Geen Eendje, maar een Méhari
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Geen Eendje, maar een Méhari
Allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben Teake en woon in Zwolle.
Ik ben sinds 1973 al Citrofiel en heb de nodige modellen gehad van Eend tot Cactus, in 1993 had ik de leukste Citroën gekocht die er bestaat..., mijn (eerste) Mehari!
En die heb ik na een grondige restauratie zo'n 15 jaar gehad.
Door een combinatie van tijd en ruimtegebrek (oorzaak: teveel hobby's) had ik deze in 2009 verkocht, een mens doet soms domme dingen
Maar sinds november dit jaar heb ik weer een Mehari!
Een Spaanse Schone van 43 lente's jong (1976) uit Cordoba (Andalusié).
Een keihard chassis, bijna puntgave subframe's maar door de inwerking van 43 jaar Spaanse zon ook een keiharde carrosserie, het kunststof brak al af als je er naar wees.
Geen eer meer aan te behalen, dat wordt een ritje naar Belgié (of Cassis) voor een nieuwe carrosserie met het voordeel dat je zelf de kleur kunt bepalen zonder te schilderen.
De motor heb ik nog niet horen lopen, maar heb er alle vertrouwen in, zuigers en cilinders zien er héél mooi uit.
Gezien de historie van het voertuig heb ik goede hoop dat de originele kilometerteller er nog in zit met 51000 km!
Na een kleine vier weken demonteren, schuren, schoonmaken en schilderen ben ik vanaf eergisteren weer bezig met de opbouw en dat gaat tot nu toe voorspoedig.
Buiten de nodige dolgedraaide bouten en moeren ben ik weinig tegenvallers tegen gekomen.
Eén van de dolgedraaide onderdelen was de carterplug, deze was er ooit met een dot kit in het carter gedrukt, leek me geen goede oplossing en ook lastig bij het olie verversen...
Daarvoor heb ik een overmaat plug van 17 mm gekocht en met een zelfde maat draadtap heb ik mooi nieuw draad in het licht metalen carter getapt, eigenlijk een werkje van niks en de plug past weer perfect!
Ik moet een set van 6 pluggen kopen, als er nog meer leden zijn met een dolgedraaid carterplug dan kunnen die zich melden...!
Morgen de overall maar weer aan en het blok weer voorzien van de keurig zwart gespoten koelbeplating en vervolgens kan hij weer ingebouwd worden.
Voor het blok heb ik de uitgebreide pakking set gekocht in Zutphen en ik heb de olievulpijp open geslepen, gereinigd (wat een bagger komt daaruit!) en voorzien van nieuwe rubber onderdelen (revisie set ook uit Zutphen).
Hopelijk hou ik zo de komende jaren een mooi droog blokje.
Ik ben sinds 1973 al Citrofiel en heb de nodige modellen gehad van Eend tot Cactus, in 1993 had ik de leukste Citroën gekocht die er bestaat..., mijn (eerste) Mehari!
En die heb ik na een grondige restauratie zo'n 15 jaar gehad.
Door een combinatie van tijd en ruimtegebrek (oorzaak: teveel hobby's) had ik deze in 2009 verkocht, een mens doet soms domme dingen
Maar sinds november dit jaar heb ik weer een Mehari!
Een Spaanse Schone van 43 lente's jong (1976) uit Cordoba (Andalusié).
Een keihard chassis, bijna puntgave subframe's maar door de inwerking van 43 jaar Spaanse zon ook een keiharde carrosserie, het kunststof brak al af als je er naar wees.
Geen eer meer aan te behalen, dat wordt een ritje naar Belgié (of Cassis) voor een nieuwe carrosserie met het voordeel dat je zelf de kleur kunt bepalen zonder te schilderen.
De motor heb ik nog niet horen lopen, maar heb er alle vertrouwen in, zuigers en cilinders zien er héél mooi uit.
