Weer terug van 1,5 week vakantie. Ik heb besloten dat ik ga proberen om een dynamo op nieuw te wikkelen.
Heb een aantal dynamo's waarbij de wikkelingen zijn verteerd en ik vind het eigenlijk zonde om die zo weg te mikken.
Ik heb als de Charleston klaar is 2 eenden en pa heeft er ook 2 dan is het altijd handig om een spare te hebben.
Die van de pickup vertoond ook al groene plekjes op de wikkelingen en zal er eerdaags ook aan moeten geloven. Het lijkt toch een Femsa probleempje te zijn. Het is anders wel toevallig dat ik 4 Femsa's heb met geoxideerde wikkelingen.
Als het wikkelen lukt toch een extra laagje hittebestendige epoxy er over dan maar.
Aan materiaal kost het ongeveer 25 euro om er 1 te repareren een nieuwe kost toch snel 50 euro meer.
Nu weet ik wel dat tijd ook geld is maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen en voor die paar tientjes koop ik liever een paar nieuwe glimmende wieldoppen ofzo.
2 nieuwe lagers kost 5 euro. En er gaat 20,5 meter wikkeldraad in de stator dat kost ongeveer een euro per meter.
Eerst heb ik de zwarte plaatjes waarmee de wikkelingen zijn opgesloten in de stator er uit getikt.
Daarna de wikkelingen verwijderd. Een beetje wrikken om de lak waarmee het spul aan elkaar is gebakken losbreekt.
Met een touwtje de pakketjes die bij elkaar horen aan elkaar geknoopt zo dat het niet in de klit gaat
Dan voorzichtig het spul uitpluizen om en noteren hoe de spoelen zijn gewikkeld zo dat ik het straks excact het zelfde kan maken.
Als laatste heb ik de spoel afgewikkeld en gemeten hoe lang en dik de wikkeldaad is die ik nodig heb.
De draad is 1,2mm dik en er gaat 20,5 meter in een stator.
Er zitten dus inderdaad 2 spoelen in de dynamo die met 1 uiteinde samenkomen op een oog wat verbonden is aan het draadeind waar de plus laadkabel naar de accu op zit. En de 2 ander uiteinden zitten via 2 diodes aan massa.