conversie naar Charleston geel zwart
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Het relais van de brandstofpomp wordt bij het systeem wat ik gebruik aangestuurd door de computer. De computer weet of de motor is uitgevallen en schakelt dan de pomp uit.
Ik heb een ontsteking/injectie computer die is programmeerbaar via bluetooth. Op deze computer worden verschillende sensoren aangesloten en hij stuurt de bobines, injectoren en de stationair regelklep en brandstof pomp aan.
De volgende sensoren zijn op de motor gemaakt:
- tps sensor die geeft de stand van de gasklep door en zit op het gasklephuis. de computer weet dan hoeveel gas je geeft
- map sensor die meet de druk in het inlaatspruitstuk net onder de gasklep. Dan weet de computer of je bijvoorbeeld afremt op de motor.
- temperatuursensor in het luchtfilter voor de inlaatluchttemperatuur.
- temperatuursensor in de kachelpot voor de motor temp, om dat er geen koelwatersysteem.
- lambda sensor in de uitlaat om de uitlaatgassamenstelling te meten.
- krukas positie sensor. in het vliegwiel heb ik een gatenpatroon geboord de sensor leest deze gaten en weet dan precies waar de motor is in zijn rondje.
- een sensor op de nokkenas daarmee weet de computer welke cilinder aan de beurt is om te ontsteken en in te spuiten.
- er komt ook nog een olietemperatuur sensor op.
De computer gaat aansturen:
- 2 bobines om sequentieel te ontsteken
- 2 injectoren om sequentieel in te spuiten
- een stationair regel klep in het gasklephuis
- de brandstofpomp
- mogelijk komt er nog een elektrische fan op die temperatuur gestuurd wordt. Maar eerst de originele fan om te kijken hoe warm alles wordt met de standaard fan ter vergelijk.
Wat ook nog mogelijk is is de laadstroom van de dynamo uitschakelen bij meer als 80% gas dan heb je met volgas optrekken net weer een half pktje extra. zal wel niet merkbaar zijn maar het idee is wel leuk.
Ik heb een ontsteking/injectie computer die is programmeerbaar via bluetooth. Op deze computer worden verschillende sensoren aangesloten en hij stuurt de bobines, injectoren en de stationair regelklep en brandstof pomp aan.
De volgende sensoren zijn op de motor gemaakt:
- tps sensor die geeft de stand van de gasklep door en zit op het gasklephuis. de computer weet dan hoeveel gas je geeft
- map sensor die meet de druk in het inlaatspruitstuk net onder de gasklep. Dan weet de computer of je bijvoorbeeld afremt op de motor.
- temperatuursensor in het luchtfilter voor de inlaatluchttemperatuur.
- temperatuursensor in de kachelpot voor de motor temp, om dat er geen koelwatersysteem.
- lambda sensor in de uitlaat om de uitlaatgassamenstelling te meten.
- krukas positie sensor. in het vliegwiel heb ik een gatenpatroon geboord de sensor leest deze gaten en weet dan precies waar de motor is in zijn rondje.
- een sensor op de nokkenas daarmee weet de computer welke cilinder aan de beurt is om te ontsteken en in te spuiten.
- er komt ook nog een olietemperatuur sensor op.
De computer gaat aansturen:
- 2 bobines om sequentieel te ontsteken
- 2 injectoren om sequentieel in te spuiten
- een stationair regel klep in het gasklephuis
- de brandstofpomp
- mogelijk komt er nog een elektrische fan op die temperatuur gestuurd wordt. Maar eerst de originele fan om te kijken hoe warm alles wordt met de standaard fan ter vergelijk.
Wat ook nog mogelijk is is de laadstroom van de dynamo uitschakelen bij meer als 80% gas dan heb je met volgas optrekken net weer een half pktje extra. zal wel niet merkbaar zijn maar het idee is wel leuk.
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Electrische fan i.p.v. de originele hebben al vele geprobeerd, maar er is geen 1 die de opbrengst heeft van de originele fan, dus loopt de boel warm. Ben benieuwd.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Zn vermoeden had ik al vandaar dat ik eerst wilde meten om een reverentie te hebben.
Had ergens gelezen dat de originele fan zn 2pk pakt dan zou je 1400watt elektrisch moeten hebben dat wordt lastig met een 30A dynamo
Had ergens gelezen dat de originele fan zn 2pk pakt dan zou je 1400watt elektrisch moeten hebben dat wordt lastig met een 30A dynamo
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Injectorhouders zitten op het spruitstuk.
De las was super lelijk heb het na slijpen met jbweld een beetje glad geplamuurd. Als het is gespoten ziet het er beter uit.
Het zit en elkgeval wel vast en het is lucht dicht.
De injectoren sproeien precies naar de inlaat klep. Dat schijnt goed te zijn om dat die warm is verdampt de brandstof goed.
Heb een oude kop open geslepen om het goed uit te richten.
De las was super lelijk heb het na slijpen met jbweld een beetje glad geplamuurd. Als het is gespoten ziet het er beter uit.
Het zit en elkgeval wel vast en het is lucht dicht.
De injectoren sproeien precies naar de inlaat klep. Dat schijnt goed te zijn om dat die warm is verdampt de brandstof goed.
Heb een oude kop open geslepen om het goed uit te richten.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Mocht iemand er over denken injectie in te bouwen ik kwam deze site tegen. Complete kit ze hebben ook een programmeerbare ontsteking voor 88 dollar
https://itssa.ar/inyeccion/
https://itssa.ar/inyeccion/
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Spruitstuk gepoedercoat ziet. Er mooier uit nu. De uitlaat delen gespoten met hittebestendig mat zwart.
De injector houders heb ik gedraaid uit een lange m12 koppelmoer. De 14mm passing met een ruimer precies opmaat gemaakt en mooi glad.
De injector houders heb ik gedraaid uit een lange m12 koppelmoer. De 14mm passing met een ruimer precies opmaat gemaakt en mooi glad.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
de injectoren gepast, zit prima zo.
Nog even wachten op een paar pakketjes uit china dan kan ik het eindelijk afmaken.
Nog even wachten op een paar pakketjes uit china dan kan ik het eindelijk afmaken.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ik ben best benieuwd wat de hitte doet met die injectoren. Ze zitten immers héél dicht op de kop. Normaliter wordt een inlaatspruitstuk gekoeld, maar dat is hier natuurlijk niet het geval.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Inlaat deel wordt niet heel warm denk ik. Gaat continu koude lucht door. En de koppeling met uitlaat is er niet meer.
Werken doet het ieg. Er rijd er al 1 rond zo.
Werken doet het ieg. Er rijd er al 1 rond zo.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ah, dat is mooi. Het is uiteraard wel mooi dat ze dicht bij de klep zitten. Goede ‘verneveling’ en daardoor een goede loopkarakteristiek. Ik denk dat een 2cv motor daardoor best efficiënter kan worden.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Wat zou er gebeuren als je die injectoren zou vervangen door lpg injectoren?
Zou dat werken?
Zoiets ben ik ooit nog eens van plan....
Zou dat werken?
Zoiets ben ik ooit nog eens van plan....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ik had in mn hoofd om er vloeibaar lpg injetie op te zetten als de benzine injetie werkt. Dat zou echt super zijn geen verdamper nodig super simpel systeem. Liqud si van Vialle.
Grote probleem nu is dat Vialle falliet is sinds april en er geen ander merk is dat vloeibaar gas injectie verkoopt.
Dampgas injectie kan wel maar dan heb je een verdamper nodig en warmwater om hem op te warmen. Maar onze motoren zijn luchtgekoeld dus geen warmwater voorhande. Nu zijn er wel moggelijkeheden om dat te maken maar dat is best gecompliceerd.
Ik heb de injectoren al liggen kan alleen nergend de pomp vinden die er voor nodig is helaas. Had ik het toen maar vast aangeschaft
Grote probleem nu is dat Vialle falliet is sinds april en er geen ander merk is dat vloeibaar gas injectie verkoopt.
Dampgas injectie kan wel maar dan heb je een verdamper nodig en warmwater om hem op te warmen. Maar onze motoren zijn luchtgekoeld dus geen warmwater voorhande. Nu zijn er wel moggelijkeheden om dat te maken maar dat is best gecompliceerd.
Ik heb de injectoren al liggen kan alleen nergend de pomp vinden die er voor nodig is helaas. Had ik het toen maar vast aangeschaft
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Paar fotos om dat ik er blij mee ben.
Rubber bocht gevonden die verloopt van de maart van de gasklep naar de. Maar van luchtfilter.
Rubber bocht gevonden die verloopt van de maart van de gasklep naar de. Maar van luchtfilter.