Brandstofmeter vervangen
Brandstofmeter vervangen
Ik wil de brandstofmeter van de Ami (die in een kastje zit geïntegreerd met de voltmeter) vervangen voor een externe brandstofmeter. De vlotter verving ik al eerder; die is al nieuw (en zou dus moeten werken).
Het gaat om een simpele meter als deze:
Dit zijn de aansluitingen aan de achterzijde:
Je zou toch denken dat aansluiten van de + op de + pool en de aarde op de - pool al zou volstaan om de meter te laten uitslaan (het is immers een potentiometer en die krijgt dan volledige weerstand), maar er gebeurt niets, ook niet als ik de spanning van de vlotter 'doorgeef' (op de S).
Doe ik iets verkeerd?
Hoe zou ik de werking van de vlotter c.q. de brandstofmeter kunnen testen?
Groet!
Het gaat om een simpele meter als deze:
Dit zijn de aansluitingen aan de achterzijde:
Je zou toch denken dat aansluiten van de + op de + pool en de aarde op de - pool al zou volstaan om de meter te laten uitslaan (het is immers een potentiometer en die krijgt dan volledige weerstand), maar er gebeurt niets, ook niet als ik de spanning van de vlotter 'doorgeef' (op de S).
Doe ik iets verkeerd?
Hoe zou ik de werking van de vlotter c.q. de brandstofmeter kunnen testen?
Groet!
Citroën Ami8 1969
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
Heb je er documenatie bij?
Heb thuis een schema van de binnenkant van de tankmeter. Nu op vakantie; zal met een paar dagen eea posten
Ik gok dat de meter en gever niet bij elkaar passen, van vdo zie ik 0 -90 ohm, de eend heeft 0- 130.
Wat je evenkan proberen: + en - aansluiten en dan de s aan de min hangen.
Gr Rob
Heb thuis een schema van de binnenkant van de tankmeter. Nu op vakantie; zal met een paar dagen eea posten
Ik gok dat de meter en gever niet bij elkaar passen, van vdo zie ik 0 -90 ohm, de eend heeft 0- 130.
Wat je evenkan proberen: + en - aansluiten en dan de s aan de min hangen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Brandstofmeter vervangen
De vroegere losse Jaeger meters hadden ook 3 draden tussen tank en meter.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Brandstofmeter vervangen
Bedankt voor de info Rob. Als ik de S rechtstreeks aan de min van de accu hang (ik had dat gisteren aan de plus gedaan, ahum) geeft de meter 'driekwart vol' aan. Dat zou wel kunnen kloppen dus.
Ik ga vanavond even lezen of de Ami ook weerstand heeft van 0 tot 130 ohm. Dan eens kijken wat er online te vinden is. Wordt vervolgd.
Citroën Ami8 1969
Re: Brandstofmeter vervangen
He Remko,
Waarom een andere meter?
Voor de accuraatheid helpt het niet geloof ik...
Zit meer in de vlotter en het systeem van de vlotter.
En ik weet niet of daar een verbeteringslag te maken valt..
Waarom een andere meter?
Voor de accuraatheid helpt het niet geloof ik...
Zit meer in de vlotter en het systeem van de vlotter.
En ik weet niet of daar een verbeteringslag te maken valt..
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: Brandstofmeter vervangen
Ha Gillis,
Klopt - de vlotter moet natuurlijk sowieso functioneren. Maar omdat die nieuw is ga ik er van uit dat het daar niet aan ligt. Ik zal in ieder geval de vlotter even uit de tank halen en die eerst even doormeten, da's wel een goed idee.
groet Remko
Klopt - de vlotter moet natuurlijk sowieso functioneren. Maar omdat die nieuw is ga ik er van uit dat het daar niet aan ligt. Ik zal in ieder geval de vlotter even uit de tank halen en die eerst even doormeten, da's wel een goed idee.
groet Remko
Citroën Ami8 1969
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
Je krijgt het wel werkend, hoor.
Wel eens een moderne tankvlotter aan een universele meter geprutst voor 6v systeem. Weerstandje hier en daar... beetje rekenwerk.
Eerst maar de boel op de werkbank.
Gr Rob
Wel eens een moderne tankvlotter aan een universele meter geprutst voor 6v systeem. Weerstandje hier en daar... beetje rekenwerk.
Eerst maar de boel op de werkbank.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Brandstofmeter vervangen
Precies, dat gaat wel goed komen. Inmiddels weer wat wijzer geworden: de tankvlotter gedemonteerd en de weerstand gemeten.
Met een volle tank (vlotter helemaal omhoog) meet ik 3 ohm:
Met een vrijwel lege tank (vlotter helemaal omlaag) meet ik 347 ohm:
Vanaf hier weer verder kijken
Gr Remko.
Citroën Ami8 1969
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
Mooi. Nu de tankmeter aan de plus en min en dan de stroom door de plus meten. Meet ook even de spanning die nu op de s staat.
Dan de s aan massa en de stroom door de s meten.
Gr Rob
Dan de s aan massa en de stroom door de s meten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
zo zit het bij de eend:
Nu is de vraag:
zit het bij Ami ook zo?
bij hoeveel mA slaat jouw meter 100% uit.
Dus eerst maar even meten.
Groet, Rob
Nu is de vraag:
zit het bij Ami ook zo?
bij hoeveel mA slaat jouw meter 100% uit.
Dus eerst maar even meten.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Brandstofmeter vervangen
Ha Rob,
Dank je wel voor de heldere plaatjes! Die helpen heel erg. Ik stel in ieder geval vast dat de vlotter van de 2cv en Ami hetzelfde weerstandsbereik hebben.
Ik moet nog een nieuwe brandstofmeter aanschaffen en kan de waardes van de meter zelf nog niet vaststellen. Die externe meters zijn online wel te vinden, bijvoorbeeld deze: https://inbouwmeters.nl/contents/nl/p39 ... meter.html. Er staat dan:
Meter geeft aan Vol, dan moet de weerstand van de vlotter 33 Ohm zijn.
Meter geeft aan Leeg, dan moet de weerstand van de vlotter 240 Ohm zijn.
Dat valt wel binnen de range van de Ami c.q. 2cv maar komt niet overeen. Krijg je dan een onnauwkeurige weergave van de tankinhoud? Of zou je dan met het aanbrengen van extra weerstanden (van 340 naar 240 bijvoorbeeld) moeten werken?
Lijkt me wel zinvol dat vast te stellen voordat ik iets aan schaf. De eerdere meter heb ik geretourneerd omdat daar ook een nieuwe vlotter bij zat en die heb ik echt niet nodig.
Groet, Remko.
Dank je wel voor de heldere plaatjes! Die helpen heel erg. Ik stel in ieder geval vast dat de vlotter van de 2cv en Ami hetzelfde weerstandsbereik hebben.
Ik moet nog een nieuwe brandstofmeter aanschaffen en kan de waardes van de meter zelf nog niet vaststellen. Die externe meters zijn online wel te vinden, bijvoorbeeld deze: https://inbouwmeters.nl/contents/nl/p39 ... meter.html. Er staat dan:
Meter geeft aan Vol, dan moet de weerstand van de vlotter 33 Ohm zijn.
Meter geeft aan Leeg, dan moet de weerstand van de vlotter 240 Ohm zijn.
Dat valt wel binnen de range van de Ami c.q. 2cv maar komt niet overeen. Krijg je dan een onnauwkeurige weergave van de tankinhoud? Of zou je dan met het aanbrengen van extra weerstanden (van 340 naar 240 bijvoorbeeld) moeten werken?
Lijkt me wel zinvol dat vast te stellen voordat ik iets aan schaf. De eerdere meter heb ik geretourneerd omdat daar ook een nieuwe vlotter bij zat en die heb ik echt niet nodig.
Groet, Remko.
Citroën Ami8 1969
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
Voor bepaalde kitcars zijn er uiteraard brandstofmeters leverbaar die passen op een originele vlotter. Misschien is dat een oplossing?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Brandstofmeter vervangen
Goed idee, een kitcar tankmeter. Ben je in 1 keer klaar. Ik vind zo drie verschillende.
Bij de meter die je noemt kan je 33 ohm in serie zetten en dan 530 ohm parallel aan de tankvlotter . Nadeel dan: de meter is niet lineair. Dwz half is bv nog maar 1/3e bijvoorbeeld
Gr Rob
Bij de meter die je noemt kan je 33 ohm in serie zetten en dan 530 ohm parallel aan de tankvlotter . Nadeel dan: de meter is niet lineair. Dwz half is bv nog maar 1/3e bijvoorbeeld
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Brandstofmeter vervangen
Dat is op zich een goed idee. Bij Burton zie ik er geen, maar kan later nog eens rondkijken.
Nog beter is het denk ik dat ik zaterdag eens naar het Ami-magazijn in Arkel rijd. Eens kijken wat daar nog aan voorraad ligt.
Nog beter is het denk ik dat ik zaterdag eens naar het Ami-magazijn in Arkel rijd. Eens kijken wat daar nog aan voorraad ligt.
Citroën Ami8 1969
Re: Brandstofmeter vervangen
Afijn. Vooruitlopend op mijn bezoek aan het Ami-magazijn aanstaande zaterdag, heb ik het dashboard (opnieuw) open gemaakt om de bestaande benzine- en voltmeter nog eens te bekijken. De vlotter rechtstreeks op de meter aangesloten en zo dus de kabels onder de auto gepasseerd. Niets. Toen de aansluitingen en contacten nog eens doorgemeten; niets.
Maar verrek: bij het doormeten van de contactpunten tussen de stekker en het plaatje van de meters valt me iets op, doordat het dashboardlampjes door het plaatje heen schijnt. De lijnen naar de twee contactpunten waar ik geen reactie op heb (de benzinemeter en voltmeter) lijken onderbroken te worden:
En bij het demonteren van het meterkastje blijkt dat inderdaad:
Pfff... zo heb ik in ieder geval duidelijk waarom de bestaande meter niet werkt. Met een beetje goeie wil hoeft er dus helemaal geen externe meter in, maar kan ik hier zaterdag of zondag melden dat de Ami ook op dit punt in oude glorie is hersteld
Maar verrek: bij het doormeten van de contactpunten tussen de stekker en het plaatje van de meters valt me iets op, doordat het dashboardlampjes door het plaatje heen schijnt. De lijnen naar de twee contactpunten waar ik geen reactie op heb (de benzinemeter en voltmeter) lijken onderbroken te worden:
En bij het demonteren van het meterkastje blijkt dat inderdaad:
Pfff... zo heb ik in ieder geval duidelijk waarom de bestaande meter niet werkt. Met een beetje goeie wil hoeft er dus helemaal geen externe meter in, maar kan ik hier zaterdag of zondag melden dat de Ami ook op dit punt in oude glorie is hersteld
Citroën Ami8 1969