding hebt in de cilinder ontsnappen er in mijn beleving gassen langs de zuigerringen en deze komen in het carter terecht, hierdoor ontstaat een overdruk. Deze overdruk verlaat het carter vervolgens weer via de vulpijp. Dus indirect komt het inderdaad via de carburateur binnen, maar pas na de ontbranding.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 11 feb, 2017 19:13

De onderdruk in het carter ontstaat doordat de zuigers naar buiten gaan, dan wordt de inhoud van het carter opeens 602cc groter.....
Wanneer de zuigers naar binnen gaan zou een overdruk kunnen onstaan maar dat willen we niet ivm olielekkage.
Langs de zuigers en zuigerveren hoort geen druk te ontsnappen naar het carter. Daar zorgen de zuigerveren voor.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 11 feb, 2017 19:19

Nee, dat klopt, maar compleet lekdicht zijn ze nooit. De openingen zijn dan wel minuscuul, maar er zal altijd iets langs lopen. Als je je hand bij de carter ontluchting houdt zal er iedere slag die de motor maakt toch lucht naar buiten komen, en die moet ergens vandaan komen. Maar enig idee waarom mijn blokje na nog geen kilometer uit valt als de carterontluchting goed werkt?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 11 feb, 2017 21:45

Rossero schreef:enig idee waarom mijn blokje na nog geen kilometer uit valt als de carterontluchting goed werkt?
Toeval..

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 13 apr, 2017 11:34

Zoals ik al zei was de fietsband tijdelijk en ben ik nu bezig met een permanente oplossing! De fietsband werkte, dus het concept is bewezen, maar ik ben nu bezig met een goede, goedkope (en misschien verkoopbare) oplossing.

Dus bij deze!

Eerst een sample kit besteld met verschillende ventielen, helaas geen van allen olie bestendig. Deze zijn gelukkig wel te bestellen maar ik verwacht alleen in aantallen:

Afbeelding

vervolgens een 3D model gemaakt waar één van de ventielen in past:

Afbeelding

En deze uiteraard ge-3D print op mijn 3D printer (dit is ook nog een proto mar binnenkort te koop!) (schaamteloze zelfreclame)

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk het ventieltje er in frummelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ventiel werkt hij goed, snelle reactie, kan hoge tegendruk weerstaan en een hoge doorstroom van lucht. Helaas dus niet olie bestendig dus ik ga eerst wat andere samples opofferen om te kijken of ze het op zijn minst tijdelijk uithouden
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 apr, 2017 12:17

IN 1 Woord.. GEWELDIG!!

Je bent wel heel erg goed bezig.. Wat een geweldig ventiel heb je daar; simpeler kan bijna niet maar volgens mij zeer effectief.. Jammer dat het niet oliebestendig is...


Hoop dat je nog een oliebestendig betaalbaar/realiseerbaar ventiel kunt vinden...


en die 3D printer/frees; daar kwijl ik ook al van... Ik weet dat het of topic is maar welk merk en type is het, ik ben zelf ook met een schuin oogje ernaar aan het kijken..

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 13 apr, 2017 16:50

bestaat er geen oliebestendige flexibele kunststof dan kun je het ventiel ook 3d printen?
Ik heb zelf al eens aan een ami6 ventiel gedacht met 2 standaard rubber vogelbekjes. Die zijn verkrijgbaar. Of zelf een kunsstofversie 3d printen voor deze oude type vogelbekjes.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 13 apr, 2017 19:08

Heyy LPGo,

Bedankt voor je reactie! Het hoeft ook niet moeilijk te zijn, dat is toch de eend spirit? ;) Ik heb al contact met de fabrikant van het ventiel en een ander materiaal is mogelijk. Maar als er een complete spuiting nodig is om ze te maken dan kan dat nog wel duur uitvallen. Maar als het goed werkt is er misschien wel interesse? Mocht dat zo zijn dan hoop ik op een prijs van onder de 20 euro, anders begin ik er niet aan.

En dan, de 3D printer:

Afbeelding

De Dutchy!
Deze printer is nog niet te koop, dit is het eerste prototype. Deze heb ik voor mijn opdrachtgever compleet ontworpen en gebouwd en we zijn nu bezig met de eerste 0-serie van 5 stuks welke in gesloten kring getest gaan worden om de kinderziektes er uit te halen. Daarop volgt een eerste serie van 10 stuks voor de verkoop met maximale service. Daarna gaat hij pas volledig in productie, maar het blijft kleinschalig en in Nederland om goede service te kunnen verlenen.

