Nieuw chassis EN NU ?
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Nieuw chassis EN NU ?
Heb ik net bij Ad van de Horst een prachtig nieuw chassis gehaalt ( met certificaat YAAY )
Maar nu de vraag .. hoe wat en waar ga ik dit chassis behouden van de roestduivel. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er een hoop tectyl aan de pas moet komen.
Maar graag tips van u ervaren chassiswisselaars en andere eend'o'logen.
Nu kan ik nog lekker overal bij .. dus ik wacht met smart af !!
Maar nu de vraag .. hoe wat en waar ga ik dit chassis behouden van de roestduivel. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er een hoop tectyl aan de pas moet komen.
Maar graag tips van u ervaren chassiswisselaars en andere eend'o'logen.
Nu kan ik nog lekker overal bij .. dus ik wacht met smart af !!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Chassis volspuiten met ML of Owatrol. Nu het chassis nog los is, kun je hem mooi op alle zijdens leggen tijdens het spuiten. Leg hem op zijn kop, spuit hem vol en draai hem na een paar dagen en spuit hem dan nogmaals vol. Dan heb je al een groot deel van de binnenzijde goed in te toei zitten.
Wat je gebruikt is naar eigen voorkeur. De een zweert bij Owatrol de ander bij Tectyl ML of wat er nog meer op de markt is.
Het gaat erom dat er maar iets inzit!!! Niks is zeker niet aan te raden.
Ik zelf heb hem volgespoten met ML, maar doe het misschien nog een keer over met Owatrol en daarna nog een laag ML.
Sommige gooien er ook (afgewerkte) olie in. Lees anders ff wat oude topics door over de diverse middelen en maak vervolgens zelf een keuze. Daar staan ook tips in hoe je je chassis het beste kunt volspuiten.
Wat je gebruikt is naar eigen voorkeur. De een zweert bij Owatrol de ander bij Tectyl ML of wat er nog meer op de markt is.
Het gaat erom dat er maar iets inzit!!! Niks is zeker niet aan te raden.
Ik zelf heb hem volgespoten met ML, maar doe het misschien nog een keer over met Owatrol en daarna nog een laag ML.
Sommige gooien er ook (afgewerkte) olie in. Lees anders ff wat oude topics door over de diverse middelen en maak vervolgens zelf een keuze. Daar staan ook tips in hoe je je chassis het beste kunt volspuiten.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Nu heb ik een echt Citroën chassis onder de Mehari, dat ik 8 jaar geleden
helemaal heb volgestort met tectyl.
Echt elk gat wat je kan vinden spuit je met het slangetje met sproeikop
helemaal vol tot het er uit komt lopen.
Dat herhaal je in elke denkbare stand van het chassis.
Ook alle vels en lasnaden moet je zo behandelen.
Als je klaar bent doe je het een paar dagen later nog eens.
Vergeet ook vooral de dubbele plaatdelen niet.
De buitenkant kan je daarna met de ML bodycoating doen.
Ruim 7,5 jaar zomer en winter rijden verder is het chassis, voorzover ik kan
beoordelen, nog zo goed als nieuw.
helemaal heb volgestort met tectyl.
Echt elk gat wat je kan vinden spuit je met het slangetje met sproeikop
helemaal vol tot het er uit komt lopen.
Dat herhaal je in elke denkbare stand van het chassis.
Ook alle vels en lasnaden moet je zo behandelen.
Als je klaar bent doe je het een paar dagen later nog eens.
Vergeet ook vooral de dubbele plaatdelen niet.
De buitenkant kan je daarna met de ML bodycoating doen.
Ruim 7,5 jaar zomer en winter rijden verder is het chassis, voorzover ik kan
beoordelen, nog zo goed als nieuw.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
ik heb even gezocht alvorens het topic te openen, maar ik vind niet echt specifieke tips voor het inspuiten van alle genoemde spullen en belangrijker nog waar ze te koop zijn.
Ik heb tot nu toe gelezen
tectyl
owatrol
ML ( die heb ik nog 1 bus staan gebruikt voor een ruitje weer terug te zetten en kan ik kopen bij de bouwmarkt )
RLS
Feit is dat er niet echt duidelijkheid word geboden.
Lang verhaal kort , graag tips waar te verkrijgen ( wat voor winkel bouwmarkt of automaterialen zaak oid ??)
En inspuiten .. ik heb nu een compressor ter beschikking dus verfspuit kopen en gaan met die banaan of zijn dat speciale spuiten ?
Voordeel van dit nieuwe chassis is trouwens wel dat er veel gaten zijn gemaakt voor het inspuiten van antiroest spul, dus wellicht zijn spuitbusjes ook prima ?