Gezien de historie van het voertuig heb ik goede hoop dat de originele kilometerteller er nog in zit met 51000 km!
Na een kleine vier weken demonteren, schuren, schoonmaken en schilderen ben ik vanaf eergisteren weer bezig met de opbouw en dat gaat tot nu toe voorspoedig.
Buiten de nodige dolgedraaide bouten en moeren ben ik weinig tegenvallers tegen gekomen.
Eén van de dolgedraaide onderdelen was de carterplug, deze was er ooit met een dot kit in het carter gedrukt, leek me geen goede oplossing en ook lastig bij het olie verversen...
Daarvoor heb ik een overmaat plug van 17 mm gekocht en met een zelfde maat draadtap heb ik mooi nieuw draad in het licht metalen carter getapt, eigenlijk een werkje van niks en de plug past weer perfect!
Ik moet een set van 6 pluggen kopen, als er nog meer leden zijn met een dolgedraaid carterplug dan kunnen die zich melden...!
Morgen de overall maar weer aan en het blok weer voorzien van de keurig zwart gespoten koelbeplating en vervolgens kan hij weer ingebouwd worden.
Voor het blok heb ik de uitgebreide pakking set gekocht in Zutphen en ik heb de olievulpijp open geslepen, gereinigd (wat een bagger komt daaruit!) en voorzien van nieuwe rubber onderdelen (revisie set ook uit Zutphen).
Hopelijk hou ik zo de komende jaren een mooi droog blokje.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
welkom, ziet er al mooi uit :
Je kan al bijna rijden zie ik
groeten uit de noordoostpolder, Hobbes
Je kan al bijna rijden zie ik
groeten uit de noordoostpolder, Hobbes
met eendige groeten,
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Dankjewel Hobbes,
Tot nu toe verloopt de restauratie voorspoedig, maar er ligt nog een in drie stukken geknipte kabelboom met tientallen kroonsteentjes op me te wachten, die ik niet zelf heb gedemonteerd, dus niks gemerkt .
Dat gaat nog een leuke puzzle worden...
Teake
Tot nu toe verloopt de restauratie voorspoedig, maar er ligt nog een in drie stukken geknipte kabelboom met tientallen kroonsteentjes op me te wachten, die ik niet zelf heb gedemonteerd, dus niks gemerkt .
Dat gaat nog een leuke puzzle worden...
Teake
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Ha, nog een eend-achtige in Zwolle. leuk
Als je een avondje hulp nodig hebt met die kabelboom dan kom maar langs. Ruime ervaring mee.
Ga je nog meedoen met racident? thuiswedstrijd.
Groetjes, Rob
Als je een avondje hulp nodig hebt met die kabelboom dan kom maar langs. Ruime ervaring mee.
Ga je nog meedoen met racident? thuiswedstrijd.
Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Hallo Rob, bedankt voor je aanbod, grote kans dat ik jouw expertise hard nodig zal hebben.
Ik ga eerst de subframe's monteren, zodat ik de kabelboom vast kan bevestigen en naar de nodigen richtingen kan leiden, hoop zo wat meer overzicht te krijgen.
Teake
Ik ga eerst de subframe's monteren, zodat ik de kabelboom vast kan bevestigen en naar de nodigen richtingen kan leiden, hoop zo wat meer overzicht te krijgen.
Teake
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Ben ook voor zoveel mogelijk her gebruik van onderdelen. Nieuw niet altijd goed.
Maar als je kabelboom heel erg in stukjes ligt zou ik een andere zoeken.
Gewoon te riskant ivm fik.
Je gaat plastic van cassis gebruiken begrijp ik? Welke kleur?
Maar als je kabelboom heel erg in stukjes ligt zou ik een andere zoeken.
Gewoon te riskant ivm fik.
Je gaat plastic van cassis gebruiken begrijp ik? Welke kleur?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Hallo Verkuilm,
Mijn plan is om haar Jaune Acatama te maken, maar die kleur kan nog veranderen...
Teake
Mijn plan is om haar Jaune Acatama te maken, maar die kleur kan nog veranderen...
Teake
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Regel van Rob: eerst de kabelboom in orde maken, dan pas inbouwen.
Als je die van een eend op tafel legt weet ik wel welk draadje waar hoort. Dat kan bij een mehari nooit heel andrers zijn.
Eerst draadbreuken opsporen, kroonsteentjes er uit, slechte stekkertjes vervangen. Eventueel de zekeringkast vervangen door een moderne. Misschien een licht-piepertje er in. Op de keukentafel onder fel licht. Dan pas inbouwen.
Gr Rob
Als je die van een eend op tafel legt weet ik wel welk draadje waar hoort. Dat kan bij een mehari nooit heel andrers zijn.
Eerst draadbreuken opsporen, kroonsteentjes er uit, slechte stekkertjes vervangen. Eventueel de zekeringkast vervangen door een moderne. Misschien een licht-piepertje er in. Op de keukentafel onder fel licht. Dan pas inbouwen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Hoi Rob,
Dat is ook mijn werkwijze, ik heb een lekkere werkplaats waar ik goed om de Mehari heen kan lopen.
En de Mehari heeft nog geen carrosserie, als ik de kabelboom aan mijn subframe hang, dan heb ik mooi overzicht en kan ik alle slechte plekken het gemakkelijkst vervangen c.q. repareren, idd met goed licht erbij!
Ik heb de Méhari gedeeltelijk gedemonteerd gekocht en met de kabelboom is tijdens de demontage niet echt voorzichtig omgesprongen en niks gecodeerd
De Méhari en de Eend zullen wat bedrading betreft niet veel van elkaar verschillen, al willen de Spaanse Mehari's soms wel eens afwijken van de Franse...
Teake
Dat is ook mijn werkwijze, ik heb een lekkere werkplaats waar ik goed om de Mehari heen kan lopen.
En de Mehari heeft nog geen carrosserie, als ik de kabelboom aan mijn subframe hang, dan heb ik mooi overzicht en kan ik alle slechte plekken het gemakkelijkst vervangen c.q. repareren, idd met goed licht erbij!
Ik heb de Méhari gedeeltelijk gedemonteerd gekocht en met de kabelboom is tijdens de demontage niet echt voorzichtig omgesprongen en niks gecodeerd
De Méhari en de Eend zullen wat bedrading betreft niet veel van elkaar verschillen, al willen de Spaanse Mehari's soms wel eens afwijken van de Franse...
Teake
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Na veel avonden van doormeten en verbinden en kroonsteentjes weg kieperen weer een mijlpaal bereikt!
De kabelboom functioneert weer zoals het hoort, alle elektra van mijn Mehari is met het juiste draadje verbonden en HET WERKT ALLEMAAL!!
Hierbij heb ik overigens (zeer veel) goede hulp gehad, alleen was ik allang gillend weggelopen
Vooral in het deel van de kabelboom wat zich buiten de carrosserie bevindt zitten veel slechte stekkerverbindingen en zijn de draden ook erg uitgedroogd, als je een draad buigt heb je kans dat de isolatie breekt.
Dus alle bedrading die vanuit het motorcompartiment naar achter loopt ga ik nog vervangen, nu alles op de goede plek is aangesloten is dat niet meer zo moeilijk.
Ook alle slechte stekkerverbindingen ga ik vervangen, ik kan er nu goed bij en het is de komende weken toch nog geen Mèhariweer
De motor heeft al even gelopen en dat klonk goed, de accu werd netjes bijgeladen en geen plassen olie onder de Mèhari.
De ruitenwissermotor heb ik vervangen, ik schat zo in dat deze in zijn 43 jaar maar weinig heeft gedraaid in het zonnige Andalusië en dat zal gelijk wel de oorzaak zijn,...
