Speling draagarm linksvoor
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Speling draagarm linksvoor
Vandaag geklust aan de Dyane. Ik wilde de stuurkogels nastellen omdat in bochten het stuur soms gaat klapperen. Toen ik bezig was kwam ik erachter dat er zichtbare speling zit op de draagarm. Ik kan de draagarm aan het uiteinde een paar mm heen en weer bewegen. Mijn vraag is: mag er speling opzitten en zo ja hoeveel? In juni is ie er namelijk niet op afgekeurd
Eric.
Eric.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
ik neem aan dat je speling tussen de arm en de traverse hebt.
Normaal hoort daar geen speling op te zitten. Je zou eens moeten kijken of de ring waarmee de draagarm vastzit goed aangedraaid is.
Je moet hiervoor de deksel (met 3 bouten) losmaken (hier zit ook je schokbreker aanvast)
Controleer even of alles vastzit en of het lager niet gebroken is.
Normaal hoort daar geen speling op te zitten. Je zou eens moeten kijken of de ring waarmee de draagarm vastzit goed aangedraaid is.
Je moet hiervoor de deksel (met 3 bouten) losmaken (hier zit ook je schokbreker aanvast)
Controleer even of alles vastzit en of het lager niet gebroken is.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
er zit speling tussen de draagarm en de ronde as (dat is dan de traverse?). Vandaag de draagarm eraf gehaald. Eerst gekeken of de speling er uit te halen was door de ring wat vaster te tikken, dit kon wel maar maakte voor de speling niets uit. Daarna het buitenste lager eraf gehaald. Beide lagers zijn heel maar voelen wel 'los' aan. Er zit nogal wat speling tussen de binnenste en de buitenste ring zeg maar. Hoort dat zo?
Het binnenste lager krijg ik ook niet van de ronde buis, is hier een truuk voor?
(de buitenste ging ook moeilijk maar hier kun je met de hele draagarm als 'hamer' het lager voorzichtig lostikken).
Nu het toch losligt, is het verstandig om beide lagers maar te vervangen?
Het binnenste lager krijg ik ook niet van de ronde buis, is hier een truuk voor?
(de buitenste ging ook moeilijk maar hier kun je met de hele draagarm als 'hamer' het lager voorzichtig lostikken).
Nu het toch losligt, is het verstandig om beide lagers maar te vervangen?
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
ik heb eerst al geprobeerd de ring vaster te tikken. Hiermee leek de speling er niet uit te gaan maar misschien had ie gewoon nog vaster gemoeten. Dus jouw advies is gewoon door blijven tikken tot de speling weg is en dan controleren of de draagarm nog normaal op en neer kan bewegen.
En het is dus normaal dat deze lagers nogal 'los' zitten? Kun je deze lagers sowieso eigenlijk verslijten?
En het is dus normaal dat deze lagers nogal 'los' zitten? Kun je deze lagers sowieso eigenlijk verslijten?
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
De rolletjes zagen er goed uit dus geen slijtage te zien. Met 'los' bedoelde ik niet dat de lagers uit elkaar vallen, ze zijn dus gelukkig wel heel. je kunt alleen de ringen waartussen de rolletjes zitten wat uit elkaar trekken en dan rammelen de rolletjes wat heen en weer. Blijkbaar is dat normaal.
Uiteindelijk heb ik de lagers weer gebruikt (ook omdat ik de binnenste niet van de buis kreeg). Ik heb de boel inmiddels weer in elkaar zitten en de opsluitring gewoon goed aangedraaid, Splitpennetje erin, klaar, geen speling meer en de draagarm kan soepeltjes op en neer bewegen Bedankt voor de hulp!
Uiteindelijk heb ik de lagers weer gebruikt (ook omdat ik de binnenste niet van de buis kreeg). Ik heb de boel inmiddels weer in elkaar zitten en de opsluitring gewoon goed aangedraaid, Splitpennetje erin, klaar, geen speling meer en de draagarm kan soepeltjes op en neer bewegen Bedankt voor de hulp!
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78