Motor versleten?
Re: Motor versleten?
Die zijn gewoon te koop, o.a bij der franzose
Citroën 2CV6 Spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Re: Motor versleten?
Vandaag de bicoon en klem met M7 boutjes ipv 6 mm vastgezet. Is gasdicht nu maar blaast ernaast nu waar het gelast is(argon is op).
Omdat hij soms moet pompen om te remmen ben ik bang dat die warmte op de remklauw komt en die lhm olie te warm word. Elke dag trap ik op die rem en is keihard, staat wel stil sinds zaterdag. Zuigertjes moet ik nog checken op vastzitten.
Maar ik ben nu bezig of morgen verder om met de stroboscoop te flitsen. Bij gasgeven heb ik inhouden + de neiging tot backfire. Carburator z'n accelerator spuit meteen daarom wellicht het ontstekingstijdstip verkeerd. (Is wel zonder luchtfilter)
Gaspedaal heb ik geolied tegen het vastzitten, gaat nu zacht ipv abrupt vanuit o-punt .
Zekeringskastje heeft die veranderd naar 1 met torpedo zekeringen, moet ik ook nog fatsoeneren.
Dat moeten bijna garagisten zijn die zoiets door de keuring krijgen. Als particulier jamais.
Omdat hij soms moet pompen om te remmen ben ik bang dat die warmte op de remklauw komt en die lhm olie te warm word. Elke dag trap ik op die rem en is keihard, staat wel stil sinds zaterdag. Zuigertjes moet ik nog checken op vastzitten.
Maar ik ben nu bezig of morgen verder om met de stroboscoop te flitsen. Bij gasgeven heb ik inhouden + de neiging tot backfire. Carburator z'n accelerator spuit meteen daarom wellicht het ontstekingstijdstip verkeerd. (Is wel zonder luchtfilter)
Gaspedaal heb ik geolied tegen het vastzitten, gaat nu zacht ipv abrupt vanuit o-punt .
Zekeringskastje heeft die veranderd naar 1 met torpedo zekeringen, moet ik ook nog fatsoeneren.
Dat moeten bijna garagisten zijn die zoiets door de keuring krijgen. Als particulier jamais.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor versleten?
Het afstellen kan ook zonder flitslamp. er zit een gaatje in je vliegwiel en in de motor carter als die voor elkaar zitten kan je er een 8mm pen door heen doen en is je vliegwiel op 8 graden voor bdp geblokkeerd. Dan kan je de ontsteking goed zetten,
In deze link staat het omschreven.
https://techniek.armisoft.nl/2cv-ontsteking/
Heb je de kleppen al gesteld ook?
Wat is een bicoon?
In deze link staat het omschreven.
https://techniek.armisoft.nl/2cv-ontsteking/
Heb je de kleppen al gesteld ook?
Wat is een bicoon?
Laatst gewijzigd door Erikjan op vr 24 jul, 2020 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor versleten?
Klopt indd. Niet vergeten er uit te halen voor je start
Re: Motor versleten?
Ik heb een tand en vast punt een geel streepje gegeven, met de 6 mm pen is dat 8° voor OT. Per tand hoeveel graden dat is weet ik niet ?
En nog wat wegbouwen om te regelen, schroef etc.
In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=BGdAVPp1Ouw met 1 2 3 ontsteking zoals bij mij zit de flits meestal op 15° en schommelt naar 5°.
Hier de bicone/bi-coon, een ringetje om te dichten waarover een wartel gaat. Bij de uitlaat is de wartel die klem met m7 boutjes. De bicoon-vorm zit op de uitlaat van de motor.
En nog wat wegbouwen om te regelen, schroef etc.
In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=BGdAVPp1Ouw met 1 2 3 ontsteking zoals bij mij zit de flits meestal op 15° en schommelt naar 5°.
Hier de bicone/bi-coon, een ringetje om te dichten waarover een wartel gaat. Bij de uitlaat is de wartel die klem met m7 boutjes. De bicoon-vorm zit op de uitlaat van de motor.
Re: Motor versleten?
10° Te laat, bij verkeerd regelen of nog later werd het inhouden en kans op backfire nog groter.
Nu staat de voorontsteking er 1 à 2° voor m'n streepjes en dat is een gans verschil nu. Rijdt zoals een 2 CV nu. En een schommelende voorontsteking heb ik niet gezien, gewoon stabiel.
De andere piston heb ik niet gecheckt op voorontsteking.
Bougies en de 2 kabels + luchtfilter is ook nieuw. en ralentie is mooi.
Einde verhaal.
Nu staat de voorontsteking er 1 à 2° voor m'n streepjes en dat is een gans verschil nu. Rijdt zoals een 2 CV nu. En een schommelende voorontsteking heb ik niet gezien, gewoon stabiel.
De andere piston heb ik niet gecheckt op voorontsteking.
Bougies en de 2 kabels + luchtfilter is ook nieuw. en ralentie is mooi.
Einde verhaal.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor versleten?
Grappig dat filmpje heb ik in 2013 gemaakt en op youtube gezet om te laten zien dat de 12 spark ontsteking veel rustiger is als de de 123 ignition die een beetje heen en weer springt als hij stationair draait.
dit was met de 12 spark https://www.youtube.com/watch?v=hdiRPMGlImc
Die schijf met graden (geplastificeerd papier)zit gewoon met 2 parkers aan de ventilator geschroefd en de wijzer met een boutje aan de koeltunnel.
dit was met de 12 spark https://www.youtube.com/watch?v=hdiRPMGlImc
Die schijf met graden (geplastificeerd papier)zit gewoon met 2 parkers aan de ventilator geschroefd en de wijzer met een boutje aan de koeltunnel.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Motor versleten?
Helaas is de 12 spark niet meer te krijgen. Jammer dat Geo er geen open source project van heeft gemaakt.
Ik heb ook een schijf gemaakt maar heb nog contactpunten. Zal eens kijken of ik daar een keer een filmpje van kan maken.
Ik heb ook een schijf gemaakt maar heb nog contactpunten. Zal eens kijken of ik daar een keer een filmpje van kan maken.
Schultenbräu das ist mein Bier !