hevig trillen stuur
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
hevig trillen stuur
als ik over een bobbel rij dan gaat mn stuur hevig trillen en niet zo een beetje ook van links naar rechts lijkt het wel
om bang van te worden
voorwiel aan de passagierskant heeft geen speling
voorwiel aan de bestuurderskant wel
vnl op kwart voor drie ,dus links rechts
dus wiel eraf
kan geen speling voelen of zien op stuurkogel of stang naar het stuurhuis
ook lijkt er geen speling op het wiellager
wat ik wel constateer ,als ik de wielplaat waarop het wiel wordt vastgezet linksrechts beweeg beweegt de buitenste homokineet intern en zie ik dan dus ook het gehele stuurstangsysteem bewegen
dit met aangetrokken handrem
de moer heb ik muurvast zitten en als de handrem aanstaat kan ik het wiel geen mm verduwen
beetje tegenstrijdig
is die homokineet nu slecht en de oorzaak van het hevig trillen ?
als geen bobbel op de weg is alles normaal ook in de bochten
mvg
om bang van te worden
voorwiel aan de passagierskant heeft geen speling
voorwiel aan de bestuurderskant wel
vnl op kwart voor drie ,dus links rechts
dus wiel eraf
kan geen speling voelen of zien op stuurkogel of stang naar het stuurhuis
ook lijkt er geen speling op het wiellager
wat ik wel constateer ,als ik de wielplaat waarop het wiel wordt vastgezet linksrechts beweeg beweegt de buitenste homokineet intern en zie ik dan dus ook het gehele stuurstangsysteem bewegen
dit met aangetrokken handrem
de moer heb ik muurvast zitten en als de handrem aanstaat kan ik het wiel geen mm verduwen
beetje tegenstrijdig
is die homokineet nu slecht en de oorzaak van het hevig trillen ?
als geen bobbel op de weg is alles normaal ook in de bochten
mvg
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
rubber van de stuurkogel is helemaal weg foetsie dus 2 nieuwe bestellen
vet zal er ook wel niet meer inzitten
ik kan de as naar het stuurhuis ong 1mm rechts links bewegen
op en neer helemaal niet
bevestiging op het stuurhuis beweegt nauwelijks
hoe moet eigenlijk die stuurkogel aangedraaid worden?
ik zie helemaal geen inkeping aan de voorkant.
dit terzijde
vet zal er ook wel niet meer inzitten
ik kan de as naar het stuurhuis ong 1mm rechts links bewegen
op en neer helemaal niet
bevestiging op het stuurhuis beweegt nauwelijks
hoe moet eigenlijk die stuurkogel aangedraaid worden?
ik zie helemaal geen inkeping aan de voorkant.
dit terzijde
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Hoe zijn de fuseepennen?
Is er ook speling als je de auto op krikt en de band boven en onder controleert op speling?
Smeer de fusee's eens door, dan heb je tijdelijk minder speling.
Voor wat het demonteren van de stuurkogel betreft; in Zutphen ( ) hebben ze daar een mooie dop voor met een duidelijk instructiefilmpje op hun site, succes!
Is er ook speling als je de auto op krikt en de band boven en onder controleert op speling?
Smeer de fusee's eens door, dan heb je tijdelijk minder speling.
Voor wat het demonteren van de stuurkogel betreft; in Zutphen ( ) hebben ze daar een mooie dop voor met een duidelijk instructiefilmpje op hun site, succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
het was verdorie toch gewoon het wiellager
zag er nochtans niet zo uit
je ziet dat er soms toch verkeerde conclusies kunnen getrokken woren
had nog ander wiellagerhuis met lager liggen ,dit vervangen en ze rijdt weer als vanouds
geen trillen meer op het stuur ,de nieuwe schokbrekers die goed werken
het is weer een verademing
nu vraag ik mij wel af of ik de stuurkogels kan invetten zonder ze los te halen
op deze zitten er geen smeernippels
is dit te doen of lukt dat niet?
zag er nochtans niet zo uit
je ziet dat er soms toch verkeerde conclusies kunnen getrokken woren
had nog ander wiellagerhuis met lager liggen ,dit vervangen en ze rijdt weer als vanouds
geen trillen meer op het stuur ,de nieuwe schokbrekers die goed werken
het is weer een verademing
nu vraag ik mij wel af of ik de stuurkogels kan invetten zonder ze los te halen
op deze zitten er geen smeernippels
is dit te doen of lukt dat niet?
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: hevig trillen stuur
Als het stuur trilt, Hoe weet ik het verschil tussen fuseepen speling of versleten wiellager?
Heb onlangs beide wiellagers voor vervangen. Enorme verbetering, want hele erge trillen is verdwenen. Maar,…
Op beide voorwielen voel ik nog speling, moeilijk te zeggen hoeveel, maar ze bewegen duidelijk.
In snelle bochten naar rechts op een wat ruwer wegdek voel ik rechtsvoor toch nog lichte trillingen.
Vraag is: is de fuseepen de oorzaak en hoe meet je de speling exact?
Heb onlangs beide wiellagers voor vervangen. Enorme verbetering, want hele erge trillen is verdwenen. Maar,…
Op beide voorwielen voel ik nog speling, moeilijk te zeggen hoeveel, maar ze bewegen duidelijk.
In snelle bochten naar rechts op een wat ruwer wegdek voel ik rechtsvoor toch nog lichte trillingen.
Vraag is: is de fuseepen de oorzaak en hoe meet je de speling exact?
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: hevig trillen stuur
Fusee speling controleren door op te krikken en wiel pakken boven en onder en speling voelen.
dat mag best veel zijn maar wordt op de fuseepen gemeten.
Speling zo uit m'n hoofd 1,5mm boven of onder maar samen niet meer dan 2mm.
Flinke vibratie in vooral lange bochten kan ook de stuurkogel zijn.
Die is af te stellen als het niet te veel versleten is.
dat mag best veel zijn maar wordt op de fuseepen gemeten.
Speling zo uit m'n hoofd 1,5mm boven of onder maar samen niet meer dan 2mm.
Flinke vibratie in vooral lange bochten kan ook de stuurkogel zijn.
Die is af te stellen als het niet te veel versleten is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: hevig trillen stuur
De stuurkogel was de perfecte tip. Aan beide zijden ze allebei meerdere slagen aan kunnen draaien, na ze een goede dot vet gegeven te hebben. Rijdt nu weer als een echte Eend, snel door de bochten en zonder trillingen. Ook minder herrie van de carrosserie nu de trillingen weg zijn (AK).André Post schreef: ↑ma 13 mei, 2024 08:22 Fusee speling controleren door op te krikken en wiel pakken boven en onder en speling voelen.
dat mag best veel zijn maar wordt op de fuseepen gemeten.
Speling zo uit m'n hoofd 1,5mm boven of onder maar samen niet meer dan 2mm.
Flinke vibratie in vooral lange bochten kan ook de stuurkogel zijn.
Die is af te stellen als het niet te veel versleten is.
Bedankt André!
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: hevig trillen stuur
Niet te strak zetten, anders lopen ze vast bij scherpe bochten.
Uitlijnen is meestal ook nodig na het speling wegstellen.
Uitlijnen is meestal ook nodig na het speling wegstellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.