hevig trillen stuur

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

hevig trillen stuur

Bericht door elfried » vr 18 jul, 2014 16:44

als ik over een bobbel rij dan gaat mn stuur hevig trillen en niet zo een beetje ook van links naar rechts lijkt het wel
om bang van te worden
voorwiel aan de passagierskant heeft geen speling
voorwiel aan de bestuurderskant wel
vnl op kwart voor drie ,dus links rechts
dus wiel eraf
kan geen speling voelen of zien op stuurkogel of stang naar het stuurhuis
ook lijkt er geen speling op het wiellager
wat ik wel constateer ,als ik de wielplaat waarop het wiel wordt vastgezet linksrechts beweeg beweegt de buitenste homokineet intern en zie ik dan dus ook het gehele stuurstangsysteem bewegen
dit met aangetrokken handrem
de moer heb ik muurvast zitten en als de handrem aanstaat kan ik het wiel geen mm verduwen
beetje tegenstrijdig
is die homokineet nu slecht en de oorzaak van het hevig trillen ?
als geen bobbel op de weg is alles normaal ook in de bochten

mvg

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 jul, 2014 16:55

is het een soort klapperend gevoel?
Ik heb iets dergelijks ook gehad, voornamelijk in een bocht. Waren toch echt de stuurkogels. Ook de wielsporing.
Verbruik: Afbeelding

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

Bericht door elfried » vr 18 jul, 2014 17:06

nee in de bochten gaat het goed
gewoon rijden ook zelfs bij volgas
als ik vb over een spoorweg rij dan schudt het verschrikkelijk
ik moet dan vlug remmen want het schudden stopt pas bij zeer lage snelheid
durf niet meer te rijden
bang dat er iets kan afbreken ofzo

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 jul, 2014 17:11

dan lijkt het op iets met het stuurhuis wat niet goed is. controleer eens of de stuurkogels waarmee de stuurstangen er op vastzitten niet meebewegen?
Verbruik: Afbeelding

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

Bericht door elfried » vr 18 jul, 2014 17:33

rubber van de stuurkogel is helemaal weg foetsie dus 2 nieuwe bestellen
vet zal er ook wel niet meer inzitten
ik kan de as naar het stuurhuis ong 1mm rechts links bewegen
op en neer helemaal niet
bevestiging op het stuurhuis beweegt nauwelijks

hoe moet eigenlijk die stuurkogel aangedraaid worden?
ik zie helemaal geen inkeping aan de voorkant.
dit terzijde

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 18 jul, 2014 20:50

Hoe zijn de fuseepennen?
Is er ook speling als je de auto op krikt en de band boven en onder controleert op speling?
Smeer de fusee's eens door, dan heb je tijdelijk minder speling.

Voor wat het demonteren van de stuurkogel betreft; in Zutphen ( :idea: ) hebben ze daar een mooie dop voor met een duidelijk instructiefilmpje op hun site, succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » vr 18 jul, 2014 21:40

shit als ik dit had geweten had ik een foto sessie gemaakt van de week.
heb de mijne net schoongemaakt en nieuwe rubbers gegeven.
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

Bericht door elfried » vr 18 jul, 2014 21:53

ach die kogel dat komt wel goed
is ook het probleem niet
ook de fusees zijn goed quasi nieuw
ook de schokbrekers zijn nieuw
het probleem na de schokbrekers was ook even over en ik dacht de schuldige gevonden te hebben
maar nee dus

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 19 jul, 2014 10:22

En vergeet vooral straks uitlijning niet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 19 jul, 2014 10:23

En vergeet vooral straks uitlijning niet.

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

Bericht door elfried » vr 25 jul, 2014 18:06

het was verdorie toch gewoon het wiellager
zag er nochtans niet zo uit
je ziet dat er soms toch verkeerde conclusies kunnen getrokken woren
had nog ander wiellagerhuis met lager liggen ,dit vervangen en ze rijdt weer als vanouds
geen trillen meer op het stuur ,de nieuwe schokbrekers die goed werken
het is weer een verademing
nu vraag ik mij wel af of ik de stuurkogels kan invetten zonder ze los te halen
op deze zitten er geen smeernippels
is dit te doen of lukt dat niet?

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: hevig trillen stuur

Bericht door 2cvxm » zo 12 mei, 2024 15:19

Als het stuur trilt, Hoe weet ik het verschil tussen fuseepen speling of versleten wiellager?
Heb onlangs beide wiellagers voor vervangen. Enorme verbetering, want hele erge trillen is verdwenen. Maar,…
Op beide voorwielen voel ik nog speling, moeilijk te zeggen hoeveel, maar ze bewegen duidelijk.
In snelle bochten naar rechts op een wat ruwer wegdek voel ik rechtsvoor toch nog lichte trillingen.
Vraag is: is de fuseepen de oorzaak en hoe meet je de speling exact?
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: hevig trillen stuur

Bericht door André Post » ma 13 mei, 2024 08:22

Fusee speling controleren door op te krikken en wiel pakken boven en onder en speling voelen.
dat mag best veel zijn maar wordt op de fuseepen gemeten.
Speling zo uit m'n hoofd 1,5mm boven of onder maar samen niet meer dan 2mm.
Flinke vibratie in vooral lange bochten kan ook de stuurkogel zijn.
Die is af te stellen als het niet te veel versleten is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: hevig trillen stuur

Bericht door 2cvxm » di 28 mei, 2024 21:27

André Post schreef: ma 13 mei, 2024 08:22 Fusee speling controleren door op te krikken en wiel pakken boven en onder en speling voelen.
dat mag best veel zijn maar wordt op de fuseepen gemeten.
Speling zo uit m'n hoofd 1,5mm boven of onder maar samen niet meer dan 2mm.
Flinke vibratie in vooral lange bochten kan ook de stuurkogel zijn.
Die is af te stellen als het niet te veel versleten is.
De stuurkogel was de perfecte tip. Aan beide zijden ze allebei meerdere slagen aan kunnen draaien, na ze een goede dot vet gegeven te hebben. Rijdt nu weer als een echte Eend, snel door de bochten en zonder trillingen. Ook minder herrie van de carrosserie nu de trillingen weg zijn (AK).
Bedankt André!
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: hevig trillen stuur

Bericht door André Post » di 28 mei, 2024 21:51

Niet te strak zetten, anders lopen ze vast bij scherpe bochten.
Uitlijnen is meestal ook nodig na het speling wegstellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie