Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Hoi,
Behalve de keuringperikelen met de ophanging die een inschrijving verhindert heeft Soleille (1986 2CV6) nog 1 belangrijk probleem vooraleer ik er uitgebreid mee kan rijden...
De accu laadt niet bij tijdens het rijden!
Mijn algemene autokennis verdenkt dan de alternator, maar blijkbaar heeft een 2CV ook nog een aparte spanningsregelaar en verder heb ik wel veel losse draadjes achter het dashboard en in de motorruimte gezien (behalve de laadstroom werkt alles wel qua verlichting/ruitenwissers/starten/ontsteking), dus wil ik wel eerst eea kunnen testen/controleren vooraleer ik misschien een goeie alternator vervang en alsnog geen laadstroom heb.
Op de alternator zitten 2 aansluitingen: de laadkabel die via de startmotor naar de accu en de kabelboom gaat, en nog een tweede dunnere draad. Die dunnere draad is waarschijnlijk essentieel om laadstroom te hebben, hoe dient deze zich te gedragen?
Die spanningsregelaar, hoe ziet die er uit en waar zit die, hoe dient die zich te gedragen?
Ik denk dat er aan de kabelboom van Soleille al heel wat geknutseld is en ik hecht niet veel waarde aan de originaliteit van het elektrisch systeem, als het maar werkt en veilig is, dus wil ik vooral kunnen meten of alles wel functioneert zoals het hoort te functioneren, en dit eventueel waar nodig verhelpen, los van of dit nu met de juiste stekkertjes en de juiste kleurcodering is, dus een tijdelijk testkabeltje of een definitieve nieuwe verbinding leggen is voor mij geen probleem. Mijn multimeter heeft het blijkbaar begeven, maar ik haal sowieso wel een nieuwe, die heb ik sowieso nog nodig.
Behalve de keuringperikelen met de ophanging die een inschrijving verhindert heeft Soleille (1986 2CV6) nog 1 belangrijk probleem vooraleer ik er uitgebreid mee kan rijden...
De accu laadt niet bij tijdens het rijden!
Mijn algemene autokennis verdenkt dan de alternator, maar blijkbaar heeft een 2CV ook nog een aparte spanningsregelaar en verder heb ik wel veel losse draadjes achter het dashboard en in de motorruimte gezien (behalve de laadstroom werkt alles wel qua verlichting/ruitenwissers/starten/ontsteking), dus wil ik wel eerst eea kunnen testen/controleren vooraleer ik misschien een goeie alternator vervang en alsnog geen laadstroom heb.
Op de alternator zitten 2 aansluitingen: de laadkabel die via de startmotor naar de accu en de kabelboom gaat, en nog een tweede dunnere draad. Die dunnere draad is waarschijnlijk essentieel om laadstroom te hebben, hoe dient deze zich te gedragen?
Die spanningsregelaar, hoe ziet die er uit en waar zit die, hoe dient die zich te gedragen?
Ik denk dat er aan de kabelboom van Soleille al heel wat geknutseld is en ik hecht niet veel waarde aan de originaliteit van het elektrisch systeem, als het maar werkt en veilig is, dus wil ik vooral kunnen meten of alles wel functioneert zoals het hoort te functioneren, en dit eventueel waar nodig verhelpen, los van of dit nu met de juiste stekkertjes en de juiste kleurcodering is, dus een tijdelijk testkabeltje of een definitieve nieuwe verbinding leggen is voor mij geen probleem. Mijn multimeter heeft het blijkbaar begeven, maar ik haal sowieso wel een nieuwe, die heb ik sowieso nog nodig.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Hoe heb je gemeten dat je geen laadstroom hebt?
De regelaar zit bij de accu, zwart kastje, deze regelt de veldspoel, elektromagneet, welke de mate van stroom opwekken regelt. Als de spanning boven een bepaald voltage uitkomt zal de spanningsregelaar de spanning op de veldspoel verlagen, waardoor de magneet minder sterk is en de dynamo minder stroom opwekt.
De regelaar zit bij de accu, zwart kastje, deze regelt de veldspoel, elektromagneet, welke de mate van stroom opwekken regelt. Als de spanning boven een bepaald voltage uitkomt zal de spanningsregelaar de spanning op de veldspoel verlagen, waardoor de magneet minder sterk is en de dynamo minder stroom opwekt.
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Regelaar hangt normaal in de buurt van de accu. Koppel de accu eens af en demonteer de koolborstels van de dynamo een of twee schroefjes bij de dunne draad aan de dynamo. Versleten koolborstels kunnen ook een slecht opladen veroorzaken.
diverse Citroens, wat anders.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Mijn garagebedrijf heeft me voor het keuringgebeuren vrijdag tot morgen een booster en een acculader uitgeleend zodat ik vrijdag kon starten mocht ik onderweg ergens stilvallen of de motor moeten uitzetten, en de accu over het weekend eens goed kan laten opladen (ik heb ook even het "repair"-programma laten doen, en nu hangt de lader er nog aan ter onderhoud gezien de accu diep ontladen is geweest).
Op die booster zit een display die de accuspanning aangeeft, deze was vrijdag aanvankelijk 12.4V en na het rijden naar de keuring, terug naar het garagebedrijf, naar de 2CV-specialist (die in verlof bleek te zijn) en naar huis hield ik minder dan 12V over. Na het starten, zelfs met een dot gas, ging de spanning op de accu ook niet omhoog terwijl die toch minstens over de 13V, liefst rond de 14V zou moeten gaan.
Een zwart kastje heb ik niet, wel dit: Is dit de spanningsregelaar?De regelaar zit bij de accu, zwart kastje, deze regelt de veldspoel, elektromagneet, welke de mate van stroom opwekken regelt. Als de spanning boven een bepaald voltage uitkomt zal de spanningsregelaar de spanning op de veldspoel verlagen, waardoor de magneet minder sterk is en de dynamo minder stroom opwekt.
Ik zie 3 draden, als dit de spanningsregelaar is, dan lijkt mij logisch dat deze 3 draden massa, geschakelde voeding, en stuurstroom naar de alternator zijn, juist?
Werkt deze spanningsregelaar van zodra het contact op staat, of op een of andere manier enkel als de motor effectief loopt?
Als die werkt van zodra het contact opstaat, hoort er dus geen spanning te zitten op die dunne draad op de alternator met het contact uit, maar wel met het contact aan, correct?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Dat is de regelaar, de dunne draad op de dynamo komt van uit deze stekker.
Kan ook zijn dat je koolborstels versleten zijn, dan laad hij ook niet meer op die kan je makkelijk uit je dynamo demonteren om te kijken.
Bij sommige dynamo's zitten 2 lipjes waar de stekker van de dunne draad op past. 1 is massa als je hem daar op zet is je regelaar gelijk stuk. Ik vouw die lip altijd om bij zn dynamo zo dat je niet er ongeluk verkeerd stekkerd, heeft me al een regelaar gekost.
Kan ook zijn dat je koolborstels versleten zijn, dan laad hij ook niet meer op die kan je makkelijk uit je dynamo demonteren om te kijken.
Bij sommige dynamo's zitten 2 lipjes waar de stekker van de dunne draad op past. 1 is massa als je hem daar op zet is je regelaar gelijk stuk. Ik vouw die lip altijd om bij zn dynamo zo dat je niet er ongeluk verkeerd stekkerd, heeft me al een regelaar gekost.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Bedankt. Ik haal morgen een verse multimeter, dan kan ik alvast controleren of er continuïteit (en niet al teveel weerstand) is tussen het uiteinde wat aan de alternator zit en een van de drie aansluitingen op de spanningsregelaar. Kan ik meteen even kijken wat de andere 2 aansluitingen op de spanningsregelaar doen.
Wanneer komt er spanning op dat draadje (altijd/bij contact/enkel bij draaiende motor) als de spanningsregelaar goed is, en hoeveel?
Kan ik bijvoorbeeld de alternator testen door een tijdelijke verbinding te maken van de pluspool van de accu naar de aansluiting waar het dunne draadje op zit en dan de spanning meten tussen de laadstroomaansluiting en massa, of is 12-13Volt te veel/weinig?
Ik ga liever voort op meting. Mocht uit de meting blijken dat de alternator niet werkt ga ik die voor wat die maar kost in zijn geheel vervangen.Kan ook zijn dat je koolborstels versleten zijn, dan laad hij ook niet meer op die kan je makkelijk uit je dynamo demonteren om te kijken.
Ik veronderstel dat ik de alternator toch moet demonteren om bij die koolborstels te komen?
Ik kan de huidige alternator dan nog altijd eens reviseren en bijhouden als reserveonderdeel, lijkt me nooit verkeerd.
Zo ziet mijn alternator er uit: Er zit dus maar 1 aansluiting op. Ik kan natuurlijk (van zodra ik een werkende multimeter heb) controleren dat die aansluiting niet kortgesloten is naar de massa.Bij sommige dynamo's zitten 2 lipjes waar de stekker van de dunne draad op past. 1 is massa als je hem daar op zet is je regelaar gelijk stuk. Ik vouw die lip altijd om bij zn dynamo zo dat je niet er ongeluk verkeerd stekkerd, heeft me al een regelaar gekost.
Ik veronderstel dat ik daar een weerstand moet meten?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Als het kontakt aan is moet je daar spanning meten, toch wel minstens 10 volt denk ik.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Bedankt!André Post schreef: ↑zo 7 aug, 2022 13:48 Als het kontakt aan is moet je daar spanning meten, toch wel minstens 10 volt denk ik.
Morgen dus even meten.
Is er een mogelijkheid om de alternator zelf te bekrachtigen en die te testen mocht de spanningsregelaar defect blijken?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Wij zijn naar zweden gereden met defecte regelaar. De draad van de dynamo verlengt naar de cabine en een 12v draad. Af en toe een poosje door verbinden om op te laden en dan weer los.
De borstels haal je er zo uit die 2 schroefjes bij de stekker. Dan komt dar witte plastic deel er uit daar zitten de borstels aan.
De borstels haal je er zo uit die 2 schroefjes bij de stekker. Dan komt dar witte plastic deel er uit daar zitten de borstels aan.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Klinkt makkelijk zat.Erikjan schreef: ↑zo 7 aug, 2022 16:14 Wij zijn naar zweden gereden met defecte regelaar. De draad van de dynamo verlengt naar de cabine en een 12v draad. Af en toe een poosje door verbinden om op te laden en dan weer los.
De borstels haal je er zo uit die 2 schroefjes bij de stekker. Dan komt dar witte plastic deel er uit daar zitten de borstels aan. -FOTO-
Ik meet morgen eerst eens uit of er wel voeding en massa aan de spanningsregelaar toekomt en continuïteit naar de alternator, en vervolgens kijken of er effectief een stuurspanning naar de alternator gaat met het contact aan.
De accu is nu normaal goed geladen, maar de lader moet morgen ook terug, dus als ik de voeding van de bobine loshaal en al de rest staat uit heb ik met contact aan alleen een beetje verbruik van de benzinemeter, toch?
Als die spanningsregelaar en bekabeling in orde blijkt moet het wel de alternator zijn en bekijk ik inderdaad even die koolborstels, als de spanningsregelaar kaduuk blijkt moet ik nog even bedenken hoe ik de alternator kan testen zonder de motor te starten en de nu netjes opgeladen accu meteen weer een stuk te ontladen zonder mogelijkheid om die weer bij te laden. (Toch maar eens investeren in een acculader met druppellaadfunctie, lijkt me sowieso nuttig wanneer Soleille een tijdje binnen blijft tijdens de gure wintermaanden).
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Zo, de booster en acculader van het garagebedrijf teruggebracht en intussen even gaan shoppen: een eigen acculader (PowerPlus POWX4203 4A), een setje gekleurde elektratape, en een goedkope multimeter.
Even eea uitgemeten qua spanning en weerstand:
Goedkope multimeter:
Weerstand meetkabels tegen elkaar: 0.7 à 1Ohm afhankelijk van waar ik de pennen tegen elkaar hou.
Contact uit, volgeladen accu:
Alternator:
Bedrading Spanningsregelaar, niet aangesloten:
Om de motor te starten om metingen te doen bij draaiende motor moet ik eerst Soleille buiten trekken (garage staat nogal vol, ik kan er niet in/uit ), maar ik ga ook eerst even zoeken of ik ergens een kabelschoentje en een stukje draad heb om een brug te kunnen maken over de aansluitingen op de alternator.
Dat doe ik straks.
*omtrent de bobine: Met die 3.5Ohm continuïteit naar de pluspool van de bobine nam ik aanvankelijk vrede, maar het viel me op dat er een zwarte draad aan de plus en een rode draad aan de min van de bobine zat, dus heb ik bij contact aan nog even gemeten: Ja hoor: de bobine zit verkeerd-om aangesloten!
Ik heb wel al gereden met Soleille, dus vonk is er.
Is er een reden om de bobine andersom aan te sluiten dan de polariteit die op de bobine staat? Kan dit kwaad?
Even eea uitgemeten qua spanning en weerstand:
Goedkope multimeter:
Weerstand meetkabels tegen elkaar: 0.7 à 1Ohm afhankelijk van waar ik de pennen tegen elkaar hou.
Contact uit, volgeladen accu:
Alternator:
- Dikke aansluiting aangesloten: 12.9V naar minpool accu, ongeveer 0.8Ohm naar de pluspool van de accu. Die weerstand komt overeen met de weerstand in de meetkabels, dus ik ga er van uit dat de verbinding alternator-startmotor-accu aan positieve zijde goed is.
- Dunne aansluiting op de alternator zelf, los: 15Ohm naar alternatorhuis, 18Ohm naar minpool accu.
Die 15Ohm lijkt mij aan te geven dat de koolborstels contact maken en de veldwikkeling niet doorgebrand is. Dat verschil van 3Ohm tussen de meting naar het alternatorhuis vs de minpool van de accu lijkt me wel wat veel, maar bij een lage stroom niets wat de spanningsregelaar niet kan bijregelen, toch?
- Draadje wat op de dunne aansluiting hoort naar een van de 3 aansluitingen van de (losgekoppelde) spanningsregelaar: Ongeveer 1Ohm, dus rekening houdend met de meetkabels goed.
- Die ene draad geeft dus door naar de dunne aansluiting van de alternator (ik heb deze nu aan beide uiteinden geel gemarkeerd)
- Middelste draad: 12.9V naar pluspool accu, 1Ohm (meetdraden dus) naar minpool accu. Minkabel dus, nu zwart gemarkeerd.
- Derde draad, logischerwijs contact (niet gemarkeerd), bij contact UIT: 12.9V naar pluspool accu, 230Ohm naar minpool accu, ongeveer 3.5ohm naar pluspool bobine* (*zie onderaan post).
Zo goed als continuïteit naar pluspool bobine lijkt me goed, beiden zitten achter het contactslot. Die 230Ohm naar massa is wel iets raars, zou dit de weerstand van de benzinemeter kunnen zijn?
Bedrading Spanningsregelaar, niet aangesloten:
- Contactdraad: 12.85V naar minpool accu, ongeveer 12Ohm naar pluspool accu.
Nogal veel weerstand?
- Draad voor de kleine aansluiting los: 0,45V
- Kleine aansluiting aangesloten: 0.08V
Om de motor te starten om metingen te doen bij draaiende motor moet ik eerst Soleille buiten trekken (garage staat nogal vol, ik kan er niet in/uit ), maar ik ga ook eerst even zoeken of ik ergens een kabelschoentje en een stukje draad heb om een brug te kunnen maken over de aansluitingen op de alternator.
Dat doe ik straks.
*omtrent de bobine: Met die 3.5Ohm continuïteit naar de pluspool van de bobine nam ik aanvankelijk vrede, maar het viel me op dat er een zwarte draad aan de plus en een rode draad aan de min van de bobine zat, dus heb ik bij contact aan nog even gemeten: Ja hoor: de bobine zit verkeerd-om aangesloten!
Ik heb wel al gereden met Soleille, dus vonk is er.
Is er een reden om de bobine andersom aan te sluiten dan de polariteit die op de bobine staat? Kan dit kwaad?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Uit de metingen hierboven valt al zeer sterk te vermoeden dat de spanningsregelaar stuk is. Het feit dat het er een nogal antiek stuk uitziet deed me dat al vermoeden.
Ik heb de spanningsregelaar even "gedemonteerd" (het tiewrapje doorgeknipt ) om beter te kunnen bekijken. Aan de binnenkant zit ongetwijfeld flink wat respectabele oertechniek die gemaakt is om een atoombom te overleven, maar aan de onderkant zitten 3 spoelen. Deze die ik aangeduid heb ziet er niet alleen gebroken uit, deze is dat ook (rechterhelft die er goed uitziet meet zo goed als nul Ohm, het geheel meet meer dan 2MegaOhm). Aangezien deze rechtstreeks tussen contactpositief en de aansluiting naar de alternator zit lijkt mij dat deze verantwoordelijk is om een minimale veldstroom door te laten, waar de rest van de spanningsregelaar dan naar behoefte wat bij doet.
Een mooi stukje "vintage" dus, maar jammergenoeg niet meer functioneel.
Ik heb vervolgens Soleille even buiten getrokken (toch handig zo'n stoere voorbumper, een opgeruimde garage ware nog handiger ) en gestart.
Het heeft er dus alle schijn van dat de alternator zelf prima is, alsook alle bedrading.
Even een nieuwe spanningsregelaar regelen dus...
Ik heb de spanningsregelaar even "gedemonteerd" (het tiewrapje doorgeknipt ) om beter te kunnen bekijken. Aan de binnenkant zit ongetwijfeld flink wat respectabele oertechniek die gemaakt is om een atoombom te overleven, maar aan de onderkant zitten 3 spoelen. Deze die ik aangeduid heb ziet er niet alleen gebroken uit, deze is dat ook (rechterhelft die er goed uitziet meet zo goed als nul Ohm, het geheel meet meer dan 2MegaOhm). Aangezien deze rechtstreeks tussen contactpositief en de aansluiting naar de alternator zit lijkt mij dat deze verantwoordelijk is om een minimale veldstroom door te laten, waar de rest van de spanningsregelaar dan naar behoefte wat bij doet.
Een mooi stukje "vintage" dus, maar jammergenoeg niet meer functioneel.
Ik heb vervolgens Soleille even buiten getrokken (toch handig zo'n stoere voorbumper, een opgeruimde garage ware nog handiger ) en gestart.
- Accuspanning na het starten (in 3 keer, moet die choke nog leren kennen, blijkbaar was choke totaal niet nodig) zonder spanningsregelaar: 12.5V
- Stationair toerental zakt in
- 13V op de accu
- 15Volt!
Het heeft er dus alle schijn van dat de alternator zelf prima is, alsook alle bedrading.
Even een nieuwe spanningsregelaar regelen dus...
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Dat lijkt mij de juiste conclusie
Gr Rob
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Help, accu laadt niet bij (late 2CV6)
Ik heb intussen de spanningsregelaar vervangen. Ik twijfelde even of de aansluiting juist was omdat ik het diagrammetje op de spanningsregelaar die ik gekocht heb nogal dubbelzinnig vind (zal wel aan mij liggen), maar ik heb online vergeleken met andere 2CV spanningsregelaars met dezelfde aansluiting waarbij de functie bij de aansluiting zelf staat aangeduid, wat overeen kwam met hoe de draden al zaten, dus ik heb niets veranderd.
Met contact aan komt er nu een dikke 10V op de kleine aansluiting van de alternator, zoals André Post aangaf.
Ik heb het stationair toerental moeten verhogen omdat de motor mooi zou blijven draaien, wat indiceert dat de alternator nu effectief kracht afneemt.
Bij licht verhoogd toerental zonder verbruikers (behalve ontsteking en benzinemeter), na 4 pogingen te moeten doen om te starten (ik hoop dat dit betert met meer te rijden, anders moet ik nog eea nakijken), is de accuspanning nu 14.7V (tikkeltje hoog?)
Als ik de grootlichten aan zet gaat de spanning richting de 15.3V, is dat niet héél veel?
Edit:
Nog even wat gerommeld:
Tijdens de eerdere metingen had ik dus gemerkt dat de polariteit van de bobine verkeerd-om zat. Ik heb geen idee of dit met een reden is gedaan of als het gewoon een foutje door de vorige eigenaar is, maar ik heb deze nu juist aangesloten.
Na even zoeken via Google en op dit forum zag ik dat een te hoge laadspanning kan komen door een slechte massa aan de accu of de spanningsregelaar. Ik heb wat gefrommeld aan de stekker aan de spanningsregelaar zodat de corrosie kon afslijten en het contact 'gelapt' is.
Nu meet ik 14.35V zonder verbruikers zowel op stationair toerental als met wat gas. Helemaal prima!
Met de grootlichten en alarmlichten aan wordt dit 14.8V. Nog wat hoog, maar lijkt me niet alarmerend
Zou er trouwens animo zijn om een "sticky" te maken over de diagnose van laadproblemen en wat goeie weerstanden/spanningen zijn, voor toekomstige nieuwelingen met dit probleem?
Met contact aan komt er nu een dikke 10V op de kleine aansluiting van de alternator, zoals André Post aangaf.
Ik heb het stationair toerental moeten verhogen omdat de motor mooi zou blijven draaien, wat indiceert dat de alternator nu effectief kracht afneemt.
Bij licht verhoogd toerental zonder verbruikers (behalve ontsteking en benzinemeter), na 4 pogingen te moeten doen om te starten (ik hoop dat dit betert met meer te rijden, anders moet ik nog eea nakijken), is de accuspanning nu 14.7V (tikkeltje hoog?)
Als ik de grootlichten aan zet gaat de spanning richting de 15.3V, is dat niet héél veel?
Edit:
Nog even wat gerommeld:
Tijdens de eerdere metingen had ik dus gemerkt dat de polariteit van de bobine verkeerd-om zat. Ik heb geen idee of dit met een reden is gedaan of als het gewoon een foutje door de vorige eigenaar is, maar ik heb deze nu juist aangesloten.
Na even zoeken via Google en op dit forum zag ik dat een te hoge laadspanning kan komen door een slechte massa aan de accu of de spanningsregelaar. Ik heb wat gefrommeld aan de stekker aan de spanningsregelaar zodat de corrosie kon afslijten en het contact 'gelapt' is.
Nu meet ik 14.35V zonder verbruikers zowel op stationair toerental als met wat gas. Helemaal prima!
Met de grootlichten en alarmlichten aan wordt dit 14.8V. Nog wat hoog, maar lijkt me niet alarmerend
Zou er trouwens animo zijn om een "sticky" te maken over de diagnose van laadproblemen en wat goeie weerstanden/spanningen zijn, voor toekomstige nieuwelingen met dit probleem?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986