Welke eend? Dilemma motor...
Welke eend? Dilemma motor...
Hoi,
In 2009 heb ik in Zuid Frankrijk het (on)geluk gehad een dagje met een colonne 2cv te kunnen meerijden.
Sindsdien uiteraard op slag verliefd op dit unieke wagentje.
Nu is eindelijk de tijd daar, echtgenote ook akkoord en normaal eigen garage ter beschikking.
Ik heb al die tijd al een voorkeur voor de azams, met de paperclip bumpers. Ik merk echter ook dat de prijzen flink gestegen zijn, ook op de Franse markt. (Spreek vlot Frans dus durf ook te kopen in Frankrijk).
Ik heb nu toevallig oog op 2 exemplaren, een 61 en een 63, beide met de 12pk motor.
Echter twijfel ik enorm voor aankoop welke motor te kiezen. Bij mij in de buurt zijn er vooral 90 kmh wegen. Voor normale verplaatsingen kan ik deze niet vermijden. Voor de Fun uitstapjes gebruiken wij vaak snelwegen.
Wat denken jullie? 12 links laten en beter de 18 pk zoeken? Of beter een jonger exemplaar 2cv4 of 2cv6? (Met de minder mooie grote achterlichten)
Dank voor de input!
In 2009 heb ik in Zuid Frankrijk het (on)geluk gehad een dagje met een colonne 2cv te kunnen meerijden.
Sindsdien uiteraard op slag verliefd op dit unieke wagentje.
Nu is eindelijk de tijd daar, echtgenote ook akkoord en normaal eigen garage ter beschikking.
Ik heb al die tijd al een voorkeur voor de azams, met de paperclip bumpers. Ik merk echter ook dat de prijzen flink gestegen zijn, ook op de Franse markt. (Spreek vlot Frans dus durf ook te kopen in Frankrijk).
Ik heb nu toevallig oog op 2 exemplaren, een 61 en een 63, beide met de 12pk motor.
Echter twijfel ik enorm voor aankoop welke motor te kiezen. Bij mij in de buurt zijn er vooral 90 kmh wegen. Voor normale verplaatsingen kan ik deze niet vermijden. Voor de Fun uitstapjes gebruiken wij vaak snelwegen.
Wat denken jullie? 12 links laten en beter de 18 pk zoeken? Of beter een jonger exemplaar 2cv4 of 2cv6? (Met de minder mooie grote achterlichten)
Dank voor de input!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Je komt, zeker in Frankrijk, ook nog wel eens oude type 2cv's tegen waarbij de originele motor vervangen is voor een 602cc. Dat is dan niet origineel qua techniek, maar wel qua uiterlijk. Je hebt dan minder risico's dat je niet met het verkeer zou kunnen meekomen. Een 425cc 18pk zal heuvelop en wind tegen ook moeite hebben,
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Dank voor de input.
Klopt het dat je met een 12pk moeite hebt in normaal verkeer en slechts 70 a 75 kmh haalt?
Iemand een idee over topsnelheid van een 18pk?
Klopt het dat je met een 12pk moeite hebt in normaal verkeer en slechts 70 a 75 kmh haalt?
Iemand een idee over topsnelheid van een 18pk?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Naar mijn mening is de 2CV6 motor de meest robuuste en betrouwbaarste motor.
Mijn 18PK haalt de 100 alleen met flink wat wind mee, zonder extra invloeden ruim 90.
Daar heb ik ook al van alles mee gehad, rammelende krukas, niet te lokaliseren olie lekkage, lekke kleppen, veel zwakkere en onbetrouwbare dynamo, kapotte kruiskoppelingen op ongelegen momenten en nog wel wat dingen.
Er zitten wel exemplarische verschillen in de prestaties van de diverse motoren.
Mijn 18PK haalt de 100 alleen met flink wat wind mee, zonder extra invloeden ruim 90.
Daar heb ik ook al van alles mee gehad, rammelende krukas, niet te lokaliseren olie lekkage, lekke kleppen, veel zwakkere en onbetrouwbare dynamo, kapotte kruiskoppelingen op ongelegen momenten en nog wel wat dingen.
Er zitten wel exemplarische verschillen in de prestaties van de diverse motoren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Mijn net gerestaureerde AZAM uit 1967 met 18pk haalt precies 80 km/h. Nieuwe zuigers, cylinders en gereviseerde koppen. De sproeier heb ik net van 110 naar 130 gezet. Hij trekt nu wel beter. Top is nog steeds 80, al is dat met dak open.
Snelheid gemeten met gps.
Gr Rob
Snelheid gemeten met gps.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Een (goede) 12pk haalt 75-80, een 13,5-15 pk ('61-'63) gaat zomaar 85, en een 18 pk loopt 90-95.
En (de redelijk zeldzame) Azam6 met 23 pk motor gaat 105.
