Contact slot monteren
Contact slot monteren
Beste form leden,
Ik ben nieuw hier dus zal mij even voorstellen.
Ik ben Erik en heb van mijn vader een 2cv geërfd.
Hij was bezig met een nieuw contact slot te monteren, maar daar is het nooit van gekomen.
Ik zal ff een keer een foto van het contact slot delen.
Er zitten 4 aansluitingen aan en je zet het vast dmv een grote moer in het dashboard.
Ik heb echter maar 3 draden waarvan er 2 bij elkaar aangesloten zaten.
Hoe moet ik deze aansluiten?
We hebben het hier over een 2CV uit 1956, dus erg ingewikkeld kan het niet zijn.
Ik heb wel al kortsluiting gemaakt, maar kan zo gauw de zekering niet vinden, waar kan ik die vinden?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
Erik
Ik ben nieuw hier dus zal mij even voorstellen.
Ik ben Erik en heb van mijn vader een 2cv geërfd.
Hij was bezig met een nieuw contact slot te monteren, maar daar is het nooit van gekomen.
Ik zal ff een keer een foto van het contact slot delen.
Er zitten 4 aansluitingen aan en je zet het vast dmv een grote moer in het dashboard.
Ik heb echter maar 3 draden waarvan er 2 bij elkaar aangesloten zaten.
Hoe moet ik deze aansluiten?
We hebben het hier over een 2CV uit 1956, dus erg ingewikkeld kan het niet zijn.
Ik heb wel al kortsluiting gemaakt, maar kan zo gauw de zekering niet vinden, waar kan ik die vinden?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Mvg,
Erik
Re: Contact slot monteren
De laatste vraag is het makkelijkst opgelost. Een eend uit 56 heeft geen zekeringen.
Ik heb een massa sleutel op de draad van minpool accu naar massa gezet (even onder de motorkap gekeken.). Kan ik de stroomkring onderbreken als de eend geparkeerd staat.
De draden horen aan een contactslot vast te worden gezet.
een standaard slotje heeft vier aansluitingen. twee + en twee -.
op de volgende pagina staat een schema. Daar kan je zien wat in en uit de schakelaar gaat. Puzzelend kom je er wel uit
viewtopic.php?t=4363
Ik heb een massa sleutel op de draad van minpool accu naar massa gezet (even onder de motorkap gekeken.). Kan ik de stroomkring onderbreken als de eend geparkeerd staat.
De draden horen aan een contactslot vast te worden gezet.
een standaard slotje heeft vier aansluitingen. twee + en twee -.
op de volgende pagina staat een schema. Daar kan je zien wat in en uit de schakelaar gaat. Puzzelend kom je er wel uit
viewtopic.php?t=4363
Laatst gewijzigd door marcopr op vr 3 jul, 2020 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
tweeceevees zijn leuk!
Re: Contact slot monteren
Massa sleutel tussen massa en minpool van de accu zetten anders kun je hem niet stroomloos zetten als je eens een kortsluiting hebt.
De oude contact sloten hebben idd 4 contacten, maar er worden er maar 2 gebruikt. Ik denk dat de dubbele draad aan de uitgaande kant moet.
De oude contact sloten hebben idd 4 contacten, maar er worden er maar 2 gebruikt. Ik denk dat de dubbele draad aan de uitgaande kant moet.
diverse Citroens, wat anders.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Contact slot monteren
Je kunt de 3 draden makkelijk volgen, 1 komt van de accu en heeft constant plus, 1 gaat naar de bobine die moet stroom krijgen als je op contact zet en de derde gaat naar de startmotor of startmotor relais, dat is dus de derde stand van het contactslot
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
Re: Contact slot monteren
Een oud contactslot heeft maar 2 standen aan en uit
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Contact slot monteren
Hij maakt dus alleen maar contact....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Re: Contact slot monteren
Een oud contactslot maakt inderdaad alleen maar contact via de plus als ik mij niet vergis. Je had ook contactslotjes met twee aansluitpunten; een enkelpolig contact. Er zijn er ook, ze zien er precies hetzelfde uit, die zijn dubbelpolig (met vier aansluitpen). Maakt niets uit, die kan je ook gebruiken maar die horen op een DS.
Je hebt één maak contact nodig, een enkelpolig contact of de helft van een dubbelpolig contact, waarbij aan de ene kant van het contact het ene draadje vastgezet moet worden en aan de andere kant de twee draadjes.
