Chassis wissel the saga continious
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Chassis wissel the saga continious
zoals menig oplettent forum lezer wellicht al gezien heeft ben ik druk bezig met een chassis wissel.
De koets is er inmiddels af , het nieuwe chassis gehaald en in de ML gezet.
Maar toen ...
vrolijk ben ik begonnen met de veerpotten , en schokbrekers aan 1 kant ( die zijn er inmiddels af.
Maar toen bedacht ik me opeens .. mmm moet de motor niet eerst van het chassis , of moet ik misschien eerst iets anders demonteren ?
Kortom wat is de meest handige en verstandige volgorde ..
1 koets van het chassis
en dan ?
eerst de motor en dan pas aan de wielen beginnen ?
Graag uw tips
en oohja .. hoe gaan die verrekeste veerpotten los ? ik heb op dit moment ALLE bouten los op 2 na .. links en rechts aan de voorkant van de pot en dan aan de binnenkant, en ik krijg ze met geen mogelijkheid los op dit moment ..
De koets is er inmiddels af , het nieuwe chassis gehaald en in de ML gezet.
Maar toen ...
vrolijk ben ik begonnen met de veerpotten , en schokbrekers aan 1 kant ( die zijn er inmiddels af.
Maar toen bedacht ik me opeens .. mmm moet de motor niet eerst van het chassis , of moet ik misschien eerst iets anders demonteren ?
Kortom wat is de meest handige en verstandige volgorde ..
1 koets van het chassis
en dan ?
eerst de motor en dan pas aan de wielen beginnen ?
Graag uw tips
en oohja .. hoe gaan die verrekeste veerpotten los ? ik heb op dit moment ALLE bouten los op 2 na .. links en rechts aan de voorkant van de pot en dan aan de binnenkant, en ik krijg ze met geen mogelijkheid los op dit moment ..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
He Maikel,
idd eerst de motor er vanaf. als je de potten eerst los zou maken klapt je het chassis op de grond.
Je kunt met een flex de moeren doorslijpen tot net bij de schroefdraad en ze dan uitbuigen. De schroefdraad kun je dan schoonmaken. Moet je alleen een nieuwe moer bestellen.
Als je me ff je adres mailt zit het er dik in dat Tom en ik in het weekend ff langs komen ( verm. zaterdag)
idd eerst de motor er vanaf. als je de potten eerst los zou maken klapt je het chassis op de grond.
Je kunt met een flex de moeren doorslijpen tot net bij de schroefdraad en ze dan uitbuigen. De schroefdraad kun je dan schoonmaken. Moet je alleen een nieuwe moer bestellen.
Als je me ff je adres mailt zit het er dik in dat Tom en ik in het weekend ff langs komen ( verm. zaterdag)
Laatst gewijzigd door Eminence Grise op ma 3 okt, 2005 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
whoei , motor is er vanaf .. ff wa gevloek ( met name van de vriendin .. maar het is gelukt.
Kan ik zo weer verder met die veerpotten .. ik ga het nog ff proberen zonder te slijpen, want als ik voor onderdelen op pad moet ben ik hier minimaal een halve dag kwijt, en da's niet de bedoeling.
Maargoed, ben er al wel achter dat het chassis niet 100% pas is , tankbevestiging gaatjes zitten net te krap e.d. dat word dus uitboren
Verder nog 2 potten ML in het chassis spuiten .. en dan kunnen we hopelijk morgen en anders vrijdag beginnen met de opbouw
Kan ik zo weer verder met die veerpotten .. ik ga het nog ff proberen zonder te slijpen, want als ik voor onderdelen op pad moet ben ik hier minimaal een halve dag kwijt, en da's niet de bedoeling.
Maargoed, ben er al wel achter dat het chassis niet 100% pas is , tankbevestiging gaatjes zitten net te krap e.d. dat word dus uitboren
Verder nog 2 potten ML in het chassis spuiten .. en dan kunnen we hopelijk morgen en anders vrijdag beginnen met de opbouw
some got it, some eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Hahaha is nog wel een issue idd wat ik met dat oude chassis aanmoet .. in de voortuin flikkeren zal nie gaan dan krijgt mijn schoonvader een hartverzakking denk ik .. is het iets voor een oudijzer handel oid ( brengt ie iig nog wat geld op )
Maar die potten word ik behoorlijk ziek van ..
Alles is gangbaar .. allebei de potten zijn aan de achterkant helemaal los ( ik kan dus de bus met schroefdraad helemaal uit de pot trekken )
Maar aan de voorkant heb ik aan beide potten pcies hetzelfde probleem
nl.
De voorste moer is los de achterste gangbaar maar ik krijg hem er NET niet helemaal vanaf , dan zit ik vast tegen dat dikke rubber ( begin van de pot zeg maar ) en daar zit ook totaal geen beweging in , en aan de achterkant zitten die dingen gewoon los.
Kortom doe ik nou iets fout , of zitten de potten aan de voorkant net zo in elkaar als aan de achterkant ( daar ben ik namelijk welk vanuit gegaan )
Nahja als het me nog te lang duurd komen er gewoon nieuwe op .. want die eend MOET af voor einde van volgende week.
oohja nog 1 vraag , de bevestegings punten ( draadeinden ) die in je chassis zitten waar je je schokbrekers aan vastmaakt zijn die ook makkelijk nieuw te krijgen want die lijken me ook niet echt makkelijk los te gaan
Maar die potten word ik behoorlijk ziek van ..
Alles is gangbaar .. allebei de potten zijn aan de achterkant helemaal los ( ik kan dus de bus met schroefdraad helemaal uit de pot trekken )
Maar aan de voorkant heb ik aan beide potten pcies hetzelfde probleem
nl.
De voorste moer is los de achterste gangbaar maar ik krijg hem er NET niet helemaal vanaf , dan zit ik vast tegen dat dikke rubber ( begin van de pot zeg maar ) en daar zit ook totaal geen beweging in , en aan de achterkant zitten die dingen gewoon los.
Kortom doe ik nou iets fout , of zitten de potten aan de voorkant net zo in elkaar als aan de achterkant ( daar ben ik namelijk welk vanuit gegaan )
Nahja als het me nog te lang duurd komen er gewoon nieuwe op .. want die eend MOET af voor einde van volgende week.
oohja nog 1 vraag , de bevestegings punten ( draadeinden ) die in je chassis zitten waar je je schokbrekers aan vastmaakt zijn die ook makkelijk nieuw te krijgen want die lijken me ook niet echt makkelijk los te gaan
some got it, some eend
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Je moet de meest buitenste moeren losdraaien. Als het goed is, heb je ook de afstand opgemeten van het uiteinde van de bus tot de moer (4x) zodat je later alles weer goed kan monteren.
Meestal zijn die bussen en moeren rot. Mijn tip: kap de moeren in 2-en met een beitel (steenbeitel, geen houtbeitel) en koop nieuwe bussen en moeren. Ga ik ook doen als ik m'n veerpotten overzet (misschien koop ik wel nieuw zelfs!).
Meestal zijn die bussen en moeren rot. Mijn tip: kap de moeren in 2-en met een beitel (steenbeitel, geen houtbeitel) en koop nieuwe bussen en moeren. Ga ik ook doen als ik m'n veerpotten overzet (misschien koop ik wel nieuw zelfs!).
Afblijven.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Eminence Grise u hebt post
En alle lieve mensen die me aanbevelen om het stuk te maken , ik zit in VAALS en ben dus een halve dag kwijt MINIMAAL om nieuwe onderdelen te halen .. dus dat is een uiterste optie
Ik heb net de vraagbaak eropna geslagen maar helemaal begrijpen doe ik het allemaal niet ..
Is er nou niemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen hoe ik die dingen netjes los haal van het chassis
Bouten kappen hoeft niet .. want alles draaid zoals het hoord .. alleen hoe moeten ze eraf .. ( foto's tekeningen iemand ?? ) of gewoon een beschrijving, ook prima ..
maar ik als simpelle computernerd ben nu ff het spoorbijster
En alle lieve mensen die me aanbevelen om het stuk te maken , ik zit in VAALS en ben dus een halve dag kwijt MINIMAAL om nieuwe onderdelen te halen .. dus dat is een uiterste optie
Ik heb net de vraagbaak eropna geslagen maar helemaal begrijpen doe ik het allemaal niet ..
Is er nou niemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen hoe ik die dingen netjes los haal van het chassis
Bouten kappen hoeft niet .. want alles draaid zoals het hoord .. alleen hoe moeten ze eraf .. ( foto's tekeningen iemand ?? ) of gewoon een beschrijving, ook prima ..
maar ik als simpelle computernerd ben nu ff het spoorbijster
some got it, some eend
Als ik het goed begrijf zijn de moeren gangbaar en is achter alles los.
De constructie van de veerpot is voor gelijk als achter. Je moet voor ook de bus met schroefdraad uit de pot trekken, anders krijg je de veerpot er niet af. Het kan zijn dat dit moeilijk gaat door roestvorming.
Is de bus er eenmaal uit, dan kun je de veerpot eraf halen. de trekstang kun je dan vooraan door de sleuf in de bushouder naar buiten duwen.
De constructie van de veerpot is voor gelijk als achter. Je moet voor ook de bus met schroefdraad uit de pot trekken, anders krijg je de veerpot er niet af. Het kan zijn dat dit moeilijk gaat door roestvorming.
Is de bus er eenmaal uit, dan kun je de veerpot eraf halen. de trekstang kun je dan vooraan door de sleuf in de bushouder naar buiten duwen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
AK350
thenk joe !
En je begrijpt het goed ..
Dit wilde ik weten, punt nu is dus om die voorste bus los te krijgen van het rubber
kon me het ook niet anders voorstellen , mahja als je nog nooit zo'n ding uitelkaar hebt gehaald is het altijd gissen
Morgen gaan we weer verder, nu alleen de veerpotten nog het hele rollende gedeelte ( draagarmen en bevestigingen
thenk joe !
En je begrijpt het goed ..
Dit wilde ik weten, punt nu is dus om die voorste bus los te krijgen van het rubber
kon me het ook niet anders voorstellen , mahja als je nog nooit zo'n ding uitelkaar hebt gehaald is het altijd gissen
Morgen gaan we weer verder, nu alleen de veerpotten nog het hele rollende gedeelte ( draagarmen en bevestigingen
some got it, some eend