absoluut niet starten bij warme motor.....

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 29 jun, 2005 10:24

Maar aangezien de bobine in dit geval niet helemaal meer in orde is, is dit nog geen antwoord op de vraag of je ompolen ook met een 123 mag doen :wink: :lol:

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 29 jun, 2005 11:20

Ik denk dat het niet uitmaakt, als het maar gedaan wordt met kontakt uit.
Maar ik denk ook dat het dan niet helpt.
Het ompolen werkt omdat bij een punten ontsteking bij stationair de
punten, zeker bij versleten punten, de tijd dat de punten gesloten zijn te lang is.
Hierdoor krijgt de kern van de bobine langzamerhand een vast magnetisch
veld en zal de bobine slecht presteren (en heet worden door de stroom).
Door het ompolen van de bobine wordt dat effect weer terug gedraaid.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 16:11
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rutgerrrr » di 5 jul, 2005 11:15

Na een kort stukje in de stad rondcrossen (15 minuten ofzo) start mijn rode monster ook niet heel erg lekker. Wat ik ook probeer: geen gas, veel gas, choke, geen choke, etc. etc. Uiteindelijk wel aan de praat, maar de koude start is altijd in een keer raak. Ook bobineproblemen?

PS. ik heb 123 ignition, nieuwe bougies en -kabels.....
hum hum

Gast

Bericht door Gast » di 5 jul, 2005 22:29

Het lijkt er wel op... Maar wat ook kan is de zg. "vapour lock": een dampbel in de brandstof door hitte. Dat hangt nog wel eens samen met een slechte brandstofpomp. Maar, eerst de bobine proberen want dat ligt (veel) meer voor de hand!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 9 jul, 2005 10:47

Een eend met watergekoeld spruitstuk :P

Als je hem contineu zou koelen zoud het denk ik geen probleem zijn.
Wel als je er bij bloedheet een lading water tegen aan gooid.


Hmms...even een paar buisjes langs het spruitstuk gekoppeld aan radiateur en pomp op dynamo riem. :P oja expansievaatje niet te vergeten.

dan verdampt de benzine ook minder snel als je de theorie van spookeend
beetje inschat...wat weer een lager verbruik zal opleveren.

Wie probeerd het eens uit? op lange rit naar het zuiden.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gesloten