koppelingskabel ellende

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

koppelingskabel ellende

Bericht door Cubitus » zo 11 sep, 2005 18:10

Hoi, ik krijg mijn koppeling niet goed afgesteld.
Het probleem is dat de koppeling niet helemaal "vrij" komt, wat dus tandjespoetsen en gekraak opleverd bij het inschakelen van de 1e versnelling en de achteruit en langzaam naar voren willen kruipen bij het stoplicht.
Ik begrijp dat je dit kunt afstellen aan de kabel aan de kant van het schutbord.
Nu is het zo dat ik hier eerder last van had en dus heb ik 2 weken geleden mijn koppelingskabel vervangen. Die is dus nieuw.
Hij staat nu in de uiterste stand en komt nog steeds moeizaam "vrij".
Wat kan ik hier aan doen? want dit is behoorlijk irritant.
De koppeling is trouwens ook nog niet zo oud, die is vorig jaar oktober vervangen en zit er nu ongeveer 30.000km in.
Wie heeft een oplossing???? :idea:
Laatst gewijzigd door Cubitus op zo 11 sep, 2005 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 11 sep, 2005 20:51

Ik heb precies hetzelfde gehad.

Het blok is er denk ik wel 5 keer uitgeweest en telkens kon ik niks vinden en is het maar weer in elkaar gezet.

Op een gegeven moment heeft een 'expert' meegekeken en toen kwamen we erachter.

Het was een combinatie van een aantal zaken:

- Er zat vuiligheid op de priseas, waardoor ik niet goed kon ontkoppelen.

- Verder heb ik er toen een nieuw vliegwiel, drukgroep en plaat ingezet waarvan de toleranties allemaal elkaar tegen leken te werken zodat hij net niet helemaal vrij kwam. Ik heb toen een oudere drukgroep opgezet en die ging net wel goed.

Het kan bij jou iets totaal anders zijn, maar het zijn weer wat ideetjes misschien

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 11 sep, 2005 21:13

Kortom, het zou aan mijn nieuwe drukgroep kunnen liggen??

Ik wordt hier zo moe van. Echt:
Mijn druklager rammelde namelijk ook alweer.

kocht 4 weken terug een nieuwe eerste demper en die bleek na 2 dagen al lek terwijl mijn vorige net een jaar oud was........

Kocht een nieuwe startmotor en na nog geen jaar blijft hij alweer zo af en toe hangen.

Kocht een een 123 en die was na een half jaar al stuk.

Nieuwe raamvangers houden het nog geen jaar uit.

enz

Ik vraag altijd naar originele onderdelen, omdat ik weet dat imitatie ellende kan geven.
Betaal dus meer omdat ik kwaliteit wil en mijn eend betrouwbaar wil hebben aangezien het mijn enige vervoer is en wat krijg ik: TROEP
Meer mensen met dit gevoel???? :evil:
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 11 sep, 2005 22:02

Ik zou toch eerst een kijken hoe lekker de priseas in de koppelimgsplaat schuift.

Je ervaring met nieuwe onderdelen heb ik niet zo, wel met dakjes. Die zijn zo snel verrot.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 11 sep, 2005 22:10

Wat ook kan dat de hevel op de bak krom is, of het asje op het draaipunt
is los of versleten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 11 sep, 2005 22:13

Zou ik daar bij kunnen zonder de motor uit de eend te halen???Heb namelijk geen tijd om te sleutelen eigenlijk en moet wel elke dag van Rotterdam naar Nieuwegein dus als het zo op te lossen is zou mooi zijn. Kan dat??? :?:
2cv az 1968

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 11 sep, 2005 22:18

Wat je waarschijnlijk wel kan zien onder de motor, als iemand de koppeling helemaal intrapt of de koppelingshevel nog verder zou kunnen
of al maximaal bediend wordt.
Ik heb zelfs wel eens een volledig kromme pedalenset gezien.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 11 sep, 2005 22:22

Aan je pendalen zou je dat makkelijk moeten kunnen zien toch? en uit mijn hoofd raakt het koppelingspendaal de vloer niet als ik hem maximaal intrap. Dat lijkt me dan dus wel okee???
2cv az 1968

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 11 sep, 2005 22:28

Als je koppelings pedaal de vloer niet haalt maximaal ingetrapt, betekent
dat de hevel op de bak niet meer verder kan.
Het lijkt me dan toch een probleem op de bak.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 11 sep, 2005 22:30

Kortom drukgroep of hevel?
2cv az 1968

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 12 sep, 2005 16:44

Hoe is de vrije slag?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 12 sep, 2005 16:51

hee bart stuk uit je bodem slijpen kna je hem verder intrappen.

als je zaterdag tijd hebt kom je maar langs ik heb nog wel wat oude type drukgroepen liggen

dan slopen we de boel er uit

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 12 sep, 2005 19:26

Ja de vrije slag is veel te groot, stekker nog, hij komt met maximaal ingetrapt pendaal niet helemaal vrij.
Dat is nu juist het probleem waar we het al de hele tijd over hebben.
Ik heb er ondertussen een lading WD40 op los gelaten, maar geloof niet dat dat helpt :cry:
Heb erg weinig zin om de motor eruit te halen maar goed. We zien wel. :roll:
2cv az 1968

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 19 sep, 2005 19:03

Even een update:
Motor heb ik eruit gehaald en het volgende bleek het geval:
-Borg van het druklager verdwenen.
-Huisjes van het druklager gescheurd.
-Hevel van het druklager krom en los van het asje.
-Door het los zittende lager was de drukgroep zwaar beschadigd.
Ik heb de hevel recht getikt met een hamer, andere drukgroep, ander lagerhuis en borg erop.
Vervolgens de prise-as goed schoon gemaakt en ingevet en de boel weer gemonteerd.
Tot nu toe lijkt alles goed te werken, maar heb sinds zaterdag pas 400km gereden, dus deze week nog even afwachten.
Ik ben benieuwd! :roll:
2cv az 1968

Gesloten