absoluut niet starten bij warme motor.....

EdGouverneur
Beginner
Beginner

absoluut niet starten bij warme motor.....

Bericht door EdGouverneur » wo 25 mei, 2005 17:21

Heb sinds kort een 2CV6 uit 1983. Vandaag probleem dat na ritje snelweg + stad de motor absoluut niet wilde starten. Volgas en geen choke: accu bijna leeg. Stukje handgas en geen voetgas: slaat net aan op einde start. Maar dan: bij wegrijden smoort de motor en slaat weer af....

Uiteindelijk met de slinger (dat was echt 25 jaar geleden voor het laatst) de motor aan de praat en naar huis.

Wie weet de oplossing voor dit kleine maar hinderlijke euveltje ???

Ed Gouvereneur
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » wo 25 mei, 2005 18:07

Het is de bobine die versleten is. Kwestie van vervangen. Maar tussentijdse truc is: als hij niet wil aanslaan bij warme motor, verwissel dan even de twee kleine draadjes aan de bobine. Dan depolariseer je de boel en start hij zo weer.
La vie est belle.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » wo 25 mei, 2005 21:26

Ik heb ook een tijd een slechte accu gehad, maar warm starten deed ze toch altijd prima.
Gegeven het feit dat je um met de slinger wel aan krijgt betekent in iedergeval dat je ontsteking en kleppen wel goed staan.
Misschien is je bobine wat versleten en is de vonk niet zo krachtig meer als je bobine warm is. Controleer even of deze vettig is aan de onderzijde, dan lekt namelijk de olie (die voor koeling zorg) eruit.

EdGouverneur
Beginner
Beginner

Bericht door EdGouverneur » wo 25 mei, 2005 22:34

Accu is nieuw en vol. De mijne heeft handgas, mooi he. Zal inderdaad wel de bobine zijn. Draadjes even verwisselen of zo laten bij herstart ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 25 mei, 2005 23:06

Zo laten bij herstarten en een andere Bobine gaan kopen in de tussentijd. :wink:

Bobines zijn niet te repareren. Vraag Rocco maar eens wat er allemaal in zit. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Danos G
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Danos G » do 26 mei, 2005 00:08

Ik heb in mijn Dyane altijd een extra bobine liggen. Ook last van slechte start bij warme motor. Dan start hij zo weer. Omwisselen van de draadjes wil idd ook wel helpen ;)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 26 mei, 2005 06:30

EdGouverneur schreef:Accu is nieuw en vol. De mijne heeft handgas, mooi he. Zal inderdaad wel de bobine zijn. Draadjes even verwisselen of zo laten bij herstart ?
Nou wil ik wel eens weten waarom je handgas hebt en hoe het werkt ...
Afblijven.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 26 mei, 2005 15:30

Herken de problematiek (drama's dat slechte starten!!). Eén ding doen: een nieuwe bobine erin voordat je echt niet meer wegkomt.

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » ma 27 jun, 2005 23:04

... want die draadjes wisselen werkt niet altijd!

Ik had dit bij de RDW, tijdens de invoerkeuring! Die man nog proberen met de rollenbank te starten, maar geen succes. Duwend over de teststraat (ik, natuurlijk niet de keurmeester) MAAR: goedgekeurd!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 28 jun, 2005 07:51

heel veel eendjes hebben dit probleem,

ik heb ooit de bobine vervangen maar ik heb nog geen resultaat gezien.

en aangezien ik ook voorzien ben van : nieuwe bougies, nieuwe kabels, kleppen gesteld, schone carb, 123 ont. De mijne blijft klote starten met warme moter.

gewoon plankgas doorstarten, dan doet ie het altijd

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 28 jun, 2005 12:52

dat kan kloppen, als de motor echt heel heet is, zoals bij een buitentemp van boven de 30 graden, en na een uurtje lekker tuffen en een paar keer stoplichten enz, dan is het niet vreemd dat er niet meer gestard wil worden. Het spruitstuk is dan nl zo warm dat alles al echt foetsie verdampt is voordat het ooit in de cylinders terecht komt. Als je dan idd volgas start, dan komt er weer genoeg brandbaar mengsel in het torretje en start ie wel.

Dit is een ondervinding van mij, omdat ik ook in de zomer vaak het probleem had, en de eend eigenlijk altijd met 1 tik liep, behalve in de hete zomer. Hij meurt wel ff naar benzine, maar het is naar mijn mening de manier. Over de bobine, NOOIT openmaken, wat meurt dat spul dat er in zit zeg. Als je ergens staat en hij start niet meer, dan kun je even proberen de draden om te steken op de bobine (mag dit als je 123 hebt ook???) . Als het goed is, en je bobine is niet helemaal overleden, zou die wel moeten kunnen starten. Als ook dat niet meer helpt, dan is het echt nodig een andere erop te zetten. Op Waggel dit jaar was het bij de inschrijving elke keer prijs met de eendjes, allemaal hete bobines, maar op een paar na, hielp het draadje oversteken wel.

Greatix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » di 28 jun, 2005 19:21

Spookeend schreef: Het spruitstuk is dan nl zo warm dat alles al echt foetsie verdampt is voordat het ooit in de cylinders terecht komt.
Kan je dan je spruistuk niet afkoelen met water ofzo, of zeg ik nu iets heel doms?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 28 jun, 2005 23:18

Dan ga je allemaal valse spanningen maken doordat delen te snel afkoelen. Dit kan ook problemen. In het ergste geval scheuren opleveren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Menno2cv1964 » wo 29 jun, 2005 09:31

Spookeend schreef: de draden om te steken op de bobine (mag dit als je 123 hebt ook???)
Goeie vraag! Iemand hier ervaring mee?
2cv l'amour toujours

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 29 jun, 2005 09:55

Menno2cv1964 schreef:
Spookeend schreef: de draden om te steken op de bobine (mag dit als je 123 hebt ook???)
Goeie vraag! Iemand hier ervaring mee?
Bij 123 zou dat helemaal niet nodig zijn, een goede bobine kan dan niet
oververhit of gemagnetiseerd raken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gesloten