positie van carrosserie op chassis
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
positie van carrosserie op chassis
Ik heb in 2001 mijn nog altijd prachtig uitziende 2CV uit 1976 op de weg gebracht na 2 jaar restauratie zonder al te veel kennis van de 2CV ( inmiddels weet ik heel wat meer) . Hij is vorige maand weer door de taxateur getaxeerd, nu op 12.000 Euro dus je snapt een mooi eendje..
Echter ik heb altijd een onbegrijpelijk probleem gehad met het plaatsen van de voorspatborden en motorkap die vrijwel op de lampbeugel steunt. Ik moet voor de onderste bouten altijd de spatborden flink induwen om de moer er op te krijgen. Alsof de bouten de kort zijn. Even voor de goede orde, het chassis is niet doorgezakt.
Ook bij het verwijderen van de motor/versnellingsbak is er te weinig ruimte om de achterste ophangbouten eenvoudig in de bracket te hangen omdat het carrosserie te weinig ruimte biedt.
Ik heb pas een tweede oude 2CV gekocht voor dagelijks gebruik en ben er nu eindelijk achter waar de schoen wringt.
Door nauwkeurig alles op te meten en te vergelijken ben ik er achter gekomen dat het carrosserie eigenlijk iets ( ruim ca. 1 cm) te ver naar voren staat en ook 0,5 cm te laag.
Die 0,5 cm te laag lijkt te komen doordat de isolatie band niet voldoende ver onder de carrosserie doorloopt waardoor deze direct op het chassis staat. Maar die 0,5 cm is niet het grootste probleem en (hoop ik) wel op te lossen door het carrosserie iets te lossen en op te hogen.
Echter die dikke cm te ver naar voren geeft me meer buikpijn.
Kan het zijn dat ik indertijd het carrosserie zoveel te ver naar voren heb geplaatst ? Is dat mogelijk omdat er zoveel ruimte in de gaten zit? Ik kan nergens in de boeken een instructie vinden met positiematen voor de chassis montage .
Zou ik zonder volledige demontage van alles, het carrosserie naar achter kunnen schuiven door alleen de bouten te lossen ? het is niet "even" te doen doordat alles vastgekleefd zit door de band en ML etc. dus voordat ik er aan begin krijg ik graag advies of het zo wie zo wel mogelijk is door voldoende speling in de montage punten.
Of zie ik iets anders over het hoofd ?
Voor eventuele directe toelichting kun je me ook bellen op 06 53561413
Echter ik heb altijd een onbegrijpelijk probleem gehad met het plaatsen van de voorspatborden en motorkap die vrijwel op de lampbeugel steunt. Ik moet voor de onderste bouten altijd de spatborden flink induwen om de moer er op te krijgen. Alsof de bouten de kort zijn. Even voor de goede orde, het chassis is niet doorgezakt.
Ook bij het verwijderen van de motor/versnellingsbak is er te weinig ruimte om de achterste ophangbouten eenvoudig in de bracket te hangen omdat het carrosserie te weinig ruimte biedt.
Ik heb pas een tweede oude 2CV gekocht voor dagelijks gebruik en ben er nu eindelijk achter waar de schoen wringt.
Door nauwkeurig alles op te meten en te vergelijken ben ik er achter gekomen dat het carrosserie eigenlijk iets ( ruim ca. 1 cm) te ver naar voren staat en ook 0,5 cm te laag.
Die 0,5 cm te laag lijkt te komen doordat de isolatie band niet voldoende ver onder de carrosserie doorloopt waardoor deze direct op het chassis staat. Maar die 0,5 cm is niet het grootste probleem en (hoop ik) wel op te lossen door het carrosserie iets te lossen en op te hogen.
Echter die dikke cm te ver naar voren geeft me meer buikpijn.
Kan het zijn dat ik indertijd het carrosserie zoveel te ver naar voren heb geplaatst ? Is dat mogelijk omdat er zoveel ruimte in de gaten zit? Ik kan nergens in de boeken een instructie vinden met positiematen voor de chassis montage .
