Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Tiemen » do 5 sep, 2024 16:41

Afgelopen vakantie met de Eend is meer dan goed bevallen, toch was er 1 klein minpuntje: de ruimte.
Wij waren met ons drieën, mijn vrouw, ik en onze dochter.
2 tentjes, 3 slaapmatten en 3 slaapzakken, kleding, stoelen, tafeltje en nog wat kleiner spul.

Eendje goed vol.
IMG_7245.jpeg
Dit zat er allemaal in, mensen verbaasden zich erover
IMG_7262.jpeg
IMG_7250.jpeg
Zeg toch eens eerlijk, dit is toch fantastisch om te rijden:
IMG_7357.jpeg
IMG_7329.jpeg
Wellicht dat we volgend jaar ook weer met ons drieën zijn, dus ik ben al vast aan het nadenken over hoe ik de Eend het beste kan uitrusten zodat we iets meer ruimte hebben.
Een palmabak is een oplossing, maar zelf zat ik te denken aan het volgende:

De achterbank veranderen (uiteraard met een ander framepje) zodat er 1 zitplaats is. De langere dingen, zoals slaapmatten, kunnen dan, zoals bij een skiluik, recht naar voren.
Op die manier winnen we toch aanzienlijke ruimte.
Foto kale achterbank compleet kopie.jpeg
(Foto geleend) Na de gele lijn doorzagen, opnieuw bekleden en dan is er een enkele zitplaats.
Dit heb ik echter nog niet gezien, en in al die jaren dat de Eend er al is, zou iemand anders dit toch ook al wel eens gedaan hebben, maar ik kan er niets over vinden.
Zou het wel mogelijk zijn?

Zouden jullie eens willen meedenken?
Een framepje heb ik al gevonden. Lassen en bekleden levert geen problemen op.

Raytheman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 aug, 2022 07:27

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Raytheman » do 5 sep, 2024 17:24

Waarom niet gewoon een eenpersoonsstoel er in en die verzagen/lassen?

Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Tiemen » do 5 sep, 2024 17:28

Een gewone (voor)stoel heeft niet die beugeltjes waarmee de bank vast zit. Kan wel gemaakt worden, maar ik denk dat een achterbank veranderen minder werk is?

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door gillis » do 5 sep, 2024 17:30

Ja, dat zou ik ook doen (stoel verbouwen). Een, bank verbouwing lijkt me ingewikkelder dan stoel verbouwen. Heb je ook meteen passende bekleding.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Boudewijn » do 5 sep, 2024 17:59

Ik zou een achterbank nemen en de bekleding er van zo veranderen dat je maar één zitplaats bekleed hebt. Aan de onbeklede zijde ook de matjes weg halen en je hebt een open constructie waar je lange spullen doorheen kunt steken.
Het voordeel van deze oplossing is dat je geen aanpassingen aan de eend hoeft te maken en de bank gewoon op de originele bevestigingen vast zit.

Vroeger gingen we met zij vieren met de eend op vakantie. de tenten werden zo plat mogelijk opgevouwen (niet op rollen) en onder de voor stoelen gelegd. De slaapzakken werden over de stoelen gelegd en namen dan ook geen plaats in. Zeiltjes gingen onder de achterbank. Het reservewiel had ik onder de motorkap een plaats gegeven zodat er achterin meer ruimte was. Als je de bekleding van een speciaal hebt, kun je de spullen makkelijker onder de stoelen schuiven dan met de bekleding van de club versie.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Tiemen » do 5 sep, 2024 19:00

Dankjewel voor de tip!
Zelf niet aan gedacht, maar wat Boudewijn schrijft kan natuurlijk ook..., dat kon voor mij wel eens de oplossing zijn.
Inderdaad niets lassen of iets dergelijks, alleen de bekleding aanpassen (wat ik sowieso wilde doen, het moet wel een beetje hetzelfde zijn als de voorstoelen)

Wij hadden nu ook enkele dingen plat onder de stoelen gelegd (wat handdoeken en klein gereedschap).
Om te voorkomen dat het niet onder het rijden tussen de pedalen zou schuiven had ik touw om de voorkant van het stoelframe gespannen, wel kokostouw om het wat 'mooier' te laten lijken :wink:

Op zich paste alles er wel in, maar het kan altijd beter.
De slaapzakken, kleding en handdoeken hadden we in vacuümzakken en dat scheelt al veel.
Alleen die slaapmatten nemen akelig veel ruimte in (maar slapen wel weer heerlijk!).

Dit jaar was de eerste keer en al zo doende leert men, dus allen dank voor het meedenken en de tips!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1858
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door deusjevo » do 5 sep, 2024 19:38

Ik zou een karretje aanschaffen, komt rijgedrag ook weer ten goede denk ik en je hebt wat meer ruimte in de eend zelf
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 335
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door IVARIO » vr 6 sep, 2024 10:32

deusjevo schreef: do 5 sep, 2024 19:38 Ik zou een karretje aanschaffen, komt rijgedrag ook weer ten goede denk ik en je hebt wat meer ruimte in de eend zelf
Waarom komt een karretje het rijgedrag ten goede? Vanwege minder gewicht in de auto, bedoel je?
Wel minder parkeerkeuze met een karretje.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1858
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door deusjevo » vr 6 sep, 2024 10:50

Een afgeladen Eend stuurt en rijdt niet prettig vind ik.
Aanhangertje hebben wij ook vaak gebruikt, tot in zuid Spanje toe, zie de foto.
Je dochter (of vrouw) heeft ook gelijk een hele achterbank ter beschikking, wellicht ook wel handig voor haar.
Verder hou je wellicht de beschikking over de binnenspiegel en dat is ook wel zo prettig
.
7C3B00E2-3DA1-4105-9DD1-5439C1C703BC.jpeg
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Tiemen » vr 6 sep, 2024 13:19

deusjevo schreef: vr 6 sep, 2024 10:50 Een afgeladen Eend stuurt en rijdt niet prettig vind ik.
Aanhangertje hebben wij ook vaak gebruikt, tot in zuid Spanje toe, zie de foto.
Je dochter (of vrouw) heeft ook gelijk een hele achterbank ter beschikking, wellicht ook wel handig voor haar.
Verder hou je wellicht de beschikking over de binnenspiegel en dat is ook wel zo prettig
De afgeladen Eend stuurt inderdaad aanmerkelijk anders dan normaal, ik vond haar wat 'zweveriger' sturen.

Mooie aanhangwagen! Zelf zou ik dit niet doen, om de simpele reden dat ik never nooit mijn eendje voorzie van een trekhaak.., onder een moderne auto vind ik zo'n lelijk ding al enorm storend, en onder mijn Eendje komt er zeker niet zo'n lelijk ding. Maar ieder zijn eigen mening uiteraard!
Tis wellicht wel handig, maar voor die paar weken per jaar probeer ik iets te doen met de achterbank.
(nu alleen nog een framepje vinden..)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2672
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Achterbank veranderen naar 1 zitplaats

Bericht door Michiel van G. » vr 6 sep, 2024 13:29

Wat je zou kunnen doen is een halve achterbank voorzien van een sluiting in het midden, zoals de oudere achterbanken hadden én een sluiting op de wielkast. Als je dan een stoelhoes neemt van een asymmetrische stoel, zou je daar wel iets van moeten kunnen maken.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om twee stoelrails te monteren van de voorstoelen, waarvan je dan één stoel eruit kunt schuiven als je op vakantie gaat. Je zit dan wel hoger; dus dan moet je niet té lang zijn.
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie