Operatie kantelmes
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Operatie kantelmes
Bij mijn Dyane is linksvoor het kantelmes+trekoog al een tijd aan vervanging toe.
Ik heb nu dus nieuw materiaal besteld, maar kan hier op het forum niet echt een stap voor stap handleiding vinden.
Iemand hier die die handleiding voor mij heeft? Ik maak me met name zorgen om het trekoog... Vandaag toevallig bezig geweest met de stuurkogel van een oude Fiat Panda, maar dat ding heb ik niet losgekregen. Die grap wil ik niet nog een keer meemaken
Ik heb nu dus nieuw materiaal besteld, maar kan hier op het forum niet echt een stap voor stap handleiding vinden.
Iemand hier die die handleiding voor mij heeft? Ik maak me met name zorgen om het trekoog... Vandaag toevallig bezig geweest met de stuurkogel van een oude Fiat Panda, maar dat ding heb ik niet losgekregen. Die grap wil ik niet nog een keer meemaken
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
Begin met de auto op te krikken. Kijk dan of de trekstang spanningsvrij is zo niet dan de trekstang verdraaien totdat het zo ver is. De plaat van de voorste schokbreker bevestiging 3 bouten los draaien en de schokbreker naar onder laten zakken. Nu kun je ook makkelijker de trekstang verdraaien. Is de spanning eraf dan de borgclip aan de binnenzijde verwijderen en het kantelmes eruit trekken. Montage in omgekeerde volgorde.
Controleer of het trekoog niet te veel ingeslagen is, anders vernieuwen.
Controleer of het trekoog niet te veel ingeslagen is, anders vernieuwen.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
De 2CV (Dyane) was zijn tijd ver vooruit en heeft 4 onafhankelijk geveerde wielen. Daarom alleen het wiel waar je het mes van wilt vernieuwen. Je moet wel de wagenhoogte opnieuw afstellen. Je kunt voordat je het trekoog eraf schroeft als je dit wilt vervangen, ook het stuk schroefdraad opmeten dan weet je hoever het nieuwe erop moet.
Laatst gewijzigd door RobertF op wo 18 mar, 2020 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
ja, dat begrijp ik. Vooraf even goed meten wat de afstand veerpot-trekoog is, zodat daar later geen problemen mee ontstaan!
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
van veerpot tot trekoog is niet erg nouwkeurig. De lengte van pot tot oog kan varieren.
Beter is wat Robert zegt het schroefdraad stuk opmeten of eventueel van af de verdikking die op de trekstang zit.
De trekogen kunnen machtig vast zitten als je pech hebt. Als het ooit met goed vet is gemonteerd kan het mee vallen.
succes.
Beter is wat Robert zegt het schroefdraad stuk opmeten of eventueel van af de verdikking die op de trekstang zit.
De trekogen kunnen machtig vast zitten als je pech hebt. Als het ooit met goed vet is gemonteerd kan het mee vallen.
succes.
Re: Operatie kantelmes
Je kunt het ook met een stukje tape markeren , werkt net zo goed ( als het blijft zitten ) .
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Operatie kantelmes
Ik heb er bij mijn Dyane nooit naar gekeken. Hoe merk je dat de kantelmessen aan vervanging toe zijn? Is er een richtlijn hoeveel kilometers er mee gereden zijn?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
Dat merk je pas als ze breken, De trekogen scharnieren over het kantelmes en hier moet regelmatig wat vet tussen.
De ogen slijten na verloop van jaren in als dit te ver is versleten kunnen ze breken en dan ligt je auto op straat.
Je kan de ogen alleen controleren door de kantemessen te verwijderen als de auto is opgekrikt. Als ze niet of bijna niet zijn ingesleten lekker laten zitten.
Deze kwam onder mijn pickup vandaan na 100.000km en is bijna op weg om te gaan breken.
hier was wel iets geks aan de hand de ander 3 ogen waren nog goed en netzo oud.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Operatie kantelmes
Dat ziet er niet goed uit.
Als ze nou echt knettervast zitten dan slijp je het oude trekoog ter plaatse van het schroefdraad met een dunne slijpschijf in de lengte in.
Maak de sleuf net zo diep dat je het schroefdraad net niet raakt.
Dan met een dikke schroevendraaier in de sleuf, even tikken/draaien en je krijgt meer ruimte.
Dan is hij er zo af.
Succes gegarandeerd.
Als ze nou echt knettervast zitten dan slijp je het oude trekoog ter plaatse van het schroefdraad met een dunne slijpschijf in de lengte in.
Maak de sleuf net zo diep dat je het schroefdraad net niet raakt.
Dan met een dikke schroevendraaier in de sleuf, even tikken/draaien en je krijgt meer ruimte.
Dan is hij er zo af.
Succes gegarandeerd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
er zit zoveel speling op dat wanneer ik met het linker voorwiel bijvoorbeeld over een drempel rijd, op het ontlastingsmoment van de veer je een enorme 'knak' hoort. Soms niet, en dan rijd je een paar meter en dan schiet hij ineens terug, Eerst dacht ik aan het stuurhuis, maar daar zit niet noemenswaardig veel speling op, plus dat het geluid heel duidelijk bij het bevestigingspunt van het kantelmes vandaan komt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Re: Operatie kantelmes
Of veerpot vanbinnen vast geroest.
Veert wel in maar langzaam of niet weer terug.
Wellicht dan naast kantelmessen ook eens kijken of dat inderdaad zo is
Veert wel in maar langzaam of niet weer terug.
Wellicht dan naast kantelmessen ook eens kijken of dat inderdaad zo is
Citroén rolls better than a Rolls!
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
Als de auto op de wielen staat moet er spanning op de strekstang staan, als je de stang heen en weer kunt bewegen dan is dat niet in orde. Misschien dat de veer in de pot gebroken of doorgeroest is. Als er geen spanning op staat dan zal die ook veel te laag staan aan de voorzijde.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Operatie kantelmes
Hij staat keurig recht; het vindt echt alleen plaats na stevig inveren bij een 45-graden drempel... Daar hebben ze er nogal veel van in Zeist.