Chassis krom.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 4 jul, 2005 07:42

krukas????

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 4 jul, 2005 09:58

Hallo Elmer.
Als je chassis in goede staat was geweest hadden de voorpoten krom geweest.maar
hier is duidelijk sprake van schade in het beveiligde gebied,dus de cabine,oftewel is het
chassis inwendig te zwak geweest om deze klap goed op te vangen en wil je dat laten
repareren.Wie kan de krachten berekenen dat de 540kg van de eend de poten krom zal
maken en het middenstuk heel zal houden.Een aanrijding is niet te voorkomen,dat is ge-
bleken,Maar nu de volgende?Ik zou echt als je de prijs weet,voor een nieuw chassis gaan.Dat kan je zelf doen en aan die andere onderdelen kom je ook wel.
Gerard.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 4 jul, 2005 10:02

Ben ik het helemaal mee eens, maar volgens mij hoopt LE dat ze zijn chassis voor 100 euro rechttrekken an dat hij dan een jaar verder kan sparen.

En als aanvulling op jou verhaal, hij is geknikt achter de motor en vooras, dus 540 kg is er niet eens op komen te staan, want er ligt al meer als 200 kg voor de knik.

Bovendien is hij niet op de plek van de traversebouten geknikt omdat daar een vesteviging zit, dan gaat hij dus wat verder naar achteren, dat doet een versterkt chassis altijd lijkt mij als hij doorzakt.

groet frank

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 4 jul, 2005 11:09

Maar het bewijs dat rechttrekken onverantwoordelijk is,daar kan je later als je het evt.
overleeft nooit aansprakelijk stellen,want probeer maar te bewijzen dat hij dan helemaal
in de kreukels zit of vanwege het ongeval of de reparatie.Je speelt met levens.Wie durft
die verantwoording te nemen.De reparateur zal je dat nooit zwart op wit geven.
Daar zitten ook juist de problemen voor de RDW om een chassis goed te keuren.Dit doen
ze alleen maar als er iemand achter staat.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 4 jul, 2005 11:13

Ff over het verhaal van het knikpunt en de verstevigingsplaten.

De mehari van mijn vader had dus origineel zo'n chassis met van die verstevigingsplaten. Dit chassis was op 2 punten doorgezakt. Achteraan bij de voorpot ophanging en vooraan bij ongveer hetzelfde punt. Het chassis is ook nog even open geweest. Op het befaamde knikpunt was ie dus nog recht, maar binnenin was het roestproces ook al een heel eind. Kortom: Door die platen verplaats je dus alleen het zwakke punt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 4 jul, 2005 13:18

Als je met die verstevigingsplaten het kruis in het chassis bedoelt,dat hebben alle chassis.maar de Mehari is als terreinauto verstevigd.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 4 jul, 2005 13:37

Gerard Maas schreef:Als je met die verstevigingsplaten het kruis in het chassis bedoelt,dat hebben alle chassis.maar de Mehari is als terreinauto verstevigd.
Ik bedoel die u-profielen die er aan de zijkant (buitenkant) van het chassis ter hoogte van het knikpunt tegenaan gelast zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » ma 4 jul, 2005 13:48

Frank Munneke schreef:krukas????

ja de proppeler was aan gort dus is de krukas niet beschadigd.?
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 17:37

De krukas is nog recht. Ik heb namelijk eerst met de restanten van de ventilator er nog op + de slinger getest of de motor nog vrij rond kon draaien. No problemo. Daarna de ventilator (de restjes ervan dus) er af gehaald en de motor even gestart. Op het oog kon ik geen slingering ontdekken en ook door het voelen met de vinger heb ik niets bijzonders kunnen ontdekken. Ik ga er dus van uit dat de motor -op de koeltunnel, oliekoeler, ventilator en het olielek na- nog in orde is. Ik moet er dus nog wel even naar kijken, maar het ding zal niet zwaar beschadigd zijn.

Wat betreft het chassis: het doel is mijn chassis zijn oorspronkelijke stevigheid terug te geven. Er kachelen genoeg Eendjes rond die zo'n roestig chassis hebben dat ze door hun eigen gewicht en zonder aanrijding al haast door knikken (o.a. te merken aan zwaar sturen). Dan zie ik het probleem niet om mijn chassis weer recht te trekken en de plaats waar het geknikt is te verstevigen. Niet verstevigen door als een halve gare er een hoop platen, kokers en profielen op te bakken, maar te kijken op welke manier het chassis op het knikpunt het meest effectief verstevigd kan worden.