Met evt andere zuigers met hogere compressie en evt wat stoeien met carburateurs en sproeiers valt ook nog een hoop winst te behalen. Ook de 500cc kits die binnenkort weer leverbaar zijn kunnen een flinke boost geven.
De oude types motoren zijn (naar mijn mening de leukste) maar ze luisteren erg nauw als het gaat om de conditie van eea.
En (de redelijk zeldzame) Azam6 met 23 pk motor gaat 105.
Met evt andere zuigers met hogere compressie en evt wat stoeien met carburateurs en sproeiers valt ook nog een hoop winst te behalen. Ook de 500cc kits die binnenkort weer leverbaar zijn kunnen een flinke boost geven.
De oude types motoren zijn (naar mijn mening de leukste) maar ze luisteren erg nauw als het gaat om de conditie van eea.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Dank voor de info.
Ik begin terug te twijfelen over de 12pk, die waarschijnlijk een 13,5 is (chassis nummer nog niet gezien op op te zoeken).
Kan je wat meer zeggen over de 500cc kits?
Ik begin terug te twijfelen over de 12pk, die waarschijnlijk een 13,5 is (chassis nummer nog niet gezien op op te zoeken).
Kan je wat meer zeggen over de 500cc kits?
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Die komen -als het goed is- weer op de markt aan het einde van de zomer. De firma uit Zutphen gaat ze leveren,
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Welke eend? Dilemma motor...
Ik gebruik mijn eend vrijwel dagelijks , er valt met de 18pk prima te leven , over de snelweg hoef ik (gelukkig) niet …. 90~95 is prima te doen met wat geduld en geen wind tegen, wind mee is 100 ook nog haalbaar.
Vind juist de oudere types ( en Belgische varianten) nog net even wat leuker
Vind juist de oudere types ( en Belgische varianten) nog net even wat leuker
Citroën 2CV6 Spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Welke eend? Dilemma motor...
De Dyane en de eend hebben allebei een 6je liggen met allebei een schijvenbak er achter. Toch loopt de Dyane harder, waarschijnlijk door de iets minder lucht weerstand van de koets. Ik rij ook vrij veel snelweg en met name op vakantie trek ik hem nog wel eens door. Ik rij dan ook best wel wat meer kilometers dan de gemiddelde eend / dyane in een jaar zal maken
Als je toch de keus hebt leg er dan moderne techniek erin (6je met schijvenbak) daar is genoeg van verkrijgbaar. je kan het oude setje nog altijd in de schuur leggen en er ooit weer in zetten als je dat wil
Als je toch de keus hebt leg er dan moderne techniek erin (6je met schijvenbak) daar is genoeg van verkrijgbaar. je kan het oude setje nog altijd in de schuur leggen en er ooit weer in zetten als je dat wil
met eendige groeten,
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Welke eend? Dilemma motor...
@hobbes
dat hangt ook heel erg af van de motor hoor. Mijn Dyane gaat niet veel harder dan 110-115, op de snelweg was ik maar wat blij met de 100 km/h... Kon ik ineens tenminste met het verkeer meekomen.
dat hangt ook heel erg af van de motor hoor. Mijn Dyane gaat niet veel harder dan 110-115, op de snelweg was ik maar wat blij met de 100 km/h... Kon ik ineens tenminste met het verkeer meekomen.
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Dyane is sneller door de andere bakverhouding. Een eend is sterker.
diverse Citroens, wat anders.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Ik heb een Cassis blokje in m’n Dyane.
Wordt wel bijna dagelijks gebruikt en zou daarom zelf niet meer voor een 12 of 18 PK gaan.
.
Wordt wel bijna dagelijks gebruikt en zou daarom zelf niet meer voor een 12 of 18 PK gaan.
.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Welke eend? Dilemma motor...
Ik heb een 4-tje waarvan de 435 cc AYA2 motor ca. 10.000 km. geleden volledig gereviseerd is. Behoorlijk fris dus. Ik ben blij als ik 100 km/u haal. 90 km/u lukt eigenlijk altijd wel, behalve bij hele stevige tegenwind. Maar ik rij er overal mee. Ook op snelwegen. Nooit problemen gehad. Je moet je er even op instellen dat je soms beter achter een vrachtauto kan blijven hangen dan persé proberen er voorbij te komen.
Ik heb overwogen om er een 602 cc in te bouwen. Ik had er eentje met bak liggen, maar toch besloten om de 2cv4 origineel te houden. Het jankende geluid van het hoge toerental van het motortje (6750 tpm) vind ik eigenlijk ook wel erg leuk.
Ik heb overwogen om er een 602 cc in te bouwen. Ik had er eentje met bak liggen, maar toch besloten om de 2cv4 origineel te houden. Het jankende geluid van het hoge toerental van het motortje (6750 tpm) vind ik eigenlijk ook wel erg leuk.