De achterlichtglazen van mijn 2cv beginnen te barsten, de lichtopbrengst is jammerlijk en de contactpuntjes willen wel eens niet mee werken. Tijd voor nieuwe units! En bij voorkeur LED.
In eerste instantie wilde ik losse ledjes in bestaande lampen inbouwen, al kwam ik er al snel achter dat dit redelijk lastig is en juist de vormvrijheid bij het zelf ontwerpen sprak mij erg aan! Ook de eventuele toevoeging van een achteruitrijlicht of mistlamp is natuurlijk welkom.
Dus dan maar het geheel 3D printen!
Hieronder het ontwerp: De unit kan in 1x geprint worden en de ledjes passen in de gaten van binnenuit. Het midden is wit en is het achteruitrijlicht(/evt. mist), de ring er omheen is het remlicht, de U daaromheen is het achterlicht en het 'dakje' op de U met de punt naar links de richtingaanwijzer. Rechts zitten nog 5 LEDjes voor de kentekenplaat.
Door de rode- en oranje vlakken als eerste te printen als losse bestanden maar op hetzelfde bed kan de toplaag van een kleur worden voorzien: Daaroverheen wordt de rest van de unit in wit geprint: De LEDjes zelf zijn overigens ook gekleurd, dus aan de zijkant van de unit zijn respectievelijk het rode achterlicht en oranje knipperlicht ook zichtbaar.
Geprint en wel: En de kleurrijke kant: Daarna het plaatsen van de oranje LEDs als test: Et Voilá! En uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie mening

Als het een beetje werkt zal ik het model ook delen!