2CV AZ 1955 begin restauratie

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

2CV AZ 1955 begin restauratie

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » di 19 jul, 2005 22:58

Afbeelding
In augustus 2004 werd mijn half gesloopte AZ uit "55" verhuisd van mijn toenmalig adres naar de garage van mijn oma in afwachting tot tijd en zin om er iets mee te gaan doen...(met dank aan Ed Schaap voor de nodige hulp :D ) hij stond op dat moment al 2 jaar in de garage stof te vangen en werg niet meer mee gereden...
A.p.k. was verlopen en bodem was rot verder niks eigenlijk, maar het beestje zag er niet uit.. :? , dus dan maar er iets aan doen, en uiteindelijk zat er niet veel meer op..... (hij staat nu voor zolang op geschorst)
Afbeelding
Nu eindelijk vakantie, en vol goeie moed maar eens gaan kijken, en de koets eraf gehaald, ff schuren en in de owatrol soppen en huppakee....
NOT!
Afbeelding
Afbeelding
Na uren schuren met mijn vader en mijn vriend was er uiteindelijk wat 50 jaar ouwe tectyl van het chassis af en werdt het al wat toonbaarder en duidelijk wat er tevoorschijn kwam...chassis ziet er goed uit en de rest eigenlijk ook wel, alleen de rubbers tussen de veerpotten waren vermurbt en de rubberen delen van de remleiding, waren ook ver heen.....conclusie:
we gaan hem maar helemaal uit mekaar halen..assen en alles van het chassis af, dat stond ons dus morgen te wachten....hahaha en welke verassingen we daar tegenkomen ben ik ook eens benieuwd naar... :roll:
Afbeelding
De benzine tank er ook maar meteen afgehaald, en waarschijnlijk mag hij er ook niet meer terug op, aangezien het een ijzeren is en ik meen me vaag iets gelezen te hebben dat dat niet meer mag??
Weet iemand hier meer over...?
Ow ja, heeft iemand enig idee bij wie ik er voor technische vragen en hulp bij b.v. het maken van veerpotten en dergelijke ik bij terecht kan, de meeste garages die ik ken liggen allemaal boven in NL in ikke zit in limburg, ik kan veel (en dat met twee linkerhanden :P ) maar ik wil niet dat het nog jaren gaat duren voordat ik er eens uitgepuzzeld ben want ik hunker ernaar om weer eens erin te kunnen rondrijden, maar dan glorieuzer dan ooit!!!

Wordt vervolgt!
2cv6charlestongrijs`90/2cv6blueCamargue'73

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 19 jul, 2005 23:06

eeeey!

Die Charleston ken ik!

heb er nog ergens 2 foto's van liggen met de charleston van mn pa ernaast!

Gemaakt een jaar geleden tijdens het Gala van het Stella Maris College.
De eend was toen uitgeleend aan een vriend van jou en die was/is weer een collega van mn pa...

zal de foto's eens zoeken en tzt hier posten!!

Heb m laatst dacht ik ook bij de Coza in Voerendaal zien staan :roll:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 19 jul, 2005 23:14

hallo, mooie auto, zo'n oude AZ!

ijzeren tanks mogen er wel degelijk in! mijn dyane uit 1977 heeft er ook een en is er zo mee door de rdw keuring gekomen! succes met de ontmanteling.
Verbruik: Afbeelding

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » di 19 jul, 2005 23:59

Ijzeren tank verhaal is broodje aap....Was een 1 april grap van het EEEC...
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

paul73

Bericht door paul73 » wo 20 jul, 2005 09:06

Metalen tank terugplaatsen is geen enkel probleem. Het wordt echter vaak afgeraden als de tank leeg heeft gestaan. Benzine vermengd met vliegroest dat vindt je benzinepomp niet leuk. Daarom wordt vaak aangeraden om bij een restauratieproject (dat toch helemaal uit elkaar gaat) de tank door een plastic exemplaar te vervangen. Maar bij een orginele 55'er is dat toch een beetje zonde. Ik zou proberen hem vol weg te zetten en later weer te monteren.

Bedenk wel dat een volle tank benzine gelijk staat aan een bom. Oppassen waar je hem neerzet dus.

groet, Paul

Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » wo 20 jul, 2005 09:14

Tom Duckpower schreef:eeeey!

Die Charleston ken ik!

De eend was toen uitgeleend aan een vriend van jou en die was/is weer een collega van mn pa...

dat klopt indd, ik had hem toen uitgeleend aan mijn toenmalige buren en die hebben hem daarvoor gebruikt ja dus ik ken het verhaal ook hahahaha, lijkt me leuk die fotos nog eens terug te zien en dan zal ik ze ook naar mijn oude buren doorsluizen!, bij de Coza in voerendaal zegt me ff niks, maar ik zie dat je van valkenburg bent en daar zie ik wel vaker een grijze charleston buiten staan en een sporteend :D op de berg voor je Valkenburg binnenrijd, kan dat lkloppen is hier enig verband???
(ben niet nieuwsgierig..... :lol: )

Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » wo 20 jul, 2005 09:32

Michiel van Ginkel schreef:hallo, mooie auto, zo'n oude AZ!

ijzeren tanks mogen er wel degelijk in! mijn dyane uit 1977 heeft er ook een en is er zo mee door de rdw keuring gekomen! succes met de ontmanteling.
Dank je wel, ben blij dat ik de benzine tank al niet hoef te vervangen, scheelt alweer in de kosten!!!!!!

BTW; de dyane ziet er ook errug mooi!! uit, ik heb ook een tijdje in eentje gereden en dat beviel zo goed dat ik mijn charleston ook dyane zuigers heb laten bouwen, toch wel een verschil tegenover mijn geweone motor, vooral op de snelweg beduidend verschil!

Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » wo 20 jul, 2005 09:38

1 April grap van de EEEC????????
Nou errug leuk, zie er de fun niet zo heel errug van in...
Ik lees net in het deux chevaux nieuws dat deze maatregel is uitgesteld tot 1 april 2006 ??!!
True or not true.....?

Das dan wel ook het enige wat ik hierover gelezen heb...

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 20 jul, 2005 10:34

OmenSinistrum schreef:
Tom Duckpower schreef:eeeey!

Die Charleston ken ik!

dat klopt indd, ik had hem toen uitgeleend aan mijn toenmalige buren en die hebben hem daarvoor gebruikt ja dus ik ken het verhaal ook hahahaha, lijkt me leuk die fotos nog eens terug te zien en dan zal ik ze ook naar mijn oude buren doorsluizen!, bij de Coza in voerendaal zegt me ff niks, maar ik zie dat je van valkenburg bent en daar zie ik wel vaker een grijze charleston buiten staan en een sporteend :D op de berg voor je Valkenburg binnenrijd, kan dat lkloppen is hier enig verband???
(ben niet nieuwsgierig..... :lol: )
er zit hier een verband. Die sporteend is van mij (zie avatar), alleen niet meer rjdbaar (apk :().
Charleston in van mn vader, maar daar rij ik nu dagelijks in en vertrek er morgen mee naar frankrijk...
2003 Audi A2 1.4i

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 23 okt, 2005 20:51

al nieuws over deze AZ?

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 23 okt, 2005 21:27

ik ben ook benieuwd :lol:
2003 Audi A2 1.4i

Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » do 29 dec, 2005 11:27

oh jeee, dan zal ik maar ff de stand van zaken beschrijven...;-P

Eerst heb ik de assen en alles andere wat op het chassis zat van de auto maar eens goed schoon gemaakt, alleen zijn daarbij de veerpotten helaas bij overleden...Het was wel een hells karwei zeg om er 50 jaar teer modder en andere zooi vanaf te halen, maar tot mijn stomme verbazing erg weinig roest, anyway, ik heb er 3 dagen over gedaan, ik ben dus 3 dagen zwarte piet geweest, tering zeg, en ik wil niet weten hoeveel staalborsteltjes eraan gegaan zijn en het nodige schuurpapier en ontvetter, het was behoorlijk soppig in de garage hahahaha
Afbeelding
Daarna heb ik alles behandenld met Corroless (zit owatrol in) en (bijna) alles knalrrood gelakt!!Het leek me namelijk wel leuk om dat oud spul te zien zitten op een zwart chassis.(en het zit ook in de planning de eend gitzwart te gaan spuiten, omdat ik dat simpelweg de sjiekste kleur vind en om eindelijk over de rouwfase te komen van mijn vorige zwarte eend), en in combi met rode assen en dergelijke leek me dat wel errug leuk...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nadat mijn huidige grijze charleston niet door de a.p.k. kwam omdat de achterschermen van binnen weggerot waren, en ik er eerst voor moest zorgen dat dat in orde kwam (portomonee roept nu heel hard "AUWA" :x ) ben ik er nu eindelijk aan toegekomen het chassis te laten gaan stralen en in de epoxie te laten gaan zetten, en dan kan er verder gegaan met de wederopbouw van het chassis, alleen in het schuurtje van mijn oma is het nu ook -2, :shock: net echt lekker dus...dus ik hoop dat ik er weer gauw aan verder kan......:-) Hoe mooi en verliefd ik ook op koning winter ben, van mij mag het weer gauw lekker warm, gewoon om praktische redenen, hahaha :P

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 29 dec, 2005 12:18

lijkt me toch wel mooi omhem in een originele kleur te doen. een zwarte ribbelkap is niet echt richting origineel... en zéker omdat het een 55'er is. redelijk zeldzaam

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » do 29 dec, 2005 12:40

Ik sluit me aan bij Michiel, dat bordeaux/rood is wel heel mooi 8)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Jeffrey's-Turps-Anas
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jeffrey's-Turps-Anas » do 29 dec, 2005 13:10

En of jullie gelijk hebben, het zou zeker het origineelste zijn om hem in zijn origineel kleur (grijs) terug te spuiten....
Maar ten eerste ben ik al jaren lid van de EEEC en ik ben het nu wel beu om ouwe grijze eenden te zien, zijn grijs grijs grijs en nog eens grijs, een beetje te saai naar mijn idee, de bordeaux kleur die hij nu had sloeg al bij veel mensen aan en werd ik er vaak op aangesproken dat ie zo apart en mooi was voor zijn tijd.
Aangezien hij een enorme waarde heeft voor mij en ik hem zoveel eer aan wil doen als ik maar kan, heb ik besloten hem toch zwart te maken, aangezien vroeger alle deftige en sjieke autos in hoogglans zwart werden geleverd.... vind ik dat hij ook die status mag bereiken!!!
Geloof me het heeft me een heel gedub gekost voordat ik besloot hem niet terug te spuiten in zijn originele kleur....maar het zien van ALLEEN maar grijze oude eenden heeft toch de knoop doen doorhakken.
hahahaha, bovendien heb ik al een grijze Charleston hahaha, dat wordt me toch een beetje teveel grijs in mijn leven......;-P
Bovendien heeft Citroen zelf ooit zwarte eenden gemaakt als deftige oplage, ik vind het echt jammer dat men bijna niks meer terug ziet van die zwarte eenden, er bestaan zoveel kleuren maar zwart wordt echt wel zeldzaam........helaas.....
Toch begrijp ik jullie standpunt goed hoor!!!

Gesloten