Tot 2 jaar geleden had in een 2CV Club die ik 20 jaar gereden heb en die door dezelfde enthousiasteling in prima staat is gehouden.
Om die reden is de 2CV naar hem gegaan voor veel laswerk (APK) en ZEER grote beurt om weer probleemloos lekker eend te rijden.
Prima werk gedaan de eend heeft een hooop werk ondergaan, laswerk herstel van eerder onvakkundig (zonder eend kennis) reparatie werk. Alle zaken vervange voor een geschiktre APK. Met vlag en wimpel kwam hij door de keuring.
Met een bigf smile haalde ik de eend op en reed ik naar huis (zo een25 km). Na een vereiste tankbeurt (na een km of 5) kwam ik na 2 km stil te staan. hij viel stil bij afremmen voor stoplicvht. Helaas wilde hij langs de weg niet meer aanslaan (startmotor ging prima rond). ANWB gebeld en in de 2 uuur wavchttijd!!!

5 min voor de ANWB eindelijk ter plaatse was weer geprobeerd en hij startte en liep als een zonnetje (how classic). ANWB heeft aantral zaken toch doorgemeten om uit te sluiten ( brandstof troevoer, vonken etc etc). Ik weer op pad met gelukkig ANWB stukje achter mij aan mocht ik weer stilvallen. 4 km probleemloos. Ik zwaaide naar de ANWB tot ik bij een volgend stoplicht aankwam en..... stilviel..... Zelfde wilde niet meer starten startmotor rondmaar niets. Toen weer ANWB gebeld en die heeft mij naar huis gesleept. Opzich helemaal super. Volgende dag contact gehad met mijn eendenmonteur om mogelijke opties te bezien. inmiddels carburateur gereinigd maar nog steeds loopt alles niet lekker (zie onderstaand) iemand tips?
Zoals gezegd heb ik de Carburateur schoongemaakt en doorgeblazen.
Daarna enkele ritjes gemaakt:
1. Direct na reiniging carburateur klein testritje (blokje om) alles prima (starten, lopen en stationair)! Blij weer in de garage gezet.
2. Volgende dag ritje naar strand/duin van 3,5 km enkele reis. Starten, lopen en stationair heen prima. Na de wandeling voor de zekerheid niet de ‘grote’ wegen gepakt maar straatje met drempels. Merkte bij afremmen/stilstaan dat de motor weer onregelmatig liep en ik eigenlijk moest bijgassen bij afremmen en koppeling in. Weinig tot geen stoplicht en echt stilstaan gehad onderweg (gelukkig zo blijkt). Motor maakte wel meer misslagen en liep niet voortreffelijk (veel bijgassen), echt anders dan op de heenreis.
3. Aantal dagen later nieuwe trip. Net terug (gelopen

Na het wandelen met de hond terug starten niet direct maar 2e poging okee (geen extra gas bij de eerste keer). Rijden over wegen met rotondes gaat prima. Na 4,5 km eerste stoplicht. Voor de zekerheid de afslag naar links voor gesorteerd omdat ik wist dat ik daar wel (duwend) een parkeerplekje zou moeten kunnen vinden (rechtdoor zou ik een probleem hebben). Stoplicht groen, oranje, rood. Stoppen dus en luisteren en voelen wat de motor doet/blijft doen. Beetje misslagjes maar voelt klinkt niet alarmerend, waardoor toch wat meer gas erbij, prima blijft lopen, tot ik gas weer loslaat…… motor stopt in stilte en dan (daar kan niet bijkomen) net als de tocht vanuit de Zweth naar Scheveningen wil hij NIET meer starten?!
Startmotor gaat rond, contact aan en bij contact uit voel je dat hij bijna toch wil…. maar hij slaat niet aan!
Boeheoeh in de regen met hond naar huis, Herry achterlatend op straat (ook in de regen)...
Pfff ik snap de logica niet. Met mijn technische kennis als architect zou ik zeggen als hij al die tijd rechtdoor (waarschijnlijk zou ik op de snelweg vele kilometers halen) geen echte problemen geeft (wel wat onregelmatig) zit er iets in het afremmen en stationair maar dan alleen op de terugweg?. Mocht het brandstof toevoer zijn dat hij daardoor gaat schokken dan snap ik dat hij daarom ook bij stilstand voor stoplicht kan afslaan maar waarom start hij dan niet weer direct, of na even. Tijdens lange stukken en onregelmatig lopen ga ik er van uit doordat de motor loopt bij elke misslag dat hij zich zelf door de rollende auto toch weer ‘ herstart’/lopende houdt. Maar dan zou je toch verwachten dat de brandstof toevoer na een aantal maal ook zou moeten lukken?
Wat is hiervan te maken?
EN vooral wat kan/moet ik checken?
Ik zal in elk geval de noodcondensator monteren om dat uit te sluiten hoewel met dat geen oorzaak lijkt te kunnen zijn…
Hoor het graag.
Overigens weet ik (bijna) zeker dat hij morgen (zit nu aan het troostbier

Goed weekend!
Frank