Koop een universeel metertje bij de action dan kan je doormeten hoe het contactslot werkt.
Sluiting kan je volgens mij niet maken?
Het is jammer dat de link naar het schema niet werkt.
Het startrelais heeft wel een draadje maar dat is er één van staal, daar trek je aan met de trekstarter
Ik vind wel een schema op internet maar daarmee wordt het niet duidelijk. Er lijken veel meer draden naar het contactslot te gaan.
De link naar het schema werkt nu wel. Er staat bij dat het een schema betreft van rond 1955, dat lijkt mij niet juist. Er is sprake van een laadstroomlamp, die had je in 1955 nog niet. Toen had je een laadstroommeter.
Het andere klopt wel, je ziet dat de helft van een dubbelpolige schakelaar gebruikt wordt en dat alleen de plus wordt onderbroken. De voedende (constante plus) kant komt van de startmotor. Een en ander kan je natuurlijk weer heel goed doormeten met je metertje van de action!
AZL57 heeft gelijk in mijn ogen gelijk.
Je hebt één maak contact nodig, een enkelpolig contact of de helft van een dubbelpolig contact, waarbij aan de ene kant van het contact het ene draadje vastgezet moet worden en aan de andere kant de twee draadjes.
Koop een universeel metertje bij de action dan kan je doormeten hoe het contactslot werkt.
Sluiting kan je volgens mij niet maken?
Het is jammer dat de link naar het schema niet werkt.
Het startrelais heeft wel een draadje maar dat is er één van staal, daar trek je aan met de trekstarter
Ik vind wel een schema op internet maar daarmee wordt het niet duidelijk. Er lijken veel meer draden naar het contactslot te gaan.
De link naar het schema werkt nu wel. Er staat bij dat het een schema betreft van rond 1955, dat lijkt mij niet juist. Er is sprake van een laadstroomlamp, die had je in 1955 nog niet. Toen had je een laadstroommeter.
Het andere klopt wel, je ziet dat de helft van een dubbelpolige schakelaar gebruikt wordt en dat alleen de plus wordt onderbroken. De voedende (constante plus) kant komt van de startmotor. Een en ander kan je natuurlijk weer heel goed doormeten met je metertje van de action!
AZL57 heeft gelijk in mijn ogen gelijk.
Re: Contact slot monteren
Als het goed is komt er een stroomgevende draad vanaf een van de twee polen van de laadstroom meter. Die moet op de ene aansluiting van het contactslot, de andere twee(of soms drie) draden moeten op de andere aansluiting.
Schema hier: https://p8.storage.canalblog.com/82/60/ ... 8209_o.jpg
Schema hier: https://p8.storage.canalblog.com/82/60/ ... 8209_o.jpg
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Re: Contact slot monteren
Beste mensen,
Bedankt voor al jullie reacties daar kan ik veel mee alleen heb ik een fout gemaakt.
Ik had het over 3 draden die aan het contactslot moesten, maar het zijn er 4 waarvan er 2 bij elkaar zaten.
Ik hoop dat het nu duidelijker is.
IK heb nog wel een vage foto van de oude situatie met het oude contact slot.
Bedankt voor al jullie reacties daar kan ik veel mee alleen heb ik een fout gemaakt.
Ik had het over 3 draden die aan het contactslot moesten, maar het zijn er 4 waarvan er 2 bij elkaar zaten.
Ik hoop dat het nu duidelijker is.
IK heb nog wel een vage foto van de oude situatie met het oude contact slot.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Re: Contact slot monteren
Je foto's kloppen volgens mij met het schema van Engbokho; drie draden aan de ene kant en de vierde aan de andere kant. Dat is wat hij ook zei in zijn reactie. Je accu even losmaken dan kan er niets gebeuren!
Re: Contact slot monteren
Die laadstroom meter doet volgens mij niets, als de accu los is staat de wijzer gewoon in het midden.
En waar is die schakelaar voor die er naast zit?
En waar is die schakelaar voor die er naast zit?
Re: Contact slot monteren
in het schema van Engbokho is het nummer 33
Re: Contact slot monteren
Dat is de parkeerlichtschakelaar.
Laadstroom meter hoort in neutraal te staan. Als de accu ontlaad gaat de meter naar rechts D(echarge) bij laden gaat ie naar links C(harge)
Laadstroom meter hoort in neutraal te staan. Als de accu ontlaad gaat de meter naar rechts D(echarge) bij laden gaat ie naar links C(harge)
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950