Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
Joost Roks
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei, 2017 15:52
Locatie: Gieten

Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Joost Roks » do 18 mei, 2017 16:00

Beste mensen,

Ook maar eens geregistreerd​ op dit forum omdat ik er vaak mijn handigheidjes van leer.
Ben bijna 20 en eigenaar van een zwarte 2cv6 uit 1983. Ik ga in juli en augustus werken op een camping in zuid Frankrijk en wil er met mijn beste vriend in een dag of 10 heen touren in de eend. (Nog veel te leren mechanisch en technisch)
Hebben jullie ervaring of nog handige tips?
Van te voren of dingen mee nemen etc.

Alvast bedankt!
Groetjes Joost :D
Zwarte eend '83

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » do 18 mei, 2017 16:17

Hoi Joost, specifiek voor de warme omgeving zou ik zeggen: zorg voor een goede bobine, en de huidige zwarte bobine's zijn niet allemaal meer even goed. Zelf geef ik de voorkeur aan accel bobine: niet origineel, niet goedkoper, maar wel veel beter. (een slechte bobine geeft problemen mn als hij warm is!) Daarnaast zorgen dat je oliekoeler schoon is van drek en modder.
my other car is......... ook een eend.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 24 mei, 2017 19:04

Welkom op het forum.
Vorig jaar met een eend naar sardinie gereden. Met een bak reserve onderselen. Daar hebben we niets van gebruikt.
Een andere bobine is idd wel een heel goed idee. Op deze eend zat een dyna. En een 123 ontsteking. De remmerij was allemaal nieuw: eendje was klaargemaakt voor de verhuur.

We hebben 3 dagen gereden, alleen langs het ruhrgebied en over de alpen snelweg. De rest b-wegen. Heel goed te doen. In 10 dagen kom je zeker in zuid- frankrijk.
Een tom-tom met de optie ,vermijd snelwegen' bleek ook handig.

Houdt je ons op de hoogte van je avonturen?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1155
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 24 mei, 2017 20:43

Goede bobine, 123 ontsteking en zorgen dat gewoon alles in orde is. Dus grote beurt geven. Een cursus eendologie bij het eendeei is misschien ook geen gek idee. Ervan uitgaande dat je nog een leek bent op eendengebied

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 24 mei, 2017 21:50

En de remmen aan voorzijde als ze dat nog niet zijn even reviseren. In de bergen moeten ze goed werken. Dus daar niet op besparen en nieuwe olie in het systeem.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 24 mei, 2017 23:14

Ook zorgen dat de luchtkoeling voor je voorremmen in orde is.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Joost Roks
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei, 2017 15:52
Locatie: Gieten

Bericht door Joost Roks » do 8 jun, 2017 10:30

Mannen,

Bedankt voor jullie tips en feedback.
Eergisteren met een expert (vriend van mijn vader) hele dag gesleuteld. Kleppen gesteld, olie vervangen, nieuwe bobine extra besteld voor onderweg, 123 ontsteking zit erop, remmen zijn in orde. Als je er een hele dag mee bezig bent begin je snel te leren.
Moest ook een nieuw dak en rechter spatbord die er nu keurig nieuw op zitten. Dak was kapot en spatbord zat deuk in.
Alleen nog een nieuwe voorbumper, daar zit een knik in.
Iemand nog een liggen?

Over twee weken is het zover, enorm veel zin in :)
Groet joost
Zwarte eend '83

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 8 jun, 2017 12:32

nieuwe bobine extra besteld voor onderweg, 123 ontsteking zit erop
Wat voor bobine heb je besteld?

Gebruikersavatar
Joost Roks
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei, 2017 15:52
Locatie: Gieten

Bericht door Joost Roks » do 8 jun, 2017 19:23

Een valeo, 12 volt.
Ducellier duur en moeilijk aan te komen en accel te duur..
Maar zou goed moeten komen, leverancier zei dat over het nieuwste model geen klachten zijn
Zwarte eend '83

TC2CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 10:18
Locatie: Ede

Bericht door TC2CV » do 8 jun, 2017 19:27

Zit zelf ook te denken aan zo'n harley bobine, is die trouwens probleemloos met 123 te gebruiken?

