conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » wo 30 apr, 2025 23:15

Moest een nieuwe demper op. Hier zit de lambdasensor in. Dus ook een nieuwe lasmoer er op moeten lassen.

Koppelingen voor brandstof systeem kwamen vandaag binnen helaas perongeluk verkeerde maat besteld AN8 ipv AN6 dat wordt weer weekje wachten.

Eerst maar verder met de draadboom dan. Krimptang voor de stekkers is er inmiddels ook.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Chris B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Chris B » do 1 mei, 2025 10:44

Mooi werk, flinke ombouwklus.

Wat ik mij afvraag, op de plaats waar de lambdasonde komt, zijn daar de uitlaatgassen nog heet genoeg?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 1 mei, 2025 11:34

Het bedrijf waar de spullen vandaan komen heeft al eerder een 2cv ombouw gedaan. Die eend heeft hem op de zelfde positie. Begreep ook dat er een verwarmingselement in de sensor zit misschien scheelt dat ook.

Ga nog wel de buizen omwikkelen met warmte isolatie. Maar dat is meer om de temperatuur onder de motorkap lager te houden.





Chris B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Chris B » do 1 mei, 2025 13:31

Reden voor mijn vraag is dat de lambdasensor waarschijnlijk een breedband- ipv sprongsensor is. Een breedbandsensor heeft een EGT nodig van minimaal 650c en die worden op die plek denk ik niet gehaald. (Zelfs 350c egt halen zal daar denk ik lastig zijn, dat is de drempeltemperatuur voor een sprongsensor).

Montage in de buis naar de hotspot onder de carburateur had ik logischer gevonden. Mocht je het navragen en een onderbouwing ontvangen dan ben ik daar nieuwsgierig naar.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 1 mei, 2025 14:34

Het is inderdaad een wide and sensor LSU4.9 van Bosch. Ik zag dat er op de controller een led zit die aangeeft of de sensor te koud te warm of goed is. Ben benieuwd wat die aan gaat geven. Mocht het niet werken kan hij altijd nog verplaatst dan zal hij net voor de kachelpot moeten maar dan meet hij maar 1 cilinder.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 1 mei, 2025 15:08

Nog even de datasheet gekeken. Zit een verwarmingselement in die de sensor opwarmd naar 800c. Staat geen minimum temperatuur opgeven wel dat hij het beste zo dicht mogelijk bij de motor moet. We gaan zien wat er gebeurd.

Zal de oude uitlaat eens open slijpen door het gat gezien lijkt op.dit punt wel precies de gassen uit beide cilinders langs te komen.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » vr 2 mei, 2025 10:56

Oude demper open geslepen om te zien hoe het zit. Blijkt dat de plek die ik heb gekozen niet zo handig is. Daar is het windstil zegmaar.

Ga de sensor maar naar de andere kant plaatsen daar omt de wind van beide cilinders langs. Past net als het goed is. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door André Post » zo 4 mei, 2025 18:01

Ik heb een breedband sensor geplaatst in de buis naar de tweede demper, net na de eerste,
Deze gebruik ik alleen om het functioneren van de carburateur in de gaten te houden maar lijkt goed te werken op die positie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 4 mei, 2025 18:42

Dat is misschien nog wel het makkelijkste hoeft niet weer heel die demper er onder vandaan.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 5 mei, 2025 17:04

Toch in de eerst demper geplaats hij zit nu goed in de luchtstroom. In de tussenpijp ben ik bang dat hij te veel een restrictie vormt. Hij steekt best ver de buis in.

Heb de moer iets verzonken in de pot gelast. Zo dat de punt van de sensor mooi is de gasstroom zit. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Chris B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Chris B » di 6 mei, 2025 11:04

Netjes! Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2121
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 6 mei, 2025 16:42

Zag dat er iets verschil zit in de dempers.bij de oude stak het pijpje naar de uitgang veel verder in de pot als bij de nieuwe. Die steekt maar 2cv in de demper. De oude bijna tot de bodem.

Het zijn allebij Walker dempers.
Op zich gunstig voor mij bij de nieuwe zit de sensor beter in de gasstroom.



Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Plaats reactie