Hier dan nog een klein stukje schaamteloze zelfpromotie:

De printer is ontworpen rondom extreem degelijke lineaire geleidingen waardoor er minder van nodig zijn en ze ook als frame kunnen dienen. Minder onderdelen van betere kwaliteit dus. Verder veel of the shelf componenten en laser gesneden onderdelen om de kosten laag te houden. Hij is super compact voor het printvolume (200x200x200), heeft een heated bed, E3D V6 hotend, touchscreen, geïntegreerde rolhouder, voeding en handvat. Door de stabiele geleidingen is hij super snel en stil en kan hij een stootje hebben. Hij is primair ontworpen voor het onderwijs (simpel, alle onderdelen zichtbaar, stevig en intuïtief) maar ook voor de hobbyist zeker een aanrader. De prijs is nog niet bekend maar hij zal in het midden segment komen (ruwweg tussen de Prusa en Ultimaker).

Einde schaamteloze zelfpromotie ;)

@AZL57,

Twee zielen één gedachte! Toen jij je comment had geplaatst had ik net mijn ventieltje geprint:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is geprint in NinjaFlex, lastig te printen maar het heeft zeer goede eigenschappen! Volgens de website oliebestendig maar ik heb daar nog zo mijn twijfels bij, zeker als het een beetje warmer wordt. Het ventiel werkte helaas niet, het sloot niet goed genoeg, vanndaar dat ik hem maar in een badje afgewerkte olie heb gegooid om te kijken wat het doet:

Afbeelding

Linksom of rechtsom gaat er een tussenplaats ventiel komen! Iedere keer een matige vulpijp moeten kopen is in mijn ogen ook geen goede oplossing
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 14 apr, 2017 11:43

Nog even een laatste update:

Ik ben wat verder gaan experimenteren met de geprinte ventielen, ik heb ze goed werkend gekregen maar de flow door het ventiel is nog steeds veel te laag:

Afbeelding

Ik ben nu overgestapt op plan B, een membraan achtig iets:

Afbeelding

Afbeelding

Deze werkt goed! Het ventiel flapje zit in een richeltje, als je hem in de carterslang zet zit hij dus opgesloten. Morgen ga ik ze monteren en testen! Maar mijn voorkeur gaat nog wel uit naar het vorige ventiel uit een oliebestendig rubber
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 17 apr, 2017 15:46

Kan er te veel onderdruk zijn? Ik heb het ventiel gemonteerd en krijg 30cm waterkolom die terug zakt naar 10cm bij toeren

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 17 apr, 2017 19:15

Rossero schreef:Kan er te veel onderdruk zijn? Ik heb het ventiel gemonteerd en krijg 30cm waterkolom die terug zakt naar 10cm bij toeren

Nee hoor, 30cm valt best mee, dit is 0,03 bar onderdruk, naar mijn mening normaal met een goede olievulpijp bij stationair, zuig maar eens voorzichtig met je mond aan de slang, dan zie je dat je geen moeite hoeft te doen om 30cm verschil te krijgen...


Belangrijk is dat je geen olie uit het carter mee gaat zuigen... Anders een oilcatchtank gebruiken..


Ik blijf het volgen....

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 18 apr, 2017 08:15

Volgens mij werkt het 'doolhof' in de vulpijp nog steeds om de olie te scheiden van de lucht, dus daar verwacht ik geen problemen. Maar ik zal mijn luchtfilterhuis even schoonmaken en kijken of hij te veel olie verzamelt! Verder lijkt hij dus te werken en lijkt het 'product' tot nu toe goed te werken.

Het grote voordeel van deze ten opzichte van een standaard ventiel in een behuizing is dat hij in zijn geheel in de slang past op frictie, dus je kunt hem gewoon in de slang duwen zonder dat het zichtbaar is! Ik moet nog even kijken hoe lang hij het uit houdt maar volgens de datasheets van beide materialen zijn ze motorolie bestendig op temperatuur.

Dusss... iemand interesse? ;) Ik denk oprecht dat dit een goedkopere, snellere en misschien zelfs betere oplossing kan zijn dan (iedere keer) een nieuwe vulpijp aanschaffen!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 18 apr, 2017 12:33

Interesse? Tuurlijk!

Doe maar een testmodelletje...... :D

Plaats reactie