Aanhaalmoment vliegwielbouten visa

Plaats reactie
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Aanhaalmoment vliegwielbouten visa

Bericht door schermer » zo 6 jul, 2025 20:59

Dus, vandaag even bezig geweest met het wisselen van het vliegwiel. Dat ging niet helemaal lekker.

Volgens mijn handboek van de citroen visa moeten de vliegwielbouten aangedraaid worden met 79 nm. Dat vond ik al vrij veel, maar ok. Tijdens het aandraaien van de nieuw gekochte bouten voelde het gewoon niet goed. Richting de 60 nm kreeg ik 2 bouten op moment de andere 4 voelden alsof ze steeds slapper werden.

Ik vertrouwde het allemaal voor geen (newton)meter. Dus alles weer los. Een paar bouten waren al serieus aan het vervormen. Wanneer ik ga opzoeken hoeveel nm een eendenvliegwielbout met hebben, dan vind ik 42-45nm, dat vind ik nogal een enorm verschil. Bij een eend zijn het 5 bouten m8, bij een visa zijn het 6 bouten m9. Maar om die nu meteen met bijna 2x zoveel nm vast te zetten??

Wie kan mij vertellen met hoeveel NM ik de vliegwielbouten van een visa vast moet zetten???Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Laatst gewijzigd door schermer op zo 6 jul, 2025 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Aanhaalmoment vliegwielbouten visa

Bericht door schermer » zo 6 jul, 2025 21:04

Nog een vraagje, ik heb nog een setje visa vliegwielbouten liggen, origineel citroen, maar al wel een keertje gebruikt. Is de kwaliteit van het nieuwe spul zo slecht?? Kan ik gewoon de oude originele hergebruiken?

Ook over het gebruik van loctite verschillen de meningen nogal, wat is jullie ervaring?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 6 jul, 2025 22:03

Ik weet niet of het hoort maar ik heb tot nu toe altijd gewoon de oude bouten van het vliegwiel gebruikt. Wel met juiste aanhaalmoment volgens de vraagbaak. Het is nog nooit losgekomen gelukkig. Het is we serieus gevaarlijk als dat zou gebeuren. Zoveel gewicht met 6000 rpm is een hele hoop energie.

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » zo 6 jul, 2025 23:16

AI, ge weet die artificiële intelligentie geeft 2 richtlijnen:
the Citroen Visa flywheel bolts should be torqued to 55-60 Nm (Newton-meters) plus 50 degrees of rotation. Some Valeo kits specify 25 Nm + 50º. Always consult the specific documentation or parts information for your exact engine and flywheel to confirm the correct torque specifications.
Ooit gekocht zo'n mini momentsleutel voor rekbouten voor common railverstuivers (mercedes m7 en lange).

Plaats reactie