Zowieso ga ik aanstaande woensdag met mijn Eend (op sleeptouw) eens bij dat bedrijf kijken. Baadt het niet, schaadt het niet. Een prijsopgaaf + advies e.d. is zowieso gratis.
Afblijven.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 4 jul, 2005 17:53

@LE: balen man. Zwaar klote !

Maar mijn advies = eend schorsen.

Vervolgens sparen voor een nieuw chassis en dan vervangen.

Ik heb het al vaker aan je gevraagd, maar hoeveel is jouw leven je waard ?

Een chassis op leeftijd dat verbogen is geweest, krijg je nooit meer zo stevig als voorheen. Je krijgt hem misschien weer redelijk recht, maar hij is al zijn stevigheid kwijt.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Marcel

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 18:07

Eerst maar eens kijken. Er zitten doppen in mijn chassis. Daardor kan vast wel een cameraatje ofzo. Misschien is dan te zien hoe erg de schade (kreukels en roest) binnenin is. Ik ga er zowieso eerst kijken. Het stomste wat ik kan doen is er niet door laten kijken en er klakkeloos maar een ander chassis onder ploffen (als ik dat zou kunnen betalen).
Afblijven.

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 4 jul, 2005 18:40

Succes LE! Ik hoop je binnenkort weer op de weg te zien.

Je bepaalt natuurlijk zelf wat je met je eend doet, maar denk er eens over na! Zet alles eens op een rijtje.

Als je nu een tijd bezig bent met je eend, dan heb je een oud en wat minder sterk chassis onder je auto, dan moet je uiteindelijk na een tijdje een nieuw chassis eronder, dan heb je dubbel werk! En bovendien, je kan nu ook gaan klussen met een nieuw chassis, leen je wat geld of richt je het LE Fonds op? Als je nu begint met een ander chassis, je kan best met de scooter met dit weer jezelf vervoeren en bovendien heb je ov!

Maar je moet het helemaal zelf weten...

Frank Dekkers
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 19:30

Geld lenen is iets waar ik niet ana begin. Mijn Eend is een luxe en voor luxe zaken leen ik niet. Punt uit, basta.

En wat ik ga doen ? Woensdag afwachten. Dat garagebedrijf heeft vast meer auto's uit elkaar getrokken. Ze zullen er dan ook wel verstand van hebben.
Afblijven.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 4 jul, 2005 20:50

Zoals Gerard Maas al juist concludeerde en vooral nu de nieuwe foto's op het net staan zag de schade er relatief klein uit.

als je inderdaad goed chassis had gehad dan was hij pas later doorgeknikt.
En zou je voor nog meer schade aan voorzijde moeten hebben.

Ook nu je vertelde dat er knikplaten zijn aangebracht kan je vaststellen dat de vorige eigenaar(en) al wisten van knikkend dan wel roestig chassis.

Wat overgens ook de oorzaak is van het andere knikpunt verder weg dan normaal.

Nu ze dat gezien hebben is het voor hun ook onrealistisch denk ik om het recht te gaan trekken. en ook nog garantie te geven....ze zijn wel goed maar vast niet dom.

Optie...koets eraf en heel veel laswerk.

maar zoals velen hier zeggen ander chassis ook al is het goed gebruikte.
veel suc6 en we horen hier el hoe het afloopt
wordt vervolgd.
Citroén rolls better than a Rolls!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 20:56

Ik heb ook doppen in mijn chassis. Daarbij lijken die platen orgineel. Dit kan er op duiden dat ik een later geproduceerd chassis van Cassis heb. Het kan dus zijn dat mijn chassis relatief jong (en dus roestvrij) is.

Er staat een hele hoop 'gekan' in deze text, maar als al die kannen zekerheid zijn, is dat rechttrekken geen probleem.

Overigens, de kracht is opgevangen op het motorblok, niet rechtstreeks op het chassis. Kan dit ook invloed hebben op het knikpunt ?
Afblijven.

Plaats reactie