grootlicht kapot

Gesloten
Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

grootlicht kapot

Bericht door goanna » wo 9 nov, 2005 15:54

hoi, mijn groot licht doet t niet meer. lampjes gecheked, zekeringen los gemaakt, opgepotst en weer terug (klemmetje wat aangeknepen) en alle stekkertjes nagelopen, maar niets helpt. verder doet alle verlichting t. hoe los is dit op ?? hopelijk iemand een idee?!?!?!? :?: (heb zo'n vermoeden van wel :lol: )

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 nov, 2005 16:26

schakelaar aan t stuur ff doormeten

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » wo 9 nov, 2005 23:57

en al de schakelaar op uit staat hoort er 12V over de schakelaar te staan.. zo niet -> draadbreuk of toch connector los ofzo.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 10 nov, 2005 13:24

Je bent dan zeker niet de eerste met een eventueel uitgefikte schakelaar. In een eend zitten nl geen relais, en als je dan veel met je groot licht aan rijdt, wordt je schakelaar erg warm. Bij mij gebeurde dit toen ik zwaardere lampen inbouwde ook. Die gebruikte ik ovrigens als dimlicht, mag ook gewoon, maar is hallogeen ipv die bolletjes. Nu zitten er overal relais tussen en nu wordt de schakelaar ook niet meer warm.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gast

Bericht door Gast » vr 11 nov, 2005 14:38

zal het zaakie eens ff doormeten dan.. tnx voor de reacties

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 11 nov, 2005 15:36

ik had hier ook last van. Het groot licht had putjes gefikt in de contactrol in de schakelaar. Daardoor was er geen goed contact meer, dus ik heb een nieuwe schakelaar moeten kopen.

Succes

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 11 nov, 2005 16:01

Spookeend schreef:Je bent dan zeker niet de eerste met een eventueel uitgefikte schakelaar. In een eend zitten nl geen relais, en als je dan veel met je groot licht aan rijdt, wordt je schakelaar erg warm. Bij mij gebeurde dit toen ik zwaardere lampen inbouwde ook. Die gebruikte ik ovrigens als dimlicht, mag ook gewoon, maar is hallogeen ipv die bolletjes. Nu zitten er overal relais tussen en nu wordt de schakelaar ook niet meer warm.

Greatnix Spookeend
Het probleem klinkt bekend, ik brand ook mijn vingers aan de contacten van de schakelaar.

Is het eenvoudig om relais in te bouwen, en waar zal ik ze plaatsen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AcaMarcel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 21:26
Locatie: Roosendaal

Bericht door AcaMarcel » vr 11 nov, 2005 18:29

Hoi Ak,

Een relais is vrij eenvoudig in te bouwen.
De plaats is discutabel; plaats je hem op je schutbord, dan heb je het voordeel van; montage/vast zetten, massa maken, spanning vanaf je zekeringen aanleggen. Nadeel is dat je in de kluwe van draaden de 'groot-licht' draad moet zien te vinden, welke aan het relais bevestigd moet worden welke je dan waarschijnlijk een stukje zult moeten verlengen. Zo ook de orginele draad naar je groot-licht toe.

Plaats je het relais 'zwevend' nabij je koplampen, dan vindt je de groot-licht-draad makkelijker, maar moet je een goede massa aansluiting 'zoeken' en een lange voeding/toevoer kabel leggen naar je relais. Uiteraard zul je de groot-licht-kabels weer iets moeten verlengen.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Greetz; Aca
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 12 nov, 2005 11:37

Hoi Marcel,

Bedankt voor het advies, de plaatsing bij de koplamp steun lijkt mij het makkelijkst. Hier kan ik een aftakking maken vanuit de originele stekkertjes, dan hoef ik niet in de kabelboom te knippen.

Het probleem van de warme schakelaar heb ik ook bij dimlicht, ook weet ik niet of het 6 volt systeem het probleem vergroot.
In eerste instantie dacht ik aan corrosie aan de contacten of de schakelaar. Nadat alles schoon gemaakt was bleef het probleem.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AcaMarcel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 21:26
Locatie: Roosendaal

Bericht door AcaMarcel » ma 14 nov, 2005 19:54

Hoi Ak,

Uiteraard heb je het 'warm-worden' probleem ook bij dimlicht.
Omdat je vaker met dimlicht rijdt, is het mogelijk verstandiger om het relay tussen je dimlicht te zetten; grootlicht gebruik je veel minder.
Of je zet er 2 relais tussen....

Bij het 6 volt systeem heb je meer warmte ontwikkeling, omdat b.v. een lamp van 50watt gedeeld door 6 volt = 8,3Ampere vraagt, en bij 50watt gedeeld door 12 volt is dit maar 4,15 ampere !
Daarom zijn de kabels van de 6Volts 2CV's wat dikker uitgevoerd.

Zou je de kabels en schakelaars van een 12Volt kabelboom gebruiken voor 6volt, kun je wel eens problemen krijgen, doordat de kabels aan elkaar smelten & kortsluiting maken.....
Greetz; Aca
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.

Gesloten