Bedankt voor het meedenken, TBTB schreef:Dus je hebt t filter al gewisseld of eraf gehaald?
Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.
Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.
De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.
Ik heb gisteren Claudette even warmgereden, de aftapplug eruit gedraaid (wow, ook die zat muurvast, zelfs al bij koude motor!), olievuldop opengezet, oliefilter verwijderd en alle olie eruit laten lopen. Nieuw Purflux oliefilter Ls131 gemonteerd, plug met nieuw "pletbaar" ringetje gemonteerd (met het "randje" naar de boutkop gekeerd) en gevuld met ruim twee liter olie. Vervolgens een proefrondje gereden en afgevuld tot iets boven het midden op de oliepeilstok. Klaar! Ik vind het altijd een leuk klusje, olieverversen.