AZAM 1967
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: AZAM 1967
Burton heeft het wat mij betreft een beetje té goed willen doen door ook de compressieverhouding nog eens te verhogen. Oude 500cc-kits zoals die van Dopsy of Bretille hadden (bijna) platte zuigers.
Ik weet uit ervaring dat zo'n 500cc-kit een wereld van verschil maakt. Je hoeft minder in de toeren te jagen, beduidend meer koppel met alle voordelen die daarbij komen kijken.
Maar hogere compressieverhouding of niet, persoonlijk denk ik dat als je niet racet met zo'n kit maar het extra vermogen gebruikt om juist rustiger te rijden, dat de auto dan niet minder betrouwbaar wordt.
Een makkelijk alternatief voor een 18 pk is de opbouw van een 21 pk gebruiken (ander spruitstuk en 32-carburateur). Daar rijd ik momenteel mee. Het motortje krijgt dan wat meer lucht en trekt vlotter door. Maar het blijft een 425cc dus de wind en de hellingen winnen altijd
Ik weet uit ervaring dat zo'n 500cc-kit een wereld van verschil maakt. Je hoeft minder in de toeren te jagen, beduidend meer koppel met alle voordelen die daarbij komen kijken.
Maar hogere compressieverhouding of niet, persoonlijk denk ik dat als je niet racet met zo'n kit maar het extra vermogen gebruikt om juist rustiger te rijden, dat de auto dan niet minder betrouwbaar wordt.
Een makkelijk alternatief voor een 18 pk is de opbouw van een 21 pk gebruiken (ander spruitstuk en 32-carburateur). Daar rijd ik momenteel mee. Het motortje krijgt dan wat meer lucht en trekt vlotter door. Maar het blijft een 425cc dus de wind en de hellingen winnen altijd
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Re: AZAM 1967
Heeft een 21 pk ook geen andere kleppen?
Een kennis in Luik prepareerde de eenden voor de 24 uurs race in Francorchamps. Hij freesde de koppen uit zodat er CX kleppen in konden. Je had nog net genoeg metaal over om de bougie te monteren...
Een kennis in Luik prepareerde de eenden voor de 24 uurs race in Francorchamps. Hij freesde de koppen uit zodat er CX kleppen in konden. Je had nog net genoeg metaal over om de bougie te monteren...
diverse Citroens, wat anders.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: AZAM 1967
Nee, het zijn dezelfde kleppen als een 18 pk. De zuigers geven een hogere compressieverhouding dan een 18 pk en de timing van de nokkenas is wat anders. Maar het rijdt ook perfect met een 18 pk-nokkenas.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
vandaag de eerste 'verre' reis: over de snelweg naar harderwijk vanaf Zwolle woon-werk. Dat ging bijzonder goed. Hij loopt nu 92, en op de rechterbaan is het goed toeven. Zonder problemen heen-en weer.
Zit ik te vergaderen, valt het licht anders op de sleutelhanger die bij de eend zat. Blijkt daar de naam van de garage: Larroque freres in montauban op te staan. ik zal ze eens mailen, wie weet hebben ze een goed archief.
https://www.nuancierds.fr/les%20garages ... TAUBAN.htm
Groet, Rob
Zit ik te vergaderen, valt het licht anders op de sleutelhanger die bij de eend zat. Blijkt daar de naam van de garage: Larroque freres in montauban op te staan. ik zal ze eens mailen, wie weet hebben ze een goed archief.
https://www.nuancierds.fr/les%20garages ... TAUBAN.htm
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
eend bleef een beetje olie lekken. Aan de linkerkant van het blok een vette waas. na een langere rit wel serieus olieverlies. Zucht. Van het winter maar eens de boel uit elkaar.
Toch nog even de olievulpijp er af: kreeg de tip om de onderkant goed te vlakken. Kom ik dit tegen:
Dat heurt niet zo. 3 kleine gaatjes, perfect rond. Lijkt wel of ze er in geboord zijn. ???
Aan de voorkant van de vulpijp, aan de kant van de oliekoeler. Straks even een andere vulpijp monteren en een proefrit maken.
Groet, Rob
Toch nog even de olievulpijp er af: kreeg de tip om de onderkant goed te vlakken. Kom ik dit tegen:
Dat heurt niet zo. 3 kleine gaatjes, perfect rond. Lijkt wel of ze er in geboord zijn. ???
Aan de voorkant van de vulpijp, aan de kant van de oliekoeler. Straks even een andere vulpijp monteren en een proefrit maken.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Dat is wel gek ja waarom zou je daar gaatjes boren.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Lijkt wel of er iets van een bevestiging beugeltje heeft gezeten?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: AZAM 1967
Logisch dat het dan vettig wordt...
Heb je ook een bekje van goede kwaliteit? De rode die tegenwoordig te krijgen zijn, zijn goed. Het bekje ook goed in de vulpijp duwen. Als het wat loszit, kan er lucht langs en is de onderdruk ook niet goed.
Heb je ook een bekje van goede kwaliteit? De rode die tegenwoordig te krijgen zijn, zijn goed. Het bekje ook goed in de vulpijp duwen. Als het wat loszit, kan er lucht langs en is de onderdruk ook niet goed.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Ja, rood bekje, strak ingeklemd.
De olie lekkage lijkt verholpen. Een poging de gaatjes dicht te lassen liep op niets uit. Het metaal is daar zo dun als papier. Toch roest-slijtage.
Gr Rob
De olie lekkage lijkt verholpen. Een poging de gaatjes dicht te lassen liep op niets uit. Het metaal is daar zo dun als papier. Toch roest-slijtage.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Nu is het winter. En de eend begon steeds meer te roken bij koude start.
Koppen los: vette bende in de zuigersBij de revisie van de koppen zijn er door het revisiebedrijf groene klepseals in gezet. Daar staat het getal 60 op. Op de groene uit zutphen staat 56. ....
In elk geval de nieuwe cylinders lekker vet ingereden.
Gister proefrit gemaakt, klein stukje.
We gaan het zien.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: AZAM 1967
Hoi Rob,
Balen dat je de zaak weer uit elkaar moet halen. Hobby is leuk maar moet wel lekker werken als je het de eerste keer gebouwd hebt en gepland hebt dat het gefixt is. Gelukkig heb je mogelijk wel het probleem geanalyseerd. Succes en ik lees graag of zo mogelijk zie ik je vorderingen in Zwolle wel rijden
Balen dat je de zaak weer uit elkaar moet halen. Hobby is leuk maar moet wel lekker werken als je het de eerste keer gebouwd hebt en gepland hebt dat het gefixt is. Gelukkig heb je mogelijk wel het probleem geanalyseerd. Succes en ik lees graag of zo mogelijk zie ik je vorderingen in Zwolle wel rijden
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: AZAM 1967
Met nieuwe klepseals liep ie mooi en rookvrij.
Vandaag verkocht: gaat naar duitsland. Project afgerond.
Woensdag afspraak bij EV europe. Wellicht de rode eens electrisch maken?
edit: 19k ex btw........ ik denk er nog even over na
Groet, Rob
Vandaag verkocht: gaat naar duitsland. Project afgerond.
Woensdag afspraak bij EV europe. Wellicht de rode eens electrisch maken?
edit: 19k ex btw........ ik denk er nog even over na
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht