AZAM 1967
Re: AZAM 1967, druklager?
Ik moest de gaffel eruit halen om het koollager te vervangen.
Het is al heel wat jaar geleden. Ik weet niet meer hoe dat precies ging.
Het is al heel wat jaar geleden. Ik weet niet meer hoe dat precies ging.
tweeceevees zijn leuk!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967, druklager?
met een wipje van een schroevendraaier is het gelukt hem er uit te halen zonder de gaffel los te halen.
wel een ontzettend vette bende in dat koppelingshuis. De koppelingsplaat is ook helemaal doorweekt met olie. Er komt natuurlijk een nieuwe krukaskeerring in. Dan de olie ook uit de versnellingsbak komen?
Bij het schoonmaken van de bak viel mij op dat het niet heel vies rook, dat is toch een kenmerk van oude bakolie?
Gr Rob
wel een ontzettend vette bende in dat koppelingshuis. De koppelingsplaat is ook helemaal doorweekt met olie. Er komt natuurlijk een nieuwe krukaskeerring in. Dan de olie ook uit de versnellingsbak komen?
Bij het schoonmaken van de bak viel mij op dat het niet heel vies rook, dat is toch een kenmerk van oude bakolie?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: AZAM 1967, druklager?
Alles kan, hoe is het niveau in de bak?
En van de motorkant hoe is het vogelbekje nog soepel?
En van de motorkant hoe is het vogelbekje nog soepel?
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967, druklager?
Bakolie afgetapt zonder het nivo te checken.
Het vogelbekje is keihard maar dat is ook wel logisch na zoveel jaar. Een nieuwe is onderweg hier naar toe. Net een enorme bestellijst de deur uit gedaan: 4 banden, accu, remmerij, zuigers, etc etc etc. En dan nog even gewacht met bekleding en dak.
Als de RX10 droog is kan de opbouw beginnen.
Koppen moeten nog voor revisie en de spullen van de straler zijn nog niet terug.
Gr Rob
Het vogelbekje is keihard maar dat is ook wel logisch na zoveel jaar. Een nieuwe is onderweg hier naar toe. Net een enorme bestellijst de deur uit gedaan: 4 banden, accu, remmerij, zuigers, etc etc etc. En dan nog even gewacht met bekleding en dak.
Als de RX10 droog is kan de opbouw beginnen.
Koppen moeten nog voor revisie en de spullen van de straler zijn nog niet terug.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967, druklager?
kijk:
en qua planning is het nog niet aan de orde, maar dan móeten er doosjes open:
Vraagje:
2 nieuwe frotteurs. Zijn die op de juiste spanning gezet als ze nieuw zijn? Ik kon ze met de hand losdraaien.
Gr Rob
en qua planning is het nog niet aan de orde, maar dan móeten er doosjes open:
Vraagje:
2 nieuwe frotteurs. Zijn die op de juiste spanning gezet als ze nieuw zijn? Ik kon ze met de hand losdraaien.
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op zo 17 jan, 2021 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: AZAM 1967
Nee zijn niet op spanning als ze nieuw zijn.
Ik zet ze in de bankschroef en draai de grote moer aan tot er twee wikkelingen zichtbaar zijn van de schroefdraad. Dan op de auto zetten. Testen hoe het veert. Eventueel aanpassen en opnieuw erop.
Één kant per keer.
Er zijn vast intelligentere methodes.
Ik zet ze in de bankschroef en draai de grote moer aan tot er twee wikkelingen zichtbaar zijn van de schroefdraad. Dan op de auto zetten. Testen hoe het veert. Eventueel aanpassen en opnieuw erop.
Één kant per keer.
Er zijn vast intelligentere methodes.
tweeceevees zijn leuk!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
vraagje over de voorrem, een trommel:
Deel A451-15B is op de tekening een excenter. Op mijn eend is dat een rondje met het gat precies in het midden.
je kan wel excenters kopen.:
https://www.burton2cvparts.com/nl/remme ... m-a-w-5-32
Is dat nu wijsheid om die wel in te bouwen?
Blokken en cylinders zijn nieuw.
Gr Rob
Deel A451-15B is op de tekening een excenter. Op mijn eend is dat een rondje met het gat precies in het midden.
je kan wel excenters kopen.:
https://www.burton2cvparts.com/nl/remme ... m-a-w-5-32
Is dat nu wijsheid om die wel in te bouwen?
Blokken en cylinders zijn nieuw.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: AZAM 1967
Ik zou het zeker doen, dan kun je de remmen veel beter stellen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Ok, ga ik doen.
Geert: je zegt" de oude excenters teruggeplaatst..."
Bij deze ' 67 er zaten er geen excenters. Ik ben daar wel verbaasd over.
Gr Rob
Geert: je zegt" de oude excenters teruggeplaatst..."
Bij deze ' 67 er zaten er geen excenters. Ik ben daar wel verbaasd over.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: AZAM 1967
Er zijn mensen die zo een rond ding erin zetten en stellig beweren dat het prima werkt.
Het is aftermarket en kan best oud zijn in jou auto.
Ik zet altijd excenters in trommelremmen. Citroën deed dat af fabriek en waarom zou ik het niet doen? (niet dat wat af fabriek komt niet verbeterd kan worden maar dat is een heel ander gesprek... )
Het is aftermarket en kan best oud zijn in jou auto.
Ik zet altijd excenters in trommelremmen. Citroën deed dat af fabriek en waarom zou ik het niet doen? (niet dat wat af fabriek komt niet verbeterd kan worden maar dat is een heel ander gesprek... )
tweeceevees zijn leuk!
Re: AZAM 1967
Met de excenters kun je remvoering over de hele lengte laten werken bij die ronde dingen is het maar de vraag hoe het net uit komt. Excenters met kopervet monteren dat vergemakkelijkt het stellen en de remschoenen roesten niet vast.
Je kunt een stel tool gebruiken of een open gezaagde trommel. Ik stelde vroeger met een stalen passer dat ging ook goed. Duurde wel iets langer.
Je kunt een stel tool gebruiken of een open gezaagde trommel. Ik stelde vroeger met een stalen passer dat ging ook goed. Duurde wel iets langer.
diverse Citroens, wat anders.
Re: AZAM 1967
Bij het reviseren van de remmen van mijn 1974 AZU bleken de oude excenters niet meer aanwezig.Ik heb ze in eerste instantie niet opnieuw erin gezet , ik wist niet dat dat zo hoorde( ze zaten wel bij de auto, in een doos met oude onderdelen), later heb ik ze echter weer gemonteerd . Ik heb mijn wagen graag zo origineel mogelijk, maak dan ook niet graag consessies , maar soms moet dat wel, of weet je niet hoe het origineel was.Bij de Az ( 1965)die ik nog aan het reviseren ben ,hebben we ze meteen weer terug geplaatst .
Inmiddels heb ik meer ervaring en een hele bende documentatie .
Re: AZAM 1967
Net wat AZL57 zegt, met de excenters gemonteerd rem je met de hele remvoering, zo is het uiteindelijk ook bedoeld.
De opengezaagde remtrommel werkt trouwens prima met afstellen.
De opengezaagde remtrommel werkt trouwens prima met afstellen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
aaaahhhhh, helemaal helder.
Ze zijn besteld en komen er in. Het afstellen zal wel net zo gaan als bij de achter remmen, daar kom ik wel uit. Heb al een foto van een DHZ tooltje gezien.
nu we het toch over de trommels voor hebben: hoe pruts ik dat met die handremkabels?
eerst de kabels monteren, en als ik het blok in de eend zet meteen de kabels door het chassis? Lijkt me wel kwetsbaar!
Gr Rob
Ze zijn besteld en komen er in. Het afstellen zal wel net zo gaan als bij de achter remmen, daar kom ik wel uit. Heb al een foto van een DHZ tooltje gezien.
nu we het toch over de trommels voor hebben: hoe pruts ik dat met die handremkabels?
eerst de kabels monteren, en als ik het blok in de eend zet meteen de kabels door het chassis? Lijkt me wel kwetsbaar!
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht