Alles over de wielophanging
-
RemkoO
- Gebruiker

- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
- Locatie: Poppel
-
Contacteer:
Bericht
door RemkoO » za 24 dec, 2022 22:27
Ik wil de aandrijfashoezen vervangen, want ze zijn gescheurd (mooie klus voor de Kerstvakantie

).
Daarvoor moet deze jongen los (neem ik aan). Zit muurvast, ook na diverse WD40 beurten.
Doe ik iets verkeerd? Heeft iemand suggesties? Graag!
https://flic.kr/p/2o7BrtX
2CV Spécial '87
-
André Post
- Heavy user

- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » zo 25 dec, 2022 09:25
Ja, die kan erg vastzitten.
Een lang wrikijzer met dop 32 er op en die plaat goed vast zetten met een stang tegen de tapeinden met de moeren er op tegen het los schieten.
Verder gewoon linksom los.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
verkuilm
- Veelvuldig poster

- Berichten: 528
- Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
- Locatie: Zeist
Bericht
door verkuilm » zo 25 dec, 2022 10:00
slagmoersleutel is het beste. Meestal gaat het wel. Op de foto lijkt het net of er nog een stuk splitpen in zit?
Die wel even eruit peuteren.
ALs echt niet lukt door gebrek aan gereedschap kan je laten zitten.
Hoog opkrikken en dan aan de bakzijde los halen heb je alleen dop 14 nodig.
Goed kijken naar de rest van de stofhoezen, allemaal vervangen vaak het beste.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
gillis
- Veelvuldig poster

- Berichten: 695
- Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
- Locatie: Breda
Bericht
door gillis » zo 25 dec, 2022 10:35
Maar hij hoeft niet los om je hoes te vervangen...
Gewoon as los bij de bak en dan de assen uit elkaar trekken.
En meteen de tussen en bak hoes vervangen als je toch bezig bent.
onder druk wordt alles vloeibaar
-
Thijs
- Heavy user

- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » zo 25 dec, 2022 12:01
Dit is de lastigste manier om de hoezen te vervangen....
Auto iets opkrikken en het motorblok ook iets.
Dan valt de aandrijfas zo uit elkaar.
-
RemkoO
- Gebruiker

- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
- Locatie: Poppel
-
Contacteer:
Bericht
door RemkoO » ma 26 dec, 2022 12:04
Top, dank je wel voor de adviezen.
Ik ga toch maar kijken naar een slagmoersleutel. Enerzijds lijkt me dat het makkelijkst, anderzijds toch een nuttige aanschaf waar ik de komende jaren plezier van kan hebben. Even Marktplaats afstruinen

2CV Spécial '87
-
RobM
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1955
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
-
Contacteer:
Bericht
door RobM » ma 26 dec, 2022 13:46
Tip van Thijs is echt goed : iets ruime maken en de boel valt zó uit elkaar.
Ik liet de wiellagers lekker in elkaar zitten
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
Erikjan
- Heavy user

- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
-
Contacteer:
Bericht
door Erikjan » ma 26 dec, 2022 15:16
Zou de tips aanhouden en de wiellagerkant niet loshalen. Grote kans dat er vuil in komt dan moet je die ook vervangen. Haal zelf altijd de as bij de remschijf los dan kan je alle hoezen vervangen. Maar de tip van thijs is nog makkelijker.
-
RemkoO
- Gebruiker

- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
- Locatie: Poppel
-
Contacteer:
Bericht
door RemkoO » ma 26 dec, 2022 21:12
De auto staat al los, op bokken. De moeren aan de remschijven krijg ik ook niet los. Geen beweging in te krijgen.
Ik weet niet of de Ami er aan de onderkant hetzelfde uit ziet als de 2cv. Ben toch wat huiverig om er een blok onder te schuiven en voorzichtig te gaan tillen. Wat is de juiste plek?
Thanks!
2CV Spécial '87
-
verkuilm
- Veelvuldig poster

- Berichten: 528
- Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
- Locatie: Zeist
Bericht
door verkuilm » ma 26 dec, 2022 22:54
Eend min of meer zelfde.
Die bout 14 bij schijf gaan altijd los.
Als dat niet lukt heb je slecht gereedschap of heel weinig sleutel ervaring.
Maar die gaan los.
Vastzetten nog meest kritisch. Want te los dan gaan ze er uit.
Stevig vast. Maar ook niet met veel geweld.
Succes
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
RemkoO
- Gebruiker

- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
- Locatie: Poppel
-
Contacteer:
Bericht
door RemkoO » di 27 dec, 2022 13:13
Nou de sleutelervaring is nog niet zo heel groot, maar toch genoeg om bouten los te kunnen draaien

. Ik zal deze week wat meer ruimte maken om er goed bij te kunnen. Het zijspatbord van de Ami is er minder makkelijk af als van een 2cv.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
2CV Spécial '87
-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5253
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » di 27 dec, 2022 15:18
Misschien is het hier toch handiger de grote 32 moer eraf te draaien. Je wielflenzen hebben gaten daarmee kun je ze mooi blokkeren. Auto laten zakken tot je hem met de onderkant van de fusee op een blok hout kunt zetten. Zo gaat je kracht niet verloren in de vering van de auto.
diverse Citroens, wat anders.
-
Erikjan
- Heavy user

- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
-
Contacteer:
Bericht
door Erikjan » do 29 dec, 2022 17:00
Waarmee probeer je ze los te maken? . Met een gewone grote ratel en dop 14 lukt het normaal altijd. Het ziet er ook nog niet vast geroest uit. Willen ze allemaal niet? Ff voor de zekeheid het is gewone schroefdraad links om los rechtsom vast.
Bij de action heb ik ratels gekocht die je uit kan schuiven an heb je een mooie lange hefboom. Niet duur en werkt perfect.
https://www.action.com/nl-nl/p/werckman ... doppenset/
-
Boudewijn
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1959
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
-
Contacteer:
Bericht
door Boudewijn » do 29 dec, 2022 18:09
Een ratel in niet echt het goede gereedschap om vaste bouten mee los te maken. De ratel kan er door stuk gaan.
Een wringijzer is daar beter voor geschikt. Eventueel met een buis er over geschoven om een langere arm te creëren.
Neem een goede kwaliteit dop. Liefst een zeskant en geen twaalfkant.
Ook het wringijzer van goede kwaliteit nemen. Ik heb goede ervaringen met een van HBM.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-w ... elbare-kop
met het wringijzer uit een goedkope doppenset kreeg ik niet alles los. Zie foto.

Schultenbräu das ist mein Bier !
-
Erikjan
- Heavy user

- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
-
Contacteer:
Bericht
door Erikjan » do 29 dec, 2022 19:43
Je hebt helemaal gelijk, voor het echte werk liggen hier ook wringijzers. Maar die aandrijfasbouten draai je een ratel echt niet op stuk. De doppen van die actionset zijn best goed en 6 kant indd. Wat ik ook wel doe is het schuine kantje van de voorkant van de dop er afslijpen dan heb je 1 tot 1,5mm meer grip op je moer. Zeker voor traverse bouten bijvoorbeeld die hebben plattere koppen.