Aandrijfashoezen vervangen
Aandrijfashoezen vervangen
Ik wil de aandrijfashoezen vervangen, want ze zijn gescheurd (mooie klus voor de Kerstvakantie ).
Daarvoor moet deze jongen los (neem ik aan). Zit muurvast, ook na diverse WD40 beurten.
Doe ik iets verkeerd? Heeft iemand suggesties? Graag!
https://flic.kr/p/2o7BrtX
Daarvoor moet deze jongen los (neem ik aan). Zit muurvast, ook na diverse WD40 beurten.
Doe ik iets verkeerd? Heeft iemand suggesties? Graag!
https://flic.kr/p/2o7BrtX
Citroën Ami8 1969
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Ja, die kan erg vastzitten.
Een lang wrikijzer met dop 32 er op en die plaat goed vast zetten met een stang tegen de tapeinden met de moeren er op tegen het los schieten.
Verder gewoon linksom los.
Een lang wrikijzer met dop 32 er op en die plaat goed vast zetten met een stang tegen de tapeinden met de moeren er op tegen het los schieten.
Verder gewoon linksom los.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Aandrijfashoezen vervangen
slagmoersleutel is het beste. Meestal gaat het wel. Op de foto lijkt het net of er nog een stuk splitpen in zit?
Die wel even eruit peuteren.
ALs echt niet lukt door gebrek aan gereedschap kan je laten zitten.
Hoog opkrikken en dan aan de bakzijde los halen heb je alleen dop 14 nodig.
Goed kijken naar de rest van de stofhoezen, allemaal vervangen vaak het beste.
Die wel even eruit peuteren.
ALs echt niet lukt door gebrek aan gereedschap kan je laten zitten.
Hoog opkrikken en dan aan de bakzijde los halen heb je alleen dop 14 nodig.
Goed kijken naar de rest van de stofhoezen, allemaal vervangen vaak het beste.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Maar hij hoeft niet los om je hoes te vervangen...
Gewoon as los bij de bak en dan de assen uit elkaar trekken.
En meteen de tussen en bak hoes vervangen als je toch bezig bent.
Gewoon as los bij de bak en dan de assen uit elkaar trekken.
En meteen de tussen en bak hoes vervangen als je toch bezig bent.
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Dit is de lastigste manier om de hoezen te vervangen....
Auto iets opkrikken en het motorblok ook iets.
Dan valt de aandrijfas zo uit elkaar.
Auto iets opkrikken en het motorblok ook iets.
Dan valt de aandrijfas zo uit elkaar.
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Top, dank je wel voor de adviezen.
Ik ga toch maar kijken naar een slagmoersleutel. Enerzijds lijkt me dat het makkelijkst, anderzijds toch een nuttige aanschaf waar ik de komende jaren plezier van kan hebben. Even Marktplaats afstruinen
Ik ga toch maar kijken naar een slagmoersleutel. Enerzijds lijkt me dat het makkelijkst, anderzijds toch een nuttige aanschaf waar ik de komende jaren plezier van kan hebben. Even Marktplaats afstruinen
Citroën Ami8 1969
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Tip van Thijs is echt goed : iets ruime maken en de boel valt zó uit elkaar.
Ik liet de wiellagers lekker in elkaar zitten
Gr Rob
Ik liet de wiellagers lekker in elkaar zitten
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Zou de tips aanhouden en de wiellagerkant niet loshalen. Grote kans dat er vuil in komt dan moet je die ook vervangen. Haal zelf altijd de as bij de remschijf los dan kan je alle hoezen vervangen. Maar de tip van thijs is nog makkelijker.
Re: Aandrijfashoezen vervangen
De auto staat al los, op bokken. De moeren aan de remschijven krijg ik ook niet los. Geen beweging in te krijgen.
Ik weet niet of de Ami er aan de onderkant hetzelfde uit ziet als de 2cv. Ben toch wat huiverig om er een blok onder te schuiven en voorzichtig te gaan tillen. Wat is de juiste plek?
Thanks!
Ik weet niet of de Ami er aan de onderkant hetzelfde uit ziet als de 2cv. Ben toch wat huiverig om er een blok onder te schuiven en voorzichtig te gaan tillen. Wat is de juiste plek?
Thanks!
Citroën Ami8 1969
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Eend min of meer zelfde.
Die bout 14 bij schijf gaan altijd los.
Als dat niet lukt heb je slecht gereedschap of heel weinig sleutel ervaring.
Maar die gaan los.
Vastzetten nog meest kritisch. Want te los dan gaan ze er uit.
Stevig vast. Maar ook niet met veel geweld.
Succes
Die bout 14 bij schijf gaan altijd los.
Als dat niet lukt heb je slecht gereedschap of heel weinig sleutel ervaring.
Maar die gaan los.
Vastzetten nog meest kritisch. Want te los dan gaan ze er uit.
Stevig vast. Maar ook niet met veel geweld.
Succes
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Nou de sleutelervaring is nog niet zo heel groot, maar toch genoeg om bouten los te kunnen draaien . Ik zal deze week wat meer ruimte maken om er goed bij te kunnen. Het zijspatbord van de Ami is er minder makkelijk af als van een 2cv.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Citroën Ami8 1969
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Misschien is het hier toch handiger de grote 32 moer eraf te draaien. Je wielflenzen hebben gaten daarmee kun je ze mooi blokkeren. Auto laten zakken tot je hem met de onderkant van de fusee op een blok hout kunt zetten. Zo gaat je kracht niet verloren in de vering van de auto.
diverse Citroens, wat anders.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Waarmee probeer je ze los te maken? . Met een gewone grote ratel en dop 14 lukt het normaal altijd. Het ziet er ook nog niet vast geroest uit. Willen ze allemaal niet? Ff voor de zekeheid het is gewone schroefdraad links om los rechtsom vast.
Bij de action heb ik ratels gekocht die je uit kan schuiven an heb je een mooie lange hefboom. Niet duur en werkt perfect.
https://www.action.com/nl-nl/p/werckman ... doppenset/
Bij de action heb ik ratels gekocht die je uit kan schuiven an heb je een mooie lange hefboom. Niet duur en werkt perfect.
https://www.action.com/nl-nl/p/werckman ... doppenset/
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Een ratel in niet echt het goede gereedschap om vaste bouten mee los te maken. De ratel kan er door stuk gaan.
Een wringijzer is daar beter voor geschikt. Eventueel met een buis er over geschoven om een langere arm te creëren.
Neem een goede kwaliteit dop. Liefst een zeskant en geen twaalfkant.
Ook het wringijzer van goede kwaliteit nemen. Ik heb goede ervaringen met een van HBM. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-w ... elbare-kop
met het wringijzer uit een goedkope doppenset kreeg ik niet alles los. Zie foto.
Een wringijzer is daar beter voor geschikt. Eventueel met een buis er over geschoven om een langere arm te creëren.
Neem een goede kwaliteit dop. Liefst een zeskant en geen twaalfkant.
Ook het wringijzer van goede kwaliteit nemen. Ik heb goede ervaringen met een van HBM. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-w ... elbare-kop
met het wringijzer uit een goedkope doppenset kreeg ik niet alles los. Zie foto.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoezen vervangen
Je hebt helemaal gelijk, voor het echte werk liggen hier ook wringijzers. Maar die aandrijfasbouten draai je een ratel echt niet op stuk. De doppen van die actionset zijn best goed en 6 kant indd. Wat ik ook wel doe is het schuine kantje van de voorkant van de dop er afslijpen dan heb je 1 tot 1,5mm meer grip op je moer. Zeker voor traverse bouten bijvoorbeeld die hebben plattere koppen.