remkoelingskapje
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Remmen zijn het belangrijkste mechanische veiligheidsmiddel in/op/aan een auto. Daar moet je dus niet mee klooien. Er mooi op (laten) zitten dus of terug monteren. Maar als je enkel en alleen op een bevroren meer boven de poolcirkel rondcrosst, kan je ze met een gerust hart weghalen/weglaten.
Afblijven.
Ik wil hier niemand tegenspreken ofzo, maar ik heb hier twee 2cv-motoren liggen: eentje mét remkoeling en aan andere zónder.
Op die zonder zitten ook geen aansluitingen voor luchtslangen of dergelijke, dus dit kan onmogelijk zomaar een motor zijn waar de remkoeling van is verwijderd...
Weird...
Greetz!
Bert
Op die zonder zitten ook geen aansluitingen voor luchtslangen of dergelijke, dus dit kan onmogelijk zomaar een motor zijn waar de remkoeling van is verwijderd...
Weird...
Greetz!
Bert
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Afremmen op de motor betekent dat je de bewegings energie van je eend omzet in kracht die je motor op gang houd.
Normaal bij vertragen zet je deze energie om in warmte energie in je remsysteem.
Bij afremmen op de motor gebruik je dus die bewegingsenergie om je motor(met zwaar vliegwiel) op toeren te houden zonder dat er gas gegeven wordt. Om dus je motor op toeren te houden zonder dat je gas geeft kost energie en daarom vertraag je dus.
In een afdaling heeft dit dus het grote voordeel dat je remmen niet te heet worden. Je moet alleen soms bijremmen.
Dit is niet erg, omdat je niet continu aan het remmen bent waardoor je remmen tussendoor kunnen afkoelen.
Ook je motor wordt er niet heet van omdat je bijna geen verbranding hebt en je koelfan wel snel op toeren draaid en koelt.
Normaal bij vertragen zet je deze energie om in warmte energie in je remsysteem.
Bij afremmen op de motor gebruik je dus die bewegingsenergie om je motor(met zwaar vliegwiel) op toeren te houden zonder dat er gas gegeven wordt. Om dus je motor op toeren te houden zonder dat je gas geeft kost energie en daarom vertraag je dus.
In een afdaling heeft dit dus het grote voordeel dat je remmen niet te heet worden. Je moet alleen soms bijremmen.
Dit is niet erg, omdat je niet continu aan het remmen bent waardoor je remmen tussendoor kunnen afkoelen.
Ook je motor wordt er niet heet van omdat je bijna geen verbranding hebt en je koelfan wel snel op toeren draaid en koelt.
2cv az 1968
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer: