rokende lichtschakelaar
rokende lichtschakelaar
Dag allen,
Afgelopen zaterdag gestrand vanwege rookontwikkeling bij het stuur. Vandaag onderzoek gedaan en nu blijkt het aan de lichtschakelaar te liggen. De hele boel losgehaald en de draadjes gecontroleerd. Daar lijkt niets aan de hand te zijn: geen doorgebrande draadjes o.i.d. De rook lijkt zich alleen te ontwikkelen als ik de schakelaar in 'groot licht' stand heb staan. Dit is mijn voorzichtige conclusie omdat ik de weken ervoor geen last van rookontwikkeling had terwijl ik de verlichting aan had maar dan op de 'gewone' stand.
Wie kan me verder helpen om het 'lek' boven te krijgen?
Overigens vind ik werken met electriciteit altijd spannend ( ), dus een aanvullende vraag: hoe onderbreek ik het stroomcircuit ook al weer?
Afgelopen zaterdag gestrand vanwege rookontwikkeling bij het stuur. Vandaag onderzoek gedaan en nu blijkt het aan de lichtschakelaar te liggen. De hele boel losgehaald en de draadjes gecontroleerd. Daar lijkt niets aan de hand te zijn: geen doorgebrande draadjes o.i.d. De rook lijkt zich alleen te ontwikkelen als ik de schakelaar in 'groot licht' stand heb staan. Dit is mijn voorzichtige conclusie omdat ik de weken ervoor geen last van rookontwikkeling had terwijl ik de verlichting aan had maar dan op de 'gewone' stand.
Wie kan me verder helpen om het 'lek' boven te krijgen?
Overigens vind ik werken met electriciteit altijd spannend ( ), dus een aanvullende vraag: hoe onderbreek ik het stroomcircuit ook al weer?
Re: rokende lichtschakelaar
Van de accu de - kabel los maken.
Zelf heb ik en zo'n draaischakelaar op gezet. Die staat standaard uit zodat de stroom er altijd af is. (tenzij ik ga rijden natuurlijk )
Zelf heb ik en zo'n draaischakelaar op gezet. Die staat standaard uit zodat de stroom er altijd af is. (tenzij ik ga rijden natuurlijk )
Re: rokende lichtschakelaar
Heb ik ook gehad, toen is de "printplaat" van mijn schakelaar verbrand. Oorzaak bleek een slecht aangezet oogje van de plus kabel te zijn die werd te heet. Voel maar aan de kabel als het licht aan is. Nieuw oogje aangesoldeerd einde probleem. Of je kunt een relais aansturing van de lampen maken. Spaart de schakelaar en geeft meer licht met de stroom direct van accu over een dikkere draad..
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: rokende lichtschakelaar
Je storing kan komen door slecht kontakt in de schakelaar. Uit elkaar halen en de kontakten die tegen de rol drukken iets bijbuigen.
Of door sluiting in de lampen of bedrading. Haal van links en rechts op de koplampbeugel de gele en groene verbindingen los. Lichtsschakelaar aan. Geen rook? Eerst de ene gele aansluiten, dan de andere. Kijken of de lamp aangast en of er rook is. Dan de groene 1 voor 1.
Als links of rechts problemen geeft kijken of de bedrading tegen de massa ligt of dat het lampje kapot is.
Gr Rob
Of door sluiting in de lampen of bedrading. Haal van links en rechts op de koplampbeugel de gele en groene verbindingen los. Lichtsschakelaar aan. Geen rook? Eerst de ene gele aansluiten, dan de andere. Kijken of de lamp aangast en of er rook is. Dan de groene 1 voor 1.
Als links of rechts problemen geeft kijken of de bedrading tegen de massa ligt of dat het lampje kapot is.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: rokende lichtschakelaar
En voor de zekerheid de vraag... Je hebt geen extra lampen op je groot licht aangesloten he?
Zoals extra verstralers bij het groot licht geknoopt..
Zoiets vraagt extra stroom en kan ook een oorzaak zijn, vandaar de "extra" vraag.
Zoals extra verstralers bij het groot licht geknoopt..
Zoiets vraagt extra stroom en kan ook een oorzaak zijn, vandaar de "extra" vraag.
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: rokende lichtschakelaar
ja zoals gezegd kan schroefje zijn, of die rol.
Zelf doe ik dan originele nieuwe plaatsten. Zijn wel te krijgen.
Zelf doe ik dan originele nieuwe plaatsten. Zijn wel te krijgen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: rokende lichtschakelaar
Ik heb geen exoten aan m'n groot licht aangesloten
Re: rokende lichtschakelaar
Ik ben iets verder met het probleem. De schakelaar rookt niet meer nadat ik de contactpuntjes verbogen heb. Echter, nu lijkt het licht alleen goed te werken als ik de schakelaar op het moment na het draaien vasthoud. Lastig te omschrijven, maar als je aan de schakelaar draait van 0 naar V of van V naar R, Net voordat de schakelaar op R staat, branden de lampen zoals het hoort.
Naar mijn idee kan de rol van de schakelaar maar op één manier gemonteerd worden.
Naar mijn idee kan de rol van de schakelaar maar op één manier gemonteerd worden.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: rokende lichtschakelaar
Is de rol goed schoon? en geen sporen van inbranding?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: rokende lichtschakelaar
Kom maar even langs. Kijken we er samen naar.
Groet, Rob
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: rokende lichtschakelaar
Misschien toch de lipjes wat te ver gebogen zodat ze in de R stand nét niet meer contact maken?
La vie est belle.
Re: rokende lichtschakelaar
Uiteindelijk heb ik goed gekeken hoe de lipjes over de rol lopen. De lipjes wat gebogen en toen werkte het weer.