veel carterdruk en motor loopt slecht

Plaats reactie
postma
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 dec, 2009 09:47
Locatie: saint Denis de Pile, France

veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door postma » za 26 apr, 2025 13:01

De motor heeft meer dan 200.000km achter de rug en heeft nu veel carterdruk.
Ik denk dat het einde leven is en de zuigerveren/zuigers en cilinders versleten zijn er veel compressie naar het carte gaat.

Voordat ik een gereficeerde motor bestel wil ik nog even zeker zijn van mijn diagnose.

Wat denken jullie?
2CV6 Dolly 1986
Mercedes 230E 1989
Porsche 924 1983
MG-Midget 1974
Rover Mini Sprite 1992
Mazda MX-5 1.8i
Toyota Landcruiser Prado

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door Erikjan » za 26 apr, 2025 13:23

Geen onderdruk in je motor komt meestal door een versleten olievulpijp. Hier zitten rubber klepjes in die voor onderdruk zorgen. Deze worden hard en werken dan niet meer. Je kan een revisie setje of nieuwe vulpijp proberen. De onderdruk kan je meten met een stuk doorzichtige slang op de pijlstok opening die leg je in een lus beetje water er in en dan kijken hoe veel hoogte verschil er ontstaat.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


postma
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 dec, 2009 09:47
Locatie: saint Denis de Pile, France

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door postma » za 26 apr, 2025 14:41

Ik heb een olievulklep van metaal (UK made) die er al 150.000km opzit en volledig functioneerd.
Meet vanmiddag even de onderdruk met een waterkolom, maar het is duidelijk dat ik overdruk heb in het carter als ik de vulpijp losdraai.
wat is de beste leverancier voor een nieuwe motor?
2CV6 Dolly 1986
Mercedes 230E 1989
Porsche 924 1983
MG-Midget 1974
Rover Mini Sprite 1992
Mazda MX-5 1.8i
Toyota Landcruiser Prado

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door Boudewijn » za 26 apr, 2025 18:01

Als de zuigerveren versleten zijn, dan hoef je nog geen nieuwe motor te kopen. Meestal is vervangen van de zuigerveren voldoende. Wil je het helemaal goed doen, dan vervang je ook de cilinders en de zuigers. Door de opbouw van een eenden motor is dat geen erg grote ingreep.
Schultenbräu das ist mein Bier !

postma
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 dec, 2009 09:47
Locatie: saint Denis de Pile, France

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door postma » zo 27 apr, 2025 09:14

Rond de 100.000Km heb ik reeds de zuigerveren vernieuwd, maar gezien het totale aantal kilometers de motor gewerkt heeft (215.000) en veel andere motordelen vernieuwd moeten worden heb ik besloten om een nieuw gereviseerde motor te bestellen.
Ook in Nederland zie ik meerdere aanbieders, bv. Burton, Ad v/d Horst, etceteras, welke bevelen jullie aan mbt de kwaliteit van het product?
Ik neem aan dat niet iedere aanbieder de motoren zelf reviseerd, dus dit betrekt van een suplier, welke komt dan het beste uit de bus?
2CV6 Dolly 1986
Mercedes 230E 1989
Porsche 924 1983
MG-Midget 1974
Rover Mini Sprite 1992
Mazda MX-5 1.8i
Toyota Landcruiser Prado

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door Denny » zo 27 apr, 2025 09:44

Volgens mij komen de meeste gereviseerde motoren die je bij de eendengarages kan kopen uit zutphen

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door deusjevo » zo 27 apr, 2025 16:47

Ik heb een gereviseerd blokje van Club Cassis.
Zat er al in toen ik de Dyane kocht, geen idee waar Cassis ze vandaan haalt.

Wellicht revisie in eigen beheer?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

postma
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 dec, 2009 09:47
Locatie: saint Denis de Pile, France

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door postma » zo 27 apr, 2025 17:11

Mehari club Cassis reviseerd ze zelf en is hier in France wel het beste genoteerd qua kwaliteit, maar ook het duurste tov van ander providers zoals Burton. Maar hebben geen voorraad en weet niet wanneer ze weer kunnen leveren, wacht op hun bevestiging.

Probeer ervaringen te vinden voor wat betreft Kwaliteit bij de andere bedrijven die ze zelf reviseren.
2CV6 Dolly 1986
Mercedes 230E 1989
Porsche 924 1983
MG-Midget 1974
Rover Mini Sprite 1992
Mazda MX-5 1.8i
Toyota Landcruiser Prado

gewatte
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door gewatte » zo 27 apr, 2025 22:05

Maat is ook ene aan het zoeken. Soms hoor je zelfs speling op een drijfstanglager (knak) ter hoogte van krukas bij laag toerental. Lekt ook op op voorste en achterste oliekeerrring, lekgassen zullen te hoog zijn bij hoge toeren.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door Sjaak S. » di 29 apr, 2025 18:07

Hoi Gewatte, ik wil je niet tegen houden om een andere motor aan te schaffen, maar een moderne,kleine olievulpijp (die met een schroefdop) kan ook stuk zijn ! (weet ik uit ervaring!) Dan zou het jammer zijn als je een nieuwe motor koopt waar je deze vulpijp op zet en er dan achter komt dat het probleem nog steeds bestaat... En wat anders: als jij de zuigerveren verdenkt dan is compressie meten zinvol.
my other car is......... ook een eend.

gewatte
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: veel carterdruk en motor loopt slecht

Bericht door gewatte » di 29 apr, 2025 22:36

Die zuigerveren blazen zich ook vaster bij een versleten motor door die lekgassen. Bij hoger toeren draait hij dan beter.
Stationair wil hij niet meteen in gang, zal zijn door te weinig compressie.

Plaats reactie