inwendige visabak in 2cvbak ??

Alles over visa-conversies.
Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

inwendige visabak in 2cvbak ??

Bericht door robin2cv » zo 23 okt, 2005 23:36

hello

Wel ik was aan het denken omdat de verhoudingen van een dyane bak of 2cv bak nooit exact zijn voor de visablok. Om het inwendige (tandwielen enzovoort in een dyane of 2cv bak in t ebouwen. Nu gaat dit? is er iemand dat dit misschien al geprobeerd heeft ? Ik heb nu een dyane boite op mijn getuned visablokje zitten.

greets robin

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

gaat niet

Bericht door Le Patron » ma 24 okt, 2005 09:39

Je kunt het inwendige niet overzetten.

Trouwens zou je dan ook met 13 inch wielen moeten gaan rijden ipv 15, als je hetzelfde wilt als bij een Visa.

Je kunt de 2cv en de dyane bak combineren, scheelt dacht ik 11 % tov de 2cv bak. (Als jetenminste minder toeren wilt, neem aan dat dat de bedoeling is.)
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

robin2cvr

Bericht door robin2cvr » ma 24 okt, 2005 10:21

hey

het is inderdaad de bedoeling om minder toeren temaken. welke tandwielen moet ik dan gaan gebruiken van welke bak ?

greets robin
ps gedacht hoevele het dan nu met dyane bak scheelt ?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 28 okt, 2005 15:46

Kroon en pignon wiel, ps als je er een paar vindt houd ik me aanbevolen :)

oudere dyanes hebben kroon en pignonwiel verhouding 8/29 en de eend heeft 8/33. 1 probleem is maar 1 jaar gemaakt, vervolg is allemaal 8/31.

Verschil +/- 12%, daarbij nog setje 155 banden monteren, dan kom je op theoretische top van +/- 145 KM/h, afhankelijk van de PK's

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 28 okt, 2005 17:09

ik merk het verschil in bakken goed. Biuj de dyane is de dyanebak door een eendenbak vervangen en de motor moet beduidend meer toeren maken!
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 30 okt, 2005 23:12

Dus kroon enpignonwiel van een dyane of amibak in 2cv bak en we zijn vertrokken ??
heb namelijk nog wel een amibakstaan waar synchromesh van 2-3de stuk is.
Deze ami 8 haalde met deze bak 140km/u
alle dat gaf de snelheidsmeter toch aan.
Dan gaan we dit eens snel properen te fiksen se.
er moeten vanvoor bredere banden op. Hab nu uniroyal 125 maar die kunnen de poweroverdracht precies niet aan of wel slechte banden ?
slip zeer snel door. kan tot 3de blijven patineren of bij opschakelen dat hij doorslipt.
greets robin

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 30 okt, 2005 23:23

nou klaar, ahum, afstellen is nogal secuur klusje, verkeerde speling en je tandwielen of bak liggen in no time on de gort.

michelin 125 hebben zeker meer grip, ga anders voor continental 165 r15 bandjes/ zijn wel winterbanden, dus slijten in de zomer wat harder, maar ach.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 30 okt, 2005 23:25

dan letten we op he. Heb je gedacht of heel de bak uiteen moet of ik gemakkelijk aan pignon en kroonwiel kan. motor al wel paar keer open gehad en meerdere ander eblokken ook maar versnellingsbak zou eerste keer zijn

greets robin

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 31 okt, 2005 22:27

Michiel van Ginkel schreef:ik merk het verschil in bakken goed. Biuj de dyane is de dyanebak door een eendenbak vervangen en de motor moet beduidend meer toeren maken!
Michiel,

mocht je nog een keer je bak willen laten vervangen (in het onwaarschijnlijke geval dat :wink: ) dan kun je er van uitgaan dat een ami8 bak en een acadiane bak inwendig gelijk zijn aan een dyane bak.
ami 8 bak heeft nadeel dat de schakelstift in een andere richting staat en dan zou je de pook-in-de-motorruimte moeten (laten) aanpassen.

eendebak heeft niet de optimale verhouding voor je dyane blok
Ami 8 break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 31 okt, 2005 22:29

robin2cv schreef:Dus kroon enpignonwiel van een dyane of amibak in 2cv bak en we zijn vertrokken ??
heb namelijk nog wel een amibakstaan waar synchromesh van 2-3de stuk is.
Deze ami 8 haalde met deze bak 140km/u
alle dat gaf de snelheidsmeter toch aan.
Dan gaan we dit eens snel properen te fiksen se.
er moeten vanvoor bredere banden op. Hab nu uniroyal 125 maar die kunnen de poweroverdracht precies niet aan of wel slechte banden ?
slip zeer snel door. kan tot 3de blijven patineren of bij opschakelen dat hij doorslipt.
greets robin
kijk eens op de site van Jeroen Cats, daar staan alle verhoudingen van de versnellingsbakken van a-types op kun je meteen zien voor welke versnellingen de verhoudigen anders zijn: www.cats-citroen.net
Ami 8 break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 31 okt, 2005 23:51

robin2cv schreef:dan letten we op he. Heb je gedacht of heel de bak uiteen moet of ik gemakkelijk aan pignon en kroonwiel kan. motor al wel paar keer open gehad en meerdere ander eblokken ook maar versnellingsbak zou eerste keer zijn

greets robin
kroon en pignonwiel zitten bij je differentieel, kweet niet of je primaire as er uit moet om kroon tandwiel er af te halen. Maar bak valt wel mee, je moet alleen goed de handleiding lezen, micrometer hebben en wat meetlood of plasticcauge (soort plastic wat je tussen tandwielen doet, boel monteren, losmaken en met soort meetlatje zie je hoeveel speling er tussen zit, desnoods met vulringen aanpassen totdat je de juiste hebt)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 5 feb, 2006 14:22

helaas nog steeds niet in het bezit van een dyanebak. Dus als iemand in de omgeving van den bosch een dyanebak over heeft, laat het mij dan weten, tnx.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 6 feb, 2006 09:05

kroonwiel zit OP je differentieel.
Pignon is het kleine tandwiel dat op het kroon wiel loopt, die 2 zijn een paar, en die zit vast aan de secundaire as.
EVEN een bak inelkaar flansen is er niet bij, er komt wat speciaal gereedschap en ervaring bij kijken, zeker bij het afstellen van het handeltje.

De visa ingewanden passen niet in een eendebak, de verhoudingen zouden op zich niet eens zo gek zijn voor een (getunde) eend.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » ma 6 feb, 2006 14:14

robin2cv schreef: kan tot 3de blijven patineren of bij opschakelen dat hij doorslipt.
greets robin
tot in 3de???? ik kan nog niet patineren in eerste .... is dit normaal met 125 banden of is men motor bijna in de prak???
want ik zou wel eens willen weten hoe men eend presteerd ivm andere colega's
vroem vroem

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 6 feb, 2006 14:34

ervaring is hier wel aanwezig, doen vaak revisie aan tandwielkasten met haakse vertandingen, afstellen en meten zal wel lukken. Is secuur werkje maar wel leuk om aan te beginnen. Dus Jeroen, als je een bak hebt liggen voor me ;) hehe.

Plaats reactie