Ik heb tot nu toe gelezen
tectyl
owatrol
ML ( die heb ik nog 1 bus staan gebruikt voor een ruitje weer terug te zetten en kan ik kopen bij de bouwmarkt )
RLS
Feit is dat er niet echt duidelijkheid word geboden.
Lang verhaal kort , graag tips waar te verkrijgen ( wat voor winkel bouwmarkt of automaterialen zaak oid ??)
En inspuiten .. ik heb nu een compressor ter beschikking dus verfspuit kopen en gaan met die banaan of zijn dat speciale spuiten ?
Voordeel van dit nieuwe chassis is trouwens wel dat er veel gaten zijn gemaakt voor het inspuiten van antiroest spul, dus wellicht zijn spuitbusjes ook prima ?
some got it, some eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Binnenkant spuit je vol met Owatrol. De buitenkant schuren vervolgens in de RLS zetten dat is menie met owatrol erdoor heen. Daarover heen doe je tectielbodycoating gemengd met zo'n 50% owatrol. Heb nog 5 liter Owatrol staan en woon vlak bij dus kan je zo komen kopen.Maikel schreef:ik heb even gezocht alvorens het topic te openen, maar ik vind niet echt specifieke tips voor het inspuiten van alle genoemde spullen en belangrijker nog waar ze te koop zijn.
Ik heb tot nu toe gelezen
tectyl
owatrol
ML ( die heb ik nog 1 bus staan gebruikt voor een ruitje weer terug te zetten en kan ik kopen bij de bouwmarkt )
RLS
Feit is dat er niet echt duidelijkheid word geboden.
Lang verhaal kort , graag tips waar te verkrijgen ( wat voor winkel bouwmarkt of automaterialen zaak oid ??)
En inspuiten .. ik heb nu een compressor ter beschikking dus verfspuit kopen en gaan met die banaan of zijn dat speciale spuiten ?
Voordeel van dit nieuwe chassis is trouwens wel dat er veel gaten zijn gemaakt voor het inspuiten van antiroest spul, dus wellicht zijn spuitbusjes ook prima ?
-
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 15 aug, 2005 02:23
- Locatie: Ursel, Belgium
ik heb mij een gegelvaniseerd chassis besteld,raakt in belgië wel door de keuring.Gaat al een heel eind langer mee dan een gewoon.dan nog eens heel de boel volsmeren met alles wat er is, en ik vermoed dat dit toch een 20 jaar moet meegaan
op cassis geven ze levenslange garantie,dus dit lijkt me wel deftig
op cassis geven ze levenslange garantie,dus dit lijkt me wel deftig
In België een geit....In Nederland een eend...In Frankrijk een Deux cheveaux .MAN WA VOOR NEN BEESTENBOEL IS DA IER EIGENLIJK!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
In Nederland keuren ze het sinds kort ook goed hoor! Alleen is het niet zo gek dat zo'n gegalvaniseerd chassis minder enthousiastme opwekt, omdat;
- het is stugger
- het is zwaarder
- het heeft geen kreukelzone, citroen heeft een kreukelzone in het chassis verwerkt, maar de gegalvaniseerde hebben dat niet.
Maar verder je krijgt er wel een chassis voor die niet zo snel meer roest.
Maar die overweging moet je zelf maar maken...
Frank
- het is stugger
- het is zwaarder
- het heeft geen kreukelzone, citroen heeft een kreukelzone in het chassis verwerkt, maar de gegalvaniseerde hebben dat niet.
Maar verder je krijgt er wel een chassis voor die niet zo snel meer roest.
Maar die overweging moet je zelf maar maken...
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Deze discussie wilde ik dus eigenlijk weer voorkomen.Lelijke Eend schreef:Elders op het forum staat dat een behandelijng van een holle ruimte met Owatrol gelijk staat aan helemaal niets doen ...
Ieder zijn eigen keus, er is genoeg over gezegd op dit forum lijkt me en al die oude topics staan er nog.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Ik denk dat het belangrijkste is dat je de behandeling regelmatig herhaalt. en ik zou er ook iets inspuiten wat niet hard word maar plakkerig blijft, waxoil rx5 fluidfilm, ongekookte lijnolie. En de buitenkant zou ik zeker niet in de tectyl zetten, maar gewoon netjes verven, dan kan je mooi zien waar eventueel roest komt. verven kan je het beste doen met rx5 en dan rx 10 of zo je wilt owatrol en dan chassislak.
groet Fank
groet Frank
groet Fank
groet Frank