kloppen van d3e motor

Gesloten
Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

kloppen van d3e motor

Bericht door Syntax » wo 27 aug, 2003 13:18

Mijn motor "klopt" als ie stationair draait, lijkt net alsof er een mannetje in zit met een klein hamertje. Ik zit/zat zelf te denken aan het big end lager maar als ik wat gas geef is het weg. kleppen ed zijn goed gesteld. Wat zou het kunnen zijn, het betreft een 2cv6 club 602 motor.
Rob.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 27 aug, 2003 13:21

Is het een hoge tik of een wat doffere bonk..?

Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

Bericht door Syntax » wo 27 aug, 2003 14:10

Er een beetje tussen in denk ik, niet echt een doffe bonk, als je de auto zit denk je dat je de kleppen moet stellen.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 27 aug, 2003 15:22

tja, kan echt vanalles zijn. We kunnen hier wel met zn allen vanalles roepen, maar het is toch een kwestie van eerst goed luisteren.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

tikken

Bericht door Daffy » wo 27 aug, 2003 17:45

Een paar mogelijkheden: Klep of kleppen ( speling te groot)
pistonpenlager
kantelende zuiger
ingesleten tuimelaarasje
veertje gebroken in het nokkenas tandwiel
gebroken zuigerveer
te lange bougie gemonteerd
drijfstang lager.
Om erachter te komen wat de herrie precies inhoud , moeten er een aantal testjes worden gedaan. Ik zelf gok op een ingesleten tuimelaarasje , of gewoon te losse klep(pen).
Daffy

Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

Bericht door Syntax » wo 27 aug, 2003 18:33

Nou Daffy, zoals gezegd kleppen zijn gesteld (dit is ook correct gedaan), bougie kan het ook niet zijn, deze zijn gewisseld voor de orginele. het geluid komt ook niet uit de cilinder, maar meer uit het blok zelf, ik heb helaas geen stethoscoop om beter te luisteren.

O ja vergeten te vermelden, als ie koud is heeft dat geluid dus helemaal niet, alleen als ie op temp. is.

Ik wil wel verder testen maar ik ben niet zo goed op de hoogte van het eende blok, ik ben een beginnende kwaker, maar wil mijn eendje goed verzorgen.
Van de vraagbaak wordt ik ook niet veel wijzer.

Rob

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

tikken

Bericht door Daffy » wo 27 aug, 2003 19:05

Klinkt niet goed. Een stethoscoop heb je overigens niet nodig , een lange schroevendraaier op het blok , je oor erop , en luisteren waar de hardste herrie zit werkt ook.
Je omschrijving ,,warme motor meer herrie dan koude'' wijst vaak op te veel ruimte op een glijlager.De lokatie die je opgeeft kan eigenlijk alleen maar betekenen een drijfstanglager.
Als het een lichte tik is , kan het ook nog het nokkenastandwiel zijn .
Als je in de buurt van Rotterdam woont , wil ik wel eens luisteren.
Succes , of eigenlijk ,sterkte ermee.
Daffy

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Motor tik

Bericht door Robert » vr 29 aug, 2003 14:29

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Een tijdje geleden heb ik hier een onderwerp voor geopend. Hierna heb ik een zuiger en cilinder vervangen aangezien deze te ruim waren geworden. Alles weer ingebouwd maakt hij dezelfde tik nog. Waarschijnlijk Krukasklagers of drijfstanglagers. Nu ga ik m'n hele blok uitelkaar slopen.

Trouwens iemand nog ideeen hoe je makkelijk je blok kan splijten. Met een oud blok wat ik heb lukt dit helaas niet.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 29 aug, 2003 16:07

een te ruim geworden cilinder veroorzaakt ook nooit echt "tikken". Meer rammelen en compressie verlies..
Tikken is vaak: versleten nokkas, versleten zuigerpenlager / drijfstanglager, te ruim gestelde kleppen..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Motor revisie

Bericht door Gerard2cv » vr 29 aug, 2003 17:17

Hallo Robert.
Ik mag aannemen dat je alle bouten in de omtrek en ook dat moertje bij de oliepomp(die ook
los moet.en die grotere bouten naast de cil.Als je zeker weet dat alles eraf en los gemaakt heb en hij blijft vastzitten dan sla je met een hamersteel op het stuk waar de
oliekoeler gezeten heeft en diagonaal op de andere hoek,want er zit vloeibare pakking
tussen.Als je hem los heb en de krukas eruit dan pak je hem bij een drijfstang en sla je
erop.Als je dan een tik hoort is het bigendlager kapot.

Gesloten