De collector ziet er bijna ongebruikt uit, maar alles zit zo vast als een huis.
Hopelijk kan ik , als de bekabeling klaar is een proefritje maken voordat de carrosserie erop zit, met een verlichtingsbalk op de trekhaak stekker en aan de voorkant twee knipperlichten bevestigd met ducttape voldoe ik dan aardig aan de wet .
Als er dan nog mankementen naar boven komen, dan kunnen die zonder carrosserie eromheen een stuk eenvoudiger verholpen worden...
Even een vraag aan de moderator(s):
Ik ben mijn topic gestart bij "kennismaken", maar ik denk dat hij beter ondergebracht kan worden bij restauratie's en revisie's, kan dat geregeld worden?
Teake
De kabelboom functioneert weer zoals het hoort, alle elektra van mijn Mehari is met het juiste draadje verbonden en HET WERKT ALLEMAAL!!
Hierbij heb ik overigens (zeer veel) goede hulp gehad, alleen was ik allang gillend weggelopen
Vooral in het deel van de kabelboom wat zich buiten de carrosserie bevindt zitten veel slechte stekkerverbindingen en zijn de draden ook erg uitgedroogd, als je een draad buigt heb je kans dat de isolatie breekt.
Dus alle bedrading die vanuit het motorcompartiment naar achter loopt ga ik nog vervangen, nu alles op de goede plek is aangesloten is dat niet meer zo moeilijk.
Ook alle slechte stekkerverbindingen ga ik vervangen, ik kan er nu goed bij en het is de komende weken toch nog geen Mèhariweer
De motor heeft al even gelopen en dat klonk goed, de accu werd netjes bijgeladen en geen plassen olie onder de Mèhari.
De ruitenwissermotor heb ik vervangen, ik schat zo in dat deze in zijn 43 jaar maar weinig heeft gedraaid in het zonnige Andalusië en dat zal gelijk wel de oorzaak zijn,...
De collector ziet er bijna ongebruikt uit, maar alles zit zo vast als een huis.
Hopelijk kan ik , als de bekabeling klaar is een proefritje maken voordat de carrosserie erop zit, met een verlichtingsbalk op de trekhaak stekker en aan de voorkant twee knipperlichten bevestigd met ducttape voldoe ik dan aardig aan de wet .
Als er dan nog mankementen naar boven komen, dan kunnen die zonder carrosserie eromheen een stuk eenvoudiger verholpen worden...
Even een vraag aan de moderator(s):
Ik ben mijn topic gestart bij "kennismaken", maar ik denk dat hij beter ondergebracht kan worden bij restauratie's en revisie's, kan dat geregeld worden?
Teake
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Hoe kan ik mijn foto's een kwart draaien!?
Teake
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Als het een oud type wissermotor is dan is vrijwel zeker het vet in de aandrijving verandeerd in iets bisonkit achtigs. Die kun je redelijk eenvoudig reinigen en van nieuw vet voorzien. Mooie mehari.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Mooi blauw is niet lelijk
Nog even en dan hoop ik mijn Méhari ter keuring te kunnen aanbieden bij de RDW...
Ik wacht nog op een paar onderdelen uit Cassis om hem verder af te bouwen.
Grote complimenten voor Citroparts in het Belgische Tienen, een fijn bedrijf om zaken mee te doen.
Teake
Nog even en dan hoop ik mijn Méhari ter keuring te kunnen aanbieden bij de RDW...
Ik wacht nog op een paar onderdelen uit Cassis om hem verder af te bouwen.
Grote complimenten voor Citroparts in het Belgische Tienen, een fijn bedrijf om zaken mee te doen.
Teake
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Geen Eendje, maar een Méhari
Ook het achterbankje zit erin
En de karakteristieke motorkap riempjes zijn onderweg, daarom een paar tye-ribs voor een stiekeme proefrit.
Teake