AZA 1969

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZA 1969

Bericht door Erikjan » wo 8 sep, 2021 22:15

Mooi project :) veel werk maar heel gaaf.

Voor de assen en dergelijke gebruik ik altijd een staalborstel op de slijptol dan heb zo de roest en tectyl er af. Veiligheidsbril is wel echt noodzakelijk als de borstel op raakt gaan de haren er uit vliegen met zn kracht dat ze in je vel blijven steken.

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: AZA 1969

Bericht door deutje » wo 8 sep, 2021 22:22

Zeker een mooi en vooral ook een leuk project.

De staalborstels op de slijptol leken mij ook het beste, alleen inderdaad nog iets goeds verzinnen tegen de rondvliegende haren.

Neem aan dat de assen wel eerst van het chassis af gaan?
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZA 1969

Bericht door Erikjan » wo 8 sep, 2021 22:33

hoe ver je het uit elkaar haalt is helemaal aan jou en afhankelijk van de staat van de eend.

Zelf heb ik de 2cv tot het laatste boutje uit elkaar gehaald, maar alles wat je demonteert brengt dingen naar boven die je gaat moeten of willen vervangen. Haal je de wieldraagarmen van de assen kom je waarschijnlijk 1 of meerdere lagers tegen die zijn ingesleten en dat zet je dan niet meer terug. Haal je de remleidingen los breekt deze waarschijnlijk af bij een van de nippels en moet je die vervangen. enz.

sommige dingen kan je ook gewoon inelkaar laten als het nog goed werkt. Een stuurhuis bijvoorbeeld haal ik alleen uit elkaar als er speling op zit (wat dan wel meestal het geval is.)

Maar voor het schoonmaken is het wel makkelijk als in elk geval de assen er af zijn.

Je kan een paar verslagen doorlezen op het forum om te zien hoe andere het aanpakken. Die van Rob heb je al gezien geloof ik.

Wat is je idee, gewoon technisch goedmaken of in nieuwstaat restaureren?

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: AZA 1969

Bericht door deutje » do 9 sep, 2021 07:44

Mijn idee is om hem technisch goed te maken en later (lees: over +10 jaar) misschien in nieuwstaat. Eigenlijk wel het project zoals Rob het heeft gedaan. Remleidingen en lagers vervangen lijkt me geen probleem en wat er verder nodig is.

En wat je zegt over hoe verder je gaat, hoe meer je tegenkomt, dat klopt helemaal.

Ik ga wat andere threads lezen, ik lees ook met heel veel plezier jouw verhaal van de Charleston.
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 982
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: AZA 1969

Bericht door hobbes » vr 10 sep, 2021 19:41

ik stel je de vraag wat wil je met die eend gaan doen? wordt het een hobby auto die zo af en toe de schuur uit mag of wordt een leuke kilometervreter?
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: AZA 1969

Bericht door deutje » vr 10 sep, 2021 20:02

Hi Hobbes,

Deze zal vooral veel kleinere ritjes van 20 / 40
Km zijn. En ik denk ook af en toe wel een ritje naar Frankrijk / Zuid-Frankrijk (om het jaar).

Hij mag zeker niet als hobby auto in de schuur staan, maar hij moet gebruikt worden. :)
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

Gebruikersavatar
Canard Celeste
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18

Re: AZA 1969

Bericht door Canard Celeste » zo 12 sep, 2021 09:45

Wauw wat een prachtig project is dit... veel plezier ermee!
(°\=/°) 2cv6 1986

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: AZA 1969

Bericht door deutje » zo 24 okt, 2021 15:48

Afgelopen week was ik weer in Frankrijk bij de 2cv, naast de verbouwing van het huis ook nog tijd gevonden om het motorblok en versnellingsbak los te maken.

Ik heb nog nooit eerder een motorblok uit ene auto gehaald, dus ik had verwacht dat deze met tig boutjes vastzat. Maar, neehoor! Ik leer mijn eend steeds beter kennen, gewoon 4 boutjes en ik kon hem er zo uit takelen.

Nu gaat het blok en versnellingsbak mee naar NL zodat ik hem daar weer helemaal goed kan gaan maken, met behulp van dit forum en de boekjes. Overigens zag het chassis er ook nog steeds goed uit.
Bijlagen
1B7A3547-8208-4065-979A-D57A0B237E15.jpeg
DED3365F-2332-4D7D-B96E-3C645633A17B.jpeg
6C55F686-7F78-45E0-B844-EF58B7E077CF.jpeg
5B828F12-7D67-492B-97B6-1DF23F3494C7.jpeg
7A6B70F4-5A18-4BEA-8BA8-81ED0EFF3D8F.jpeg
2174BDE6-DF43-430A-A1D1-08CF39169C58.jpeg
BC8E92EB-9653-4BFB-B3DF-16F364CD109A.jpeg
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: AZA 1969

Bericht door AZL57 » zo 24 okt, 2021 17:07

Leuk he, net een grote meccanodoos. Veel plezier met het sleutelen.. 88-)
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1914
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: AZA 1969

Bericht door RobM » ma 25 okt, 2021 07:54

Mooie vorderingen!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie