Soleille

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » ma 11 jul, 2022 02:05

AZL57 schreef: za 9 jul, 2022 18:54 Heb je al eens met een belgische 2cv club contact gehad. Misschien weten die ook wel wat te koop staan?
Daar moet ik inderdaad nog eens verder naar zoeken. Ik ben trouwens hier terecht gekomen omdat ik in België geen online fora vond, dus dat wordt eens lekker ouderwets offline contacteren inderdaad. :)
Erikjan schreef: zo 10 jul, 2022 21:43 Voor zo ver ik weet is het voor de 2cv6 origineel met ovaaltjes voor en achter het nummer. De oudere weet ik niet.
Hieronder een foto van een origineel nr. En een officieel rdw nr dan weet je hoe het er uit zou moeten zien.
Dank!
Ik zoek sowieso een late 2CV6, enerzijds omwille van het vermogen (de traagste auto die ik ooit had trok sneller op dan een 2CV6 en de meeste auto's een héél stuk vlotter, dus 29pk zal al "onthaastend" genoeg zijn :lol: ), anderzijds omdat ik mijn budget blijkbaar anno 2022 zelfs voor zo'n "doordeweekse geit" van de jaren '80 krap is, laat staan dat ik er een redelijk ouder exemplaar voor zou kunnen scoren. :?

Ik heb intussen contact genomen met een verkoper van een 2CV(6) waar een nieuw chassis onder zit. Hier in België moet er dan blijkbaar ten allen tijde een document van de chassiswissel bij zitten, wat enkel te verkrijgen is wanneer het chassis aangekocht werd bij een erkende leverancier die er een unieke code in zet, en daarna de Belgische keuring het chassisnummer ingeslagen heeft op het nieuwe chassis. Volgens de verkoper zou dit allemaal in orde zijn, ik heb wat meer foto's gevraagd van de plekken waar de 2CV die ik vrijdag ging bekijken rot was (want deze 2CV staat nog een stuk verder van waar ik woon).
Die 2CV zit wel een stuk boven mijn aanvankelijk geplande budget, maar daar tegenover staat dat de koets volgens de verkoper recent (niet concourswinnend maar wel degelijk) gerestaureerd is en er dus een nieuw chassis onder zit.
De motor en remmen e.d. zouden wel nog moeten afgeregeld worden (zo recent is de restauratie blijkbaar) vooraleer deze kan gekeurd worden, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.
Ik moet even afwachten, de verkoper is blijkbaar op vakantie... Intussen zoek ik verder en denk ik na over het budget (het leven is jammergenoeg meer dan auto's alleen :( en vooralsnog lukt het me niet om geld te kweken in mijn tuin :lol: ).

Ik kan het niet laten om toch te blijven kijken naar niet-2CV-aanbiedingen, maar eigenlijk bevestigt dit alleen maar meer en meer dat ik gewoon een 2CV zoek: ideaal formaat, comfortabele ophanging, 4 deuren en een koffer, altijd een picknickbankje mee, open kap, onderdelen vlot en betaalbaar verkrijgbaar, een typische "je ne sais quoi", een basis waar je echt heel wat kanten mee op kan qua aankleding...
Help, ben ik verliefd? :shock: :lol:
Laatst gewijzigd door Isabelle op zo 11 sep, 2022 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door AZL57 » ma 11 jul, 2022 17:10

Ik was lid van de club in Luik, deze bestaat helaas niet meer. We werkten op het einde samen met de club van La Hulpe. Die bestaan volgens mij wel nog.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » di 12 jul, 2022 00:15

AZL57 schreef: ma 11 jul, 2022 17:10 Ik was lid van de club in Luik, deze bestaat helaas niet meer. We werkten op het einde samen met de club van La Hulpe. Die bestaan volgens mij wel nog.
Frans is niet echt een gave van mij (ik weet het, ik weet het, een oude Franse auto kopen en slecht Frans kunnen...). Ik bekijk wel even wat ik in nederlandstalig België vind van clubs en specialisten. :)
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Maar half 2CV-loos meer!

Bericht door Isabelle » ma 25 jul, 2022 00:51

Jaaaaaaaa!
Na goed overwegen heb ik mijn budget wat opgerokken, en vandaag een 2CV gaan bekijken nét binnen het nieuw bijgestelde budget... én tot aankoop over gegaan! :D
geitje.jpg
Het gaat om een 2CV uit 1986 dat bij de eerste eigenaar dienst gedaan heeft tot het afgekeurd werd omwille van het chassis in 1995. Daarna is het "geitje" nooit meer (legaal) op de weg gekomen, maar er is wel e.e.a. aan versleuteld:
- Er liggen nieuwere bandjes op, maar deze zijn jammergenoeg geen meerwaarde: het gaat om "made in China" bandjes met een patroon dat erg weg heeft van de Michelins die er op horen, met DOT-codes 4513 en 4613. Als ik het goed begrijp zijn deze dus 8,5 jaar oud en dus niet meer geschikt om nog veel mee rond te rijden. :?
- In 2018 werd er een nieuw chassis onder gezet waar met attest door "CQS" het originele chassisnummer in werd geslagen. 8)
- De 2CV moet destijds een trekhaak gehad hebben volgens het inschrijvingsbewijs, deze zit er niet meer onder. :(
- Niet aan te tonen met documentatie, maar de 2CV zou een nieuwe (of gereviseerde) motor en carburateur hebben die nog moet ingereden worden, maar ook nog moet afgesteld worden (er komt bij het starten nogal een grijze wolk uit de uitlaat en heeft een beetje choke nodig om mooi te draaien, ik heb er niet mee gereden). Er zit ook een nieuwe uitlaat onder die achteraan uitkomt. 8)
- Er zitten voorstoelen in van een andere auto. De geleiders en het frame van het originele voorbankje zitten er wel bij, maar mocht ik dit willen gebruiken zal dit dus wel terug moeten voorzien worden van alle opvulling en bekleding :|
- Op het kofferklepje staat 2CV Special, er zit een kleine teller in en er zit een frame van een voorbankje bij, maar de badges zitten verkeerd-om (Citroën links, 2CV Special rechts) en er zitten rechthoekige koplampen op die dacht ik verwijzen naar een "Club" uitvoering? Ik heb een sterk vermoeden dat het noch een Special noch een Club is, zie verder! :o
- De 2CV lijkt volledig roestvrij maar is wel slordig hersteld en zeer slecht in het geel herspoten. Het was blijkbaar de bedoeling er een "James Bond" versie van te maken, er zit ook een stickerpakket bij hiervoor (dit komt te koop mocht hier interesse voor zijn). :roll:
- Er zitten Aventure bumpers op, niet mijn voorkeur maar het heeft wel wat. :)
- Er zit een sportief stuurtje mét chevron-logo in, ik vind dit wel nog mooi, ik zal moeten ondervinden of het voor mij niet te zwaar stuurt.
- Er zitten in de vleugeltjes onder de motorkap links en rechts 3 gaten met gaas achter, maar er zitten nog 2 gele vleugeltjes bij zonder die gaten er in.
be-cafb9c62536d4593a5cafc9a81c3eccf-image.jpg
be-1555c6c1b9894cae8efcfeb7b48361a9-image.jpg
be-56aabeb70b5642a5867598527e048eb6-image.jpg
be-29d2e3975dd14efd8d965aa1b0578fb1-image.jpg
Waarom denk ik dat het noch een Special, noch een Club is? Op het oude uit elkaar vallende envelopje waarin gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs, keuringformulier en chassis-attest zit staat geschreven "2CV 1986 Charleston grijs"! :shock:
Onder de B-stijl rechts bladert er een stukje gele verf af (zoals ik zei: zeer slecht herspoten) en zit er zilvergrijs onder.
Is er een manier om te weten te komen of dit origineel een Charleston zou geweest zijn? :?:

Ik ben overeengekomen met de verkoper dat hij de 2CV komt leveren, dit zal ten vroegste volgend weekend, waarschijnlijker in de loop van de week daarop gebeuren, en dan moet het "geitje" dus nog naar de garage om klaar te zetten voor de keuring, naar de keuring, ingeschreven worden... Geduld is een mooie deugd zegt men dan zeker? :roll:
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Erikjan » ma 25 jul, 2022 08:10

Gefeliciteerd,

Als het een grijze charleston hoort te zijn klopt het interieur niet volgens mij. Dan zou er een groot dashbord in horen.

Maar dat vind ik juist het leuke aan de eend veel worden naar smaak eigenaar aangepast.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door deusjevo » ma 25 jul, 2022 11:06

Leuk!

Paar zwarte Burton velgen eronder en wat stoere stickers drop en het is exact m’n oude gele Dakar eend :D
.
D0A321A5-0FBB-43CF-AE53-5A44057F86E2.jpeg
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Isabelle » ma 25 jul, 2022 12:17

Erikjan schreef: ma 25 jul, 2022 08:10 Gefeliciteerd,
Dank u!
Als het een grijze charleston hoort te zijn klopt het interieur niet volgens mij. Dan zou er een groot dashbord in horen.
Hmmm, als ik even google op "charleston gris interieur" zie ik inderdaad grote dashboards (en losse voorstoelen ipv een bankje). Er kan natuurlijk vanalles gebeurd zijn tussen 1995 en 2022...

Voor mezelf vind ik het allemaal niet zo spannend wat er van klopt en of het onder de slordige gele lak een originele Charleston is, ik zocht gewoon een roestarme/-vrije "simpele geit" met goeie 602cc motor, schijfremmen en een goed chassis.
Mocht er ooit een dag komen dat deze "geit" weg gaat (zeg nooit nooit) zou het wel (financieel) interessant kunnen zijn om deze terug origineel te zetten alvorens te koop te zetten als het een af-fabriek Charleston is.
deusjevo schreef: ma 25 jul, 2022 11:06 Paar zwarte Burton velgen eronder en wat stoere stickers drop en het is exact m’n oude gele Dakar eend :D
Stoer! 8)
Zelf ben ik zo niet van het stoere, ik vrees dat dit bij sommige medewegge(mis-)bruikers gedrag aanwakkert dat ik liever niet in mijn buurt heb als ik gewoon rustig wil rijden. :roll:

Niet dat ik daarom een grijze mus wil uitstralen, mijn dagelijks vervoer is alles behalve onopvallend en de geit zal mettertijd ook wel nog wat opvallender worden dan het met de gele lak al is, maar ik hou de sportieve elementen liever beperkt tot wat functioneel is tijdens het normale cruisen, zoals geupgrade of extra lichten. 8)
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 335
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door IVARIO » ma 25 jul, 2022 13:05

Gefeliciteerd!
Als ik jou was, zou ik zou wel een roostertje plaatsen voor de ventilator, die op de jouwe ontbreekt.
Dat verkleint de kans dat een opspattend steentje één van je schoepenbladen laat breken.

De motor lijkt zo te zien inderdaad flink onder handen genomen te zijn. In ieder geval zien de dynamo, carburateur, olievulpijp (ik zie een revisieset) en uitlaatklemmen er nieuw uit.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Thijs » ma 25 jul, 2022 13:28

Dat roostertje schroef je er niet zomaar op.
Het is een Dyane koeltunnel.

Wat is het type motor volgens het plaatje op de motor zelf?

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Isabelle » ma 25 jul, 2022 14:43

IVARIO schreef: ma 25 jul, 2022 13:05 Gefeliciteerd!
Als ik jou was, zou ik zou wel een roostertje plaatsen voor de ventilator, die op de jouwe ontbreekt.
Dat verkleint de kans dat een opspattend steentje één van je schoepenbladen laat breken.
Zeer goed idee om daar inderdaad wat bescherming voor te voorzien!
Mijn dagelijkse wagen had na een paar maanden al een lekke intercooler door steenslag, sindsdien zit er achter iedere opening vooraan zwart "racegaas". Ik zou eens moeten kijken of ik nog een stukje liggen heb om achter de grille te fabrieken, dat lijkt me nog een stuk beschermender dan het rooster wat normaal op een 2CV schroef hoort te zitten. :?:
De motor lijkt zo te zien inderdaad flink onder handen genomen te zijn. In ieder geval zien de dynamo, carburateur, olievulpijp (ik zie een revisieset) en uitlaatklemmen er nieuw uit.
Ik ken er zoveel nog niet van, mij viel vooral op dat alles er vrij schoon maar tegelijk ook niet pas schoongemaakt uitziet. :lol:
Hopelijk is alles ook deugdelijk gedaan en kan ik er jaren mee voort zonder grote zorgen. :)
Thijs schreef: ma 25 jul, 2022 13:28 Dat roostertje schroef je er niet zomaar op. Het is een Dyane koeltunnel. Wat is het type motor volgens het plaatje op de motor zelf?
Kijk, dit soort info is wat ik leuk vind aan liefhebbersfora, mij zou dat pas na veel kijken en vergelijken ooit eens opgevallen zijn dat die koeltunnel anders is dan wat op een 2CV hoort. :wink:
Even Googelen toont mij dat een 2CV normaal dat uitsteeksel aan de bestuurderskant niet heeft, en dat dat bij een Dyane verbonden is met de luchtfilter. Op de foto van mijn 2CV lijkt het er op dat de stang waar de koplampen aan vast zitten en de voorvleugel in de weg zitten om die verbinding te kunnen maken, en dat de aftermarket kits die verkocht worden om geforceerde lucht richting het luchtfilter te sturen in een 2CV er helemaal anders uitzien.
Behalve dat ik het extra vermogen mis dat gepaard gaat met geforceerde luchttoevoer, kan het kwaad om dit (voorlopig) zo te laten? Stop ik die extra buis op de Dyane-koeltunnel beter af om meer lucht richting de motor te laten blazen?
Het type motor moet ik je voorlopig schuldig blijven, de 2CV zal pas binnen ongeveer een week geleverd worden, dan kan ik dat beter bekijken. Waar vind ik het type terug?
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Erikjan » ma 25 jul, 2022 14:51

Die buis kan je inderdaad niet op de originele manier aansluiten op een 2cv dat past niet. Je zou een powertube kunnen kopen van burton en die er op maken dan moet je wel de koeltunnel aanpassen. Je gaat het niet echt merken denk ik. Ze claimen een paar pk winst maar de meeste winst die wordt gehaald komt om dat de afstelling vooraf al niet goed was.

Als je een 2cv met juiste aftelling vergelijkt met en zonder powertube is het verschil minimaal. bij mijn pickup was het 0,5 pk op de testbank.

Gebruik je het gat niet kan je het beter dicht maken als het nog niet dicht is. scheelt koeling in de zomer.

Ga je het wel gebruiken houdt er dan rekening mee dat je ook de sproeierbezetting moet aanpassen. Beste is dan naar een vermogensbankdag te gaan dan wordt de uitlaatgassen gemeten onder belasting op de testbank en krijg je advies of er een andere sproeier in moet eventueel.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Isabelle » ma 25 jul, 2022 15:22

Erikjan schreef: ma 25 jul, 2022 14:51 Die buis kan je inderdaad niet op de originele manier aansluiten op een 2cv dat past niet. ... Je gaat het niet echt merken denk ik. ... Bij mijn pickup was het 0,5 pk op de testbank.
Zelfs met amper 29pk zal 0,5pk inderdaad niet het verschil maken, dan hou ik liever het luchtfilter origineel en ga ik ook geen €87,5 uitgeven aan iets wat vooral argwaan bij de Belgische keuring oplevert.
Gebruik je het gat niet kan je het beter dicht maken als het nog niet dicht is. scheelt koeling in de zomer.
Aangezien er toch steeds vaker hete zomerdagen zijn en dat juist de dagen zijn dat ik al eens met het dakje open rustig (lees: laagtoeriger) ga willen rondtoeren, lijkt het mij inderdaad een goed idee om dat gat dicht te maken als het nog niet dichtgemaakt is.
Ga je het wel gebruiken houdt er dan rekening mee dat je ook de sproeierbezetting moet aanpassen.
Het lijkt er nu op dat de motor nogal rijk draait, er kwam een flinke grijze walm uit de uitlaat bij het starten. Er zal sowieso wel eea moeten worden afgeregeld, het stationair toerental staat ook erg laag... Sowieso gaat het geitje na de levering zo snel mogelijk naar de garage om alles eens zoveel mogelijk af te stellen om door de keuring te brengen. Daarna zal ik er vooral veel maar rustig mee in de streek rijden om de nieuwe/vernieuwde/??? motor wat in te rijden, en dan kijk ik tijdens de wintermaanden wel wat er moet gebeuren (sowieso nieuwe banden, maar dus eventueel ook beter afstellen, eea aanpassen naar smaak en behoefte...) om er volgend jaar ten volle van te kunnen genieten bij de eerste zonnestralen.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door 2cvxm » ma 25 jul, 2022 21:57

Hoop voor je dat je een garage in de buurt kunt vinden die met Eenden of Geiten overweg kan.
Zijn er in België geen 2cv clubs waarvan de leden met technische kennis de minder bedeelden helpen en je willen leren hoe je bepaalde dingen zelf kan doen.
Veel succes
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Isabelle » ma 25 jul, 2022 23:59

2cvxm schreef: ma 25 jul, 2022 21:57 Hoop voor je dat je een garage in de buurt kunt vinden die met Eenden of Geiten overweg kan.
Zijn er in België geen 2cv clubs waarvan de leden met technische kennis de minder bedeelden helpen en je willen leren hoe je bepaalde dingen zelf kan doen.
Veel succes
Ik ga intussen al een jaar of 9 naar de garage/dealer waar ik ook mijn huidige dagelijks vervoer 6,5 jaar geleden heb gekocht. Het is een Fiat-dealer maar werkt ook aan andere merken (mijn vorige dagelijks vervoer was een Volvo), is niet vies van modificaties, en doet zelf ook jaarlijks mee aan een internationale rally met spotgoedkope oude auto's.
Ik heb hem gesproken nog voor ik mijn zoektocht begon en hij ziet het zitten om zich in te leren om mijn 2CV goed te kunnen onderhouden. Zijn vader was ook vele tientallen jaren garagist en loopt daar nog veel rond, dus de kennis en ervaring met wat oudere techniek is aanwezig.
Zelf heb ik ook wel wat algemene kennis van autotechniek en zoek ik veel op, dus ik denk mee.
Ik heb weet van 2 garagisten in de buurt die gespecialiseerd zijn/waren in de 2CV, de ene is gestopt, de andere heb ik al wat mindere ervaringen van gehoord... Dus vertrouw ik liever op mijn vertrouwde garagist waarvan ik weet dat hij tot op de bodem gaat bij problemen zonder zich te vergrijpen aan blind dure onderdelen vervangen of lapmiddeltjes die binnen de kortste keren voor meer problemen zorgen.
Gaandeweg zal ik zelf ook wel wat sleutelen, ik ben iemand die meer leert van zelf op te zoeken op internet en in boeken en gewoon te proberen, dan van dingen getoond te worden.
Komt wel goed. :)
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Niet meer 2CV-loos!

Bericht door Thijs » zo 31 jul, 2022 10:04

Mocht je voor de veiligheid dat rooster op de koeltunnel toch willen monteren dan is dat best wel te doen.
Je zou ergens een blindklink-moer tang moeten regelen.
Dan kun je er een bus met schroefdraad in zetten.

Plaats reactie