Zou ik zonder volledige demontage van alles, het carrosserie naar achter kunnen schuiven door alleen de bouten te lossen ? het is niet "even" te doen doordat alles vastgekleefd zit door de band en ML etc. dus voordat ik er aan begin krijg ik graag advies of het zo wie zo wel mogelijk is door voldoende speling in de montage punten.
Of zie ik iets anders over het hoofd ?
Voor eventuele directe toelichting kun je me ook bellen op 06 53561413
Ervaren eendrijders sinds 1975
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: positie van carrosserie op chassis
De belangrijkste meetpunten zijn de 4 bouten waar de carrosserie op de steunen van de veerpotten ligt. Ik denk niet dat je daar 1 cm kunt schuiven, want de andere gaten de brug onder de achterbank en in de reservewielbak passen ook. Je kunt wat met de lampenbeugel schuiven en de bumper iets omhoog brengen voor beter sluiten van de motorkap . Ik zou de carrosserie mooi laten zitten
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
Re: positie van carrosserie op chassis
Bedankt voor je reacktie Robert.
Ik had eerder al enkele lampbeugels geprobeerd omdat ik dacht dat daar het probleem zal voor de motorkap en spatborden en heb inderdaad uiteindelijk wat "gevogeld" om de motorkap vrij van de beugel te houden, maar nu de versnellingsbak er uit moet voor revisie wil ik meteen het probleem oplossen van de carrosserie positie want na nogmaals meten en vergelijken, ook aan de achterkant staat hij echt een cm te ver naar voren waardoor de versnellingsbak er heel lastig uit te krijgen is , alleen door de ophangbracket los te schroeven van de as.
Ik had eerder al enkele lampbeugels geprobeerd omdat ik dacht dat daar het probleem zal voor de motorkap en spatborden en heb inderdaad uiteindelijk wat "gevogeld" om de motorkap vrij van de beugel te houden, maar nu de versnellingsbak er uit moet voor revisie wil ik meteen het probleem oplossen van de carrosserie positie want na nogmaals meten en vergelijken, ook aan de achterkant staat hij echt een cm te ver naar voren waardoor de versnellingsbak er heel lastig uit te krijgen is , alleen door de ophangbracket los te schroeven van de as.
Ervaren eendrijders sinds 1975
Re: positie van carrosserie op chassis
Heb je toevallig nieuwe spatborden erop gezet? De passing van nieuwe spatborden is niet geweldig. Ik moet ook nog eens aan de gang, over een jaartje ga ik waarschijnlijk de eend weer spuiten. Bij nieuwe spatborden worden vaak de lipjes waar ze aan hangen los gemaakt, het spatbord gemonteerd op de juiste positie en dan de lipjes weer vast lassen.
Laatst gewijzigd door schermer op wo 2 sep, 2020 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: positie van carrosserie op chassis
Bij mij hetzelfde probleem en ik heb imitatie spatborden.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
Re: positie van carrosserie op chassis
Bedankt voor je reaktie
Dat is helaas niet de oorzaak.
Het gaat echt om de positie van het de koets op het chassis. Ik heb het op verschillende manieren gemeten en vergeleken. Hij staat in vergelijk met een originele 2CV, 1 cm te ver naar voren
Als ik de koets iets naar achter zou kunnen schuiven dan zijn er direct 3 problemen opgelost. De spatborden, de motorkap en ruimte voor ophanging van de versnellingsbak ( zie mijn eerste beschrijving van het probleem)
Dat is helaas niet de oorzaak.
Het gaat echt om de positie van het de koets op het chassis. Ik heb het op verschillende manieren gemeten en vergeleken. Hij staat in vergelijk met een originele 2CV, 1 cm te ver naar voren
Als ik de koets iets naar achter zou kunnen schuiven dan zijn er direct 3 problemen opgelost. De spatborden, de motorkap en ruimte voor ophanging van de versnellingsbak ( zie mijn eerste beschrijving van het probleem)
Ervaren eendrijders sinds 1975
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: positie van carrosserie op chassis
Je bak zit toch niet vast aan de koets maar aan de vooras? Die ga je zeker niet verschuiven. Edit: ah, je hebt geen ruimte om hem er bove weg te tillen.....
Als je de koets op het chassis zet heb je wel een paar mm maar zeker geen cm ruimte om te schuiven. De gaten in de chassis delen zijn 8 of 9 mm groot, de bouten 7. Je kan dus 1 mm vooruit en 1 mm acheruit. maar zeker geen cm.
Op mijn eend zit 1 oud en 1 nieuw spatbord. De nieuwe heeft exact hetzelfde prbleem als je beschrijft. Slechte pasvorm.
Maatvoering in een eend is een vloeibaar begrip. Wel eens een interne steun gemaakt om de koets in model te houden bij restauratie. Die kan je niet zomaar op een andere koets gebruiken. Ook de afstand tussenden A, B en C stijl is zeer divers: scheelt zomaar 8 of 9 mm.
Gr Rob
Als je de koets op het chassis zet heb je wel een paar mm maar zeker geen cm ruimte om te schuiven. De gaten in de chassis delen zijn 8 of 9 mm groot, de bouten 7. Je kan dus 1 mm vooruit en 1 mm acheruit. maar zeker geen cm.
Op mijn eend zit 1 oud en 1 nieuw spatbord. De nieuwe heeft exact hetzelfde prbleem als je beschrijft. Slechte pasvorm.
Maatvoering in een eend is een vloeibaar begrip. Wel eens een interne steun gemaakt om de koets in model te houden bij restauratie. Die kan je niet zomaar op een andere koets gebruiken. Ook de afstand tussenden A, B en C stijl is zeer divers: scheelt zomaar 8 of 9 mm.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: positie van carrosserie op chassis
Dan moet je 26 gaten van het chassis of koets veranderen,
Meestal heb je wel wat ruimte op de motorsteunen om te schuiven. Ik zou de oplossing in de lampenbeugel en de versnellingsbaksteun zoeken dat is minder werk denk ik. Trouwen hoe vaak moet die er uit? niet elke week toch?
Meestal heb je wel wat ruimte op de motorsteunen om te schuiven. Ik zou de oplossing in de lampenbeugel en de versnellingsbaksteun zoeken dat is minder werk denk ik. Trouwen hoe vaak moet die er uit? niet elke week toch?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
Re: positie van carrosserie op chassis
Bedankt voor jullie meedenken.
Dus de koets iets naar achter proberen te krijgen kan ik wel uit mijn hoofd zetten.
Ik begrijp gewoon niet waarom de positie dan niet klopt. Hij is er ooit wel af geweest bij de restauratie maar kan me ook niet voorstellen wat er dan verkeerd is gegaan dat hij meer naar voren staat.
Ik ga het even goed overwegen wat nu wijsheid is.
Dus de koets iets naar achter proberen te krijgen kan ik wel uit mijn hoofd zetten.
Ik begrijp gewoon niet waarom de positie dan niet klopt. Hij is er ooit wel af geweest bij de restauratie maar kan me ook niet voorstellen wat er dan verkeerd is gegaan dat hij meer naar voren staat.
Ik ga het even goed overwegen wat nu wijsheid is.
Ervaren eendrijders sinds 1975
Re: positie van carrosserie op chassis
Hoi Frans (ik lees je post nu pas, vandaar deze late reaktie) Zijn de bodemplaten van de koets vervangen tijdens de restauratie?? zoja, dan kan ik me voorstellen dat die niet exact goed in de koets zitten, daar kun je je best een centimeter in vergissen. De koets zit voornamelijk met de bodemplaten aan het chassis vast, dus bodemplaten verkeerd = hele koets verkeerd op chassis . (de andere bouten tussen koets en chassis, namelijk: op de brug over de tank en aan de achterpoten van het chassis hebben meer speelruimte, of zijn misschien passend gemaakt ).
my other car is......... ook een eend.
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
Re: positie van carrosserie op chassis
Beste Sjaak,
Jij hebt het idee dat je wat laat was met reageren maar ik kan er ook wat van ! ( smilie werkt niet bij mij)
Ik heb al maanden problemen met deze website en kan niet goed op op het forum komen na inloggen. Ben nu met een beetje omweg ( weet niet meer hoe) op mijn berichten gekomen.
Inmiddels is het mij inderdaad duidelijk dat er voordat ik deze 2CV heb kocht iets met de bodemplaten en voetbord is gedaan. Die lijken inderdaad te veel naar voren te zitten wat dus alle problemen verklaart.
