Speling draagarm linksvoor

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Speling draagarm linksvoor

Bericht door Eric Clemens » vr 11 nov, 2005 17:01

Vandaag geklust aan de Dyane. Ik wilde de stuurkogels nastellen omdat in bochten het stuur soms gaat klapperen. Toen ik bezig was kwam ik erachter dat er zichtbare speling zit op de draagarm. Ik kan de draagarm aan het uiteinde een paar mm heen en weer bewegen. Mijn vraag is: mag er speling opzitten en zo ja hoeveel? In juni is ie er namelijk niet op afgekeurd :roll:
Eric.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » za 12 nov, 2005 23:13

ik neem aan dat je speling tussen de arm en de traverse hebt.
Normaal hoort daar geen speling op te zitten. Je zou eens moeten kijken of de ring waarmee de draagarm vastzit goed aangedraaid is.
Je moet hiervoor de deksel (met 3 bouten) losmaken (hier zit ook je schokbreker aanvast)
Controleer even of alles vastzit en of het lager niet gebroken is.
AZ A2 '70
AK400 '76

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » za 19 nov, 2005 14:44

er zit speling tussen de draagarm en de ronde as (dat is dan de traverse?). Vandaag de draagarm eraf gehaald. Eerst gekeken of de speling er uit te halen was door de ring wat vaster te tikken, dit kon wel maar maakte voor de speling niets uit. Daarna het buitenste lager eraf gehaald. Beide lagers zijn heel maar voelen wel 'los' aan. Er zit nogal wat speling tussen de binnenste en de buitenste ring zeg maar. Hoort dat zo?
Het binnenste lager krijg ik ook niet van de ronde buis, is hier een truuk voor?
(de buitenste ging ook moeilijk maar hier kun je met de hele draagarm als 'hamer' het lager voorzichtig lostikken).
Nu het toch losligt, is het verstandig om beide lagers maar te vervangen?
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » za 19 nov, 2005 17:18

nee hoor, gewoon alles schoonmaken en met vet goed inelkaarzetten, zo vast dat de speling weg is, maar het niet vast zit.

groet frank

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » zo 20 nov, 2005 09:27

ik heb eerst al geprobeerd de ring vaster te tikken. Hiermee leek de speling er niet uit te gaan maar misschien had ie gewoon nog vaster gemoeten. Dus jouw advies is gewoon door blijven tikken tot de speling weg is en dan controleren of de draagarm nog normaal op en neer kan bewegen.
En het is dus normaal dat deze lagers nogal 'los' zitten? Kun je deze lagers sowieso eigenlijk verslijten?
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » zo 20 nov, 2005 21:12

Hoi

lagers horen redelijk vast te zitten engeborgt te zijn met een splitpen. ze kunnen wel afgaan, mar als je ze schoonmaakt moet je dan ook duidelijke slijtagen zien.

groet Frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 21 nov, 2005 21:04

Zoals ik het lees, zit 1 van de ringen van de lagers los in de draagarm of los om de buis en dat is niet zoals het hoort.
Afblijven.

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » ma 21 nov, 2005 21:55

De rolletjes zagen er goed uit dus geen slijtage te zien. Met 'los' bedoelde ik niet dat de lagers uit elkaar vallen, ze zijn dus gelukkig wel heel. je kunt alleen de ringen waartussen de rolletjes zitten wat uit elkaar trekken en dan rammelen de rolletjes wat heen en weer. Blijkbaar is dat normaal.
Uiteindelijk heb ik de lagers weer gebruikt (ook omdat ik de binnenste niet van de buis kreeg). Ik heb de boel inmiddels weer in elkaar zitten en de opsluitring gewoon goed aangedraaid, Splitpennetje erin, klaar, geen speling meer en de draagarm kan soepeltjes op en neer bewegen :D Bedankt voor de hulp!
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Plaats reactie