Dag,
ik ben bezig om een 2CV6 motor en bak klaar te maken om op een nieuw chassis te zetten. Motor en versnellingsbak zijn gescheiden, koelbeplating er af, spruitstuk, carburateur en aandrijfassen verwijderd. Eerst alles maar eens schoonmaken en ontvetten, overal zit olie. Mijn vraag is wat ik nu het best kan renoveren of vervangen? Ik denk zelf aan koppelingsplaat en vliegwiel (lichtere versie), mogelijk een big bore set. Verder wil ik niet te veel openmaken van blok en bak. Of moet ik meer doen?
groet, Erick
wat zal ik reviseren aan motor en bak?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?
Ik zou zeker de krukas keringen doen en stoterstangbuis rubbers.
Controleer de kleppen op lekkage, nieuwe klepsteel afdichting.
Van de bak de synchromesh veertjes en verder een conditie controle.
Ik heb al eens gehad dat een van de uitgaande assen speling in het lager had, gaat lekken daar dan.
Controleer de kleppen op lekkage, nieuwe klepsteel afdichting.
Van de bak de synchromesh veertjes en verder een conditie controle.
Ik heb al eens gehad dat een van de uitgaande assen speling in het lager had, gaat lekken daar dan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?
Het dunne vliegwiel is niet bedoeld voor de prise-as met de korte splines.
Het verhaal gaat dat de koppeling na wat slijtage niet meer aangrijpt op de prise-as.
Je zou dan de koppeling wat aan moeten passen.
Het verhaal gaat dat de koppeling na wat slijtage niet meer aangrijpt op de prise-as.
Je zou dan de koppeling wat aan moeten passen.
Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?
Vergeet het toplager met kering niet te vervangen. Zit in gat midden achter vliegwiel waar de uitgaande as van versnellingsbak in gaat.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?
De eerste vraag is hoe liep het blok en bak?
Als bak goed is, afblijven. Nieuwe olie verder niets.
Motor, alle keeringen, brilrubbers, klepseals.
Inderdaad toplager.
Vliegwiel aanpassen, waarom zou je dat doen?
Splitsen van het blok kan ook, kun je het schoonmaken, maar wel meer risico op gedoe met lekken etc.
650cc set kan, maar dat is wel meer gedoe. Plus kan stuk, al is de kwalitiet verbeterd.
Als bak goed is, afblijven. Nieuwe olie verder niets.
Motor, alle keeringen, brilrubbers, klepseals.
Inderdaad toplager.
Vliegwiel aanpassen, waarom zou je dat doen?
Splitsen van het blok kan ook, kun je het schoonmaken, maar wel meer risico op gedoe met lekken etc.
650cc set kan, maar dat is wel meer gedoe. Plus kan stuk, al is de kwalitiet verbeterd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?
Ik zou eerst het spruitstuk demonteren en alle roest en roet verwijderen voordat dit in koppen kan vallen. Heb je de motor al gedraaid dan de koppen eraf. Ik heb ooit een motor in 2 minuten vastgedraaid door de rotzooi die erin was gevallen.
diverse Citroens, wat anders.