Zorg iig voor blaastesten en hesjes als je frankrijk in gaat.
Creditcard en anwb lidmaatschap klinken heel suf, maar is fijn om achter de hand te hebben en hoef je nooit te wanhopen.

Qua onderdelen zorg ik altijd dat ik wat elektra extra bij me heb. 2 lange draden van voor naar achter met zweefzekering ertussen en wat kleinere stukjes met verschillende stekkers eraan zodat je altijd direct een nieuwe verbinding kan maken. (Heb 1x midden in de nacht staan te kloten in het donker langs de snelweg met een tang en stekkertjes)

En de driehoekjes achter je voorspatborden er uitlaten bij heel warm weer
\" Ik ben niet schizofreen, ik ben in m\'n eendje\"

Gebruikersavatar
Joost Roks
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei, 2017 15:52
Locatie: Gieten

Bericht door Joost Roks » vr 9 jun, 2017 14:12

Driehoekjes achter je voorspatborden?

Welke bandenspanning raden jullie aan voor de lange reis?
En kun je je dak ook voor de helft oprollen inplaats van naar achter klappen?
Zwarte eend '83

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 9 jun, 2017 14:21

Het dak is alleen helemaal op te rollen of het voorste stuk open te klappen.

Driehoekjes zijn de driehoekige schermpjes tussen de motorkap en voorspatbord. Kun je eruit halen met sleuteltje 8 als het te heet wordt. Maar je gaat naar Frankrijk en niet naar de woestijn.

Het belangrijkste is de oliekoeler, als die vuil is dan is de koeling een stuk minder met risico op motorschade.

Bandenspanning is afhankelijk van de banden eronder. Fabrikanten geven meestal een voorgeschreven spanning op. Voor michelin is dit voor 1,4 bar en achter 1,8 bar. Maar in de praktijk rijdt 1,5 a 1.6 bar aan de voorzijde prettiger.

Succes en goede reis!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 9 jun, 2017 20:29

Rij al sinds 1991 met meharis en eenden naar spanje en zuid frankrijk.
Meerdere autos. Nog nooit kapotte bobine gehad. Maar neem er een mee.
In het lijstje genoemde zaken mis ik er een, afstellen vlotter carburateur.
Verder heb ik een lijst met onderdelen die ik mee neem, ook als ik bv een onbekende eend uit zuid frankrijk of portugal terug rijd. Meenemen handig, met pech in la france altijd gedoe. Die franse zijn niet zo flexibel.
De lijst:
-benzinepomp
-benzineslang
-knipperschakelaar
-dynaomo(niet altijd mee)
-Ventilotor motor (of de poulie)
-spannings regelaar
-bougiekabel
-koppelingskabel
-gaskabel
-bougies
-bobine
-elec onstekking of de orginele punten set compleet
-klepdekselpakking
-stofhoezen(zulke troep tegenwoordig zo stuk)
-V snaar

besef met rijden in de echte bergen met bagage, op motor remmen.
Als zijn je remmen nog zo goed, lange afdalling steeds bij remmen en je vliegt er door.
Je voelt het aankomen, je moet steeds harder trappen om iets te vertragen.

Verder succes gegrandeerd!
Dak had niet gehoeven als goed is schijnt de zon :)
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Joost Roks
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei, 2017 15:52
Locatie: Gieten

Bericht door Joost Roks » vr 9 jun, 2017 21:34

Bedankt voor de reactie !
Aardige ervaring lees ik.
Heb er vertrouwen in dat t goed komt

Dak had niet gehoeven maar een nieuwe staat toch mooier dan één met duct tape erop 😂
Zwarte eend '83

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 10 jun, 2017 17:01

Tjonge, als je al die spullen mee moet nemen mag je wel een volgauto regelen.

Plaats reactie