Is dus helaas niets meer aan te doen tenzij ik alle gaten in de boden uitfrees..... Misschien ooit eens een keer.
Bedankt voor je meedenken en ik wens je een voorspoedig 2021
Groet
Frans
Jij hebt het idee dat je wat laat was met reageren maar ik kan er ook wat van ! ( smilie werkt niet bij mij)
Ik heb al maanden problemen met deze website en kan niet goed op op het forum komen na inloggen. Ben nu met een beetje omweg ( weet niet meer hoe) op mijn berichten gekomen.
Inmiddels is het mij inderdaad duidelijk dat er voordat ik deze 2CV heb kocht iets met de bodemplaten en voetbord is gedaan. Die lijken inderdaad te veel naar voren te zitten wat dus alle problemen verklaart.
Is dus helaas niets meer aan te doen tenzij ik alle gaten in de boden uitfrees..... Misschien ooit eens een keer.
Bedankt voor je meedenken en ik wens je een voorspoedig 2021
Groet
Frans
Ervaren eendrijders sinds 1975
Re: positie van carrosserie op chassis
Ff off-topic: ik kom ook niet op het forum via de nieuwe site. Het gaat goed zolang ik niet inlog. Maar zodra ik inlog op het forum gaat het beeld lopen en strepen. Gelukkig kunnen we nog via de originele site hier komen.
Re: positie van carrosserie op chassis
[quote="Frans Tollenaar" post_id=299004 time=1609345164 user_id=3796]
Jij hebt het idee dat je wat laat was met reageren maar ik kan er ook wat van ! ( smilie werkt niet bij mij)
Ik heb al maanden problemen met deze website en kan niet goed op op het forum komen na inloggen. Ben nu met een beetje omweg ( weet niet meer hoe) op mijn berichten gekomen.
Niet helemaal het topic hier maar viel mij wel op. Frans ook ik kom niet op de site als ik rechtstreeks naar forum inlog, dan blijft de website laden en ik kom er niet in. Wat ik dan doe is een ander onderwerp kiezen en daarna via rechtsonder in blok recente forum onderwerpen op een onderwerp klikken en dan gaat het direct goed. Raar maar waar. PS ik gebruik een MacBook en Goolge Chrome.
Groet Patrick
Jij hebt het idee dat je wat laat was met reageren maar ik kan er ook wat van ! ( smilie werkt niet bij mij)
Ik heb al maanden problemen met deze website en kan niet goed op op het forum komen na inloggen. Ben nu met een beetje omweg ( weet niet meer hoe) op mijn berichten gekomen.
Niet helemaal het topic hier maar viel mij wel op. Frans ook ik kom niet op de site als ik rechtstreeks naar forum inlog, dan blijft de website laden en ik kom er niet in. Wat ik dan doe is een ander onderwerp kiezen en daarna via rechtsonder in blok recente forum onderwerpen op een onderwerp klikken en dan gaat het direct goed. Raar maar waar. PS ik gebruik een MacBook en Goolge Chrome.
Groet Patrick
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: positie van carrosserie op chassis
Daarom ben ik overgestapt naar Tapatalk... Werkt probleemloos....
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: positie van carrosserie op chassis
Frans Tollenaar schreef: ↑wo 30 dec, 2020 17:19 Beste Sjaak,
Jij hebt het idee dat je wat laat was met reageren maar ik kan er ook wat van ! ( smilie werkt niet bij mij)
Ik heb al maanden problemen met deze website en kan niet goed op op het forum komen na inloggen. Ben nu met een beetje omweg ( weet niet meer hoe) op mijn berichten gekomen.
Bedankt voor je meedenken en ik wens je een voorspoedig 2021
Groet
Frans
iPad en iPhone werkt weer perfect de laatste tijd na wat strubbelingen afgelopen jaar.
Alle cookies en sleuteltjes al gewist in je profiel?
Zal even zoeken hoe dat zat.
. .
Alle cookies en deze sleuteltjes wissen was het volgens mij.
Stuur anders moderator Meminc eens een berichtje, hij heeft mij toen ook goed geholpen.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green