Nieuw chassis EN NU ?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Nieuw chassis EN NU ?

Bericht door Maikel » di 6 sep, 2005 20:27

Heb ik net bij Ad van de Horst een prachtig nieuw chassis gehaalt ( met certificaat YAAY )
Maar nu de vraag .. hoe wat en waar ga ik dit chassis behouden van de roestduivel. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er een hoop tectyl aan de pas moet komen.
Maar graag tips van u ervaren chassiswisselaars en andere eend'o'logen.
Nu kan ik nog lekker overal bij .. dus ik wacht met smart af !!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 6 sep, 2005 20:28

TOM!!!!
HCOKMOT!!

zoek even contact met m op!
Hij heeft een berg hele goede tips!!!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 sep, 2005 20:34

Chassis volspuiten met ML of Owatrol. Nu het chassis nog los is, kun je hem mooi op alle zijdens leggen tijdens het spuiten. Leg hem op zijn kop, spuit hem vol en draai hem na een paar dagen en spuit hem dan nogmaals vol. Dan heb je al een groot deel van de binnenzijde goed in te toei zitten.

Wat je gebruikt is naar eigen voorkeur. De een zweert bij Owatrol de ander bij Tectyl ML of wat er nog meer op de markt is.

Het gaat erom dat er maar iets inzit!!! Niks is zeker niet aan te raden.

Ik zelf heb hem volgespoten met ML, maar doe het misschien nog een keer over met Owatrol en daarna nog een laag ML.

Sommige gooien er ook (afgewerkte) olie in. Lees anders ff wat oude topics door over de diverse middelen en maak vervolgens zelf een keuze. :wink: Daar staan ook tips in hoe je je chassis het beste kunt volspuiten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 6 sep, 2005 20:47

Nu heb ik een echt Citroën chassis onder de Mehari, dat ik 8 jaar geleden
helemaal heb volgestort met tectyl.
Echt elk gat wat je kan vinden spuit je met het slangetje met sproeikop
helemaal vol tot het er uit komt lopen.
Dat herhaal je in elke denkbare stand van het chassis.
Ook alle vels en lasnaden moet je zo behandelen.
Als je klaar bent doe je het een paar dagen later nog eens.
Vergeet ook vooral de dubbele plaatdelen niet.
De buitenkant kan je daarna met de ML bodycoating doen.
Ruim 7,5 jaar zomer en winter rijden verder is het chassis, voorzover ik kan
beoordelen, nog zo goed als nieuw.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 6 sep, 2005 21:04

ik heb even gezocht alvorens het topic te openen, maar ik vind niet echt specifieke tips voor het inspuiten van alle genoemde spullen en belangrijker nog waar ze te koop zijn.

Ik heb tot nu toe gelezen

tectyl
owatrol
ML ( die heb ik nog 1 bus staan gebruikt voor een ruitje weer terug te zetten en kan ik kopen bij de bouwmarkt )
RLS

Feit is dat er niet echt duidelijkheid word geboden.
Lang verhaal kort , graag tips waar te verkrijgen ( wat voor winkel bouwmarkt of automaterialen zaak oid ??)

En inspuiten .. ik heb nu een compressor ter beschikking dus verfspuit kopen en gaan met die banaan of zijn dat speciale spuiten ?

Voordeel van dit nieuwe chassis is trouwens wel dat er veel gaten zijn gemaakt voor het inspuiten van antiroest spul, dus wellicht zijn spuitbusjes ook prima ?
some got it, some eend

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 6 sep, 2005 21:08

Maikel schreef:ik heb even gezocht alvorens het topic te openen, maar ik vind niet echt specifieke tips voor het inspuiten van alle genoemde spullen en belangrijker nog waar ze te koop zijn.

Ik heb tot nu toe gelezen

tectyl
owatrol
ML ( die heb ik nog 1 bus staan gebruikt voor een ruitje weer terug te zetten en kan ik kopen bij de bouwmarkt )
RLS

Feit is dat er niet echt duidelijkheid word geboden.
Lang verhaal kort , graag tips waar te verkrijgen ( wat voor winkel bouwmarkt of automaterialen zaak oid ??)

En inspuiten .. ik heb nu een compressor ter beschikking dus verfspuit kopen en gaan met die banaan of zijn dat speciale spuiten ?

Voordeel van dit nieuwe chassis is trouwens wel dat er veel gaten zijn gemaakt voor het inspuiten van antiroest spul, dus wellicht zijn spuitbusjes ook prima ?
Binnenkant spuit je vol met Owatrol. De buitenkant schuren vervolgens in de RLS zetten dat is menie met owatrol erdoor heen. Daarover heen doe je tectielbodycoating gemengd met zo'n 50% owatrol. Heb nog 5 liter Owatrol staan en woon vlak bij dus kan je zo komen kopen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 6 sep, 2005 21:19

voor echte intresse stuur mij of tom even een pb en wij kunnen wellicht helpen

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 6 sep, 2005 21:57

you have a PM
some got it, some eend

2cv6spécial
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 15 aug, 2005 02:23
Locatie: Ursel, Belgium

Bericht door 2cv6spécial » di 6 sep, 2005 22:05

ik heb mij een gegelvaniseerd chassis besteld,raakt in belgië wel door de keuring.Gaat al een heel eind langer mee dan een gewoon.dan nog eens heel de boel volsmeren met alles wat er is, en ik vermoed dat dit toch een 20 jaar moet meegaan
op cassis geven ze levenslange garantie,dus dit lijkt me wel deftig
In België een geit....In Nederland een eend...In Frankrijk een Deux cheveaux .MAN WA VOOR NEN BEESTENBOEL IS DA IER EIGENLIJK!

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 6 sep, 2005 22:17

In Nederland keuren ze het sinds kort ook goed hoor! Alleen is het niet zo gek dat zo'n gegalvaniseerd chassis minder enthousiastme opwekt, omdat;

- het is stugger
- het is zwaarder
- het heeft geen kreukelzone, citroen heeft een kreukelzone in het chassis verwerkt, maar de gegalvaniseerde hebben dat niet.

Maar verder je krijgt er wel een chassis voor die niet zo snel meer roest.

Maar die overweging moet je zelf maar maken...

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 6 sep, 2005 22:38

Elders op het forum staat dat een behandelijng van een holle ruimte met Owatrol gelijk staat aan helemaal niets doen ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 sep, 2005 23:21

Frank Deusjevoo schreef:In Nederland keuren ze het sinds kort ook goed hoor!
Uit betrouwbare bron weet ik dat dit nog steeds niet geheel rond is hoor. Dus roep dit niet te hard. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 sep, 2005 23:22

Lelijke Eend schreef:Elders op het forum staat dat een behandelijng van een holle ruimte met Owatrol gelijk staat aan helemaal niets doen ...
Deze discussie wilde ik dus eigenlijk weer voorkomen.

Ieder zijn eigen keus, er is genoeg over gezegd op dit forum lijkt me en al die oude topics staan er nog. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 7 sep, 2005 09:07

Ik denk dat het belangrijkste is dat je de behandeling regelmatig herhaalt. en ik zou er ook iets inspuiten wat niet hard word maar plakkerig blijft, waxoil rx5 fluidfilm, ongekookte lijnolie. En de buitenkant zou ik zeker niet in de tectyl zetten, maar gewoon netjes verven, dan kan je mooi zien waar eventueel roest komt. verven kan je het beste doen met rx5 en dan rx 10 of zo je wilt owatrol en dan chassislak.

groet Fank

groet Frank

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 7 sep, 2005 10:03

als je het verf dan gaat dit scheuren, en vervolgens weer roesten gebruik altijd een zacht spul als top laag aan de buitenkant